'انزوای علیه رهبر اوجالان با خواست انسان برای آزادی‌، هم‌خوانی ندارد'

وکیل خالد عمر، انزوای تحمیل‌گشته بر رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان را ارزیابی کرد و گفت، تحمیل انزوا نقض حقوق بشر، معاهدات و آداب و رسوم بین‌المللی است و اساساً با خواست انسان برای آزادی‌، هم‌خوانی ندارد.

وکیل خالد عمر، درباره‌‌ی انزوایی که دولت اشغال‌گر ترکیه بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان تحمیل کرده صحبت کرد و گفت: “با حقوق بشر هم‌خوانی نداشته و بخشی از توطئه‌ی بین‌المللی بوده که بیش از ۲۰ سال پیش علیه وی انجام شد.

در ادامه گفت: “تاریخ ترکیه در رابطه با مسائل خلق‌ها، دارای سابقه‌ای سیاه بوده و هیچ نقطه‌ی روشنی در آن وجود ندارد. کارنامه او مملو از سرکوب، نقض حقوق خلق‌ها و قتل‌عام است. کشتار و ارعاب سیستماتیکی که چندین سده است بر خلق کورد، ارامنه و عرب صورت گرفته، در زمان خلافت عثمانی تداوم یافته و هنوز هم ادامه دارد. توطئه علیه خلق‌ها و جلوگیری از پیشرفت آن‌ها به سوی حیات آزاد ادامه دارد، بنابراین برای تداوم توطئه علیه خلق‌ها، فجیع‌ترین ترور را علیه رهبر اوجالان، نماد آزادی و الهام‌بخش خلق‌ها، انجام می‌دهد. رهبر عبدالله اوجالان متفکری انترناسیونالی است که حکومت آ.ک.پ سعی دارد از طریق اعمال انزوا، ارتباط وی را با میهن و طرفدارانش، قطع کند".

 دیدگاه‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان اینک به شیوه‌ای از زندگی مبدل شده‌اند

 همان‌طور که خالد عمر می‌گوید: “ترکیه از زمان تأسیس به ویژه پس از معاهده لوزان، به کوردها مانند ترک‌های کوهستانی نگریسته است‌، می‌خواهد از طریق تحمیل این نام، هویت کوردها و هر آن‌چه که بویی از فرهنگ کوردی برده باشد را محو کند. بنابراین به تغییر نام شهر و روستاهای کوردی روی آورد و خلق کورد را مجبور کردند نام خود را به ترکی تغییر دهند”.

 وی با بیان اینکه سیاست‌های تروریستی ترکیه علیه خلق و جغرافیای کوردستان، منجر به شروع ده‌ها قیام کوردی شده است و اظهار داشت: در جریان این قیامها، ترکیه هزاران شهروند کورد را تبعید کرد، روستاها و شهرهایشان را به آتش کشید و رهبران کورد مانند شیخ سعید پیران و سیدرضا را اعدام کرد.

تحمیل انزوا بر رهبر اوجالان با خواست انسان برای آزادی‌، هم‌خوانی ندارد

 در ادامه با اشاره به این‌که اهداف انزوا بر اندیشمند، مبارز و رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را می‌توان این‌گونه توصیف و تفسیر کرد: “تلاشی نژادپرستانه تورانی ستمگر علیه آزادی خلق کورد و جنبش فعال آن در تاریخ منطقه و جهان است. نفرت بیش از حد و بیمارگونه علیه رهبر خلق کورد و اندیشمند انترناسیونالی، عبدالله اوجالان بودە است که منبع آزادی برای خلق کورد، نظریه پرداز آزادی و خواهری و برادری خلق‌ها در منطقه و تاریخ آن است. هدف سیستماتیک آن شکاف عمیق از طریق تحمیل تنگنا بر فلسفه‌ و تفکر رهبریت رهبر خلق کورد عبدالله اوجلان بودە است”.

همچنین در ادامە گفت: “هدف از سیاست انزوا، ایجاد مشکلات بیشتر در تجربه مناطق خودمدیریتی است که تجسمی زنده از خوانش‌ها و دیدگاه‌های عبدالله اوجالان در مورد مسائل جامعه، دولت، آزادی خلق‌ها و وضعیت ویژه‌ی‌ سوریه است".

وی ادامه داد که این سیاست هنوز هم با فعالیت‌های تروریستی علیه رهبران کورد در قرن بیست و یکم با تحمیل انزوا بر علیه رهبر خلق‌های آزاد عبدالله اوجالان ادامە دارد و اکنون فرمی تازه‌ای به خود گرفته است. در ادامه‌ی سخنانش گفت: “پس از دست‌گیری از طرف ترکیه و با توطئه‌ی بین‌المللی، انزوا را بر وی تحمیل کردند و اجازه نمی‌دهد با وکلایش تماس بگیرد و هنوز هم این سیاست انزوا و تحریم ادامه دارد که آن نیز نأشت گرفته از ترس و وحشت از اندیشه و فلسفه‌ی آزادی‌خواهی او است. فکر می‌کند تحریمش در زندان به معنای زندانی کردن و به زنجیر کشیدن اندیشه‌ی اوست اما نمی‌داند رهبر خلق کورد اکنون نمادی برای تمام خلق‌های منطقه است”.

عمر در پایان سخنانش گفت: “انزوای تحمیل شده بر رهبر، نقض حقوق بشر، معاهدات و آداب و رسوم بین‌المللی است و اساساً با با خواست انسان برای آزادی‌، هم‌خوانی ندارد”.