تصویر

اثری در دل رفقایش برجای گذاشت

شهید خبات فداكار كه كوههای عظيمی را در دل خود جای داده بود، با توسل به آرزوهايش جنگيد و خود وقف آرزوهايش كرد، زندگی رفقایش را روشن كرد و اثری از خود برجای گذاشت كه برای هميشه در قلب آنها جاودانه است.

خَبات فداکار

راجو، مروارید عفرین، پناهگاه کوهستان‌ها، سرزمینی که خبات در آن متولد شد. مثل سرزمین افسانه‌ای است با سرسبزی، خانه‌های سنگی که بوی تاریخ می‌دهند و مردمانی خونگرم. خبات در این سرزمین افسانه‌ای بزرگ شد. او روحیه‌ای شجاع، وفادار و همیاری داشت. او فردی آزاد بود که با کوه ارتباط داشت. او قهرمان کوچک راجو بود. او جوانی بود که همه او را دوست داشتند و به او احترام می‌گذاشتند و با دوستی‌اش در دل همه جای داشت. او با برخورد آگاهانه و خونسردش احترام همه را به خود جلب کرد. او شجاعت، قاطعیت و افکار عمیقی را در یک جا مجسم کرده بود. خبات مثل عفرین با شکوه بود و مثل کوه‌ها سربه فلک کشیده. خبات فداکار (بکر حسین)، اهل روستای میدانا از توابع شهرستان راجو در کانتون عفرین-شهبا، در سال ۱۹۹۸ به دنیا آمد. خبات که در سنین جوانی به یگان‌های مدافع خلق (ی‌پ‌گ) پیوست، فرزند خانواده‌ای میهن‌دوست است.

خبات که به شدت تحت تاثیر حمله تبهکاران جبهه‌النصره به عفرین در سال ۲۰۱۲ و شهادت مبارزان در برابر حملات قرار گرفته بود، در سخنانی تصمیم خود برای پیوستن به ی‌پ‌گ را اینگونه ارزیابی می‌کند:

«تبهکاران به عفرین حمله کردند. مبارزان شهید می‌شدند. من شدیداً تحت تأثیر شهدای شیروا بودم. نمی‌توانستم از شهادت چشم بپوشم، نمی‌توانستم راحت در خانه بنشینم. با درک اینکه پیوستن به صفوف مبارزه در قبال شهدا وظیفه و مسئولیت است، به مبارزات آزادی کوردستان پیوستم. به این نتیجه رسیدم که باید در انقلاب نقش داشته باشم.»

شهید خبات با گفتن اینکه «انقلاب مانند درختی است که با آبیاری رشد می‌کند. بنابراین اگر آبیاری نشود خشک می‌شود.» در سال ۲۰۱۶ در سالگرد انقلاب ۱۹ ژوئیه روژاوا، احساساتش را به این شکل بیان می‌کند: «انقلاب خود به خود اتفاق نیفتاد. انقلاب روژاوا با همت والای شهدا رقم خورد. انقلاب روژاوا که علیه حکومت و ذهنیت حاکم شکل گرفت، با تلاش شهید خبات دِرک شکل گرفت و جوانه زد. انقلاب روژاوا با خون شهدا سیراب شد. در انقلاب با رفقای قهرمان بزرگی آشنا شدم. اگر امروز انقلاب به این درجه رسیده است به یمن همین قهرمانان است. بنابراین با این تلاش انقلاب ۱۹ ژوئن به انقلاب مردمی تبدیل شد. آزادی مردم با انقلاب ۱۹ ژوئن محقق خواهد شد.»

او زندگی بسیاری از مردم را تحت تاثیر قرار می‌داد

در هر قدمش یک استراتژی، در هر نگاهی یک امید وجود داشت. از قبل برنامه‌ریزی می‌کرد که در کجا و چه بگوید و چگونه عمل کند و با قاطعیت عمل می‌کرد. سکوتش پر از افکار عمیقی بود که در ذهنش می‌پیچید. کم حرف بود، اما معانی آنها عمیق بود. چشمان او روحی با اعتماد به نفس را منعکس می‌کرد که به سرزمینش وفادار بود. وقتی در خاک عفرین شهید شد، آن سرزمین معنای بیشتری پیدا کرد. سرزمین عفرین دلاوری‌ها و قهرمانی‌های شهید خبات را به تاریخ نوشت.

شوری که در چشمانش شعله‌ور می‌شد و افکار عمیقی که در سکوت فرزانه‌ای‌اش طنین‌انداز می‌شد و انرژی می‌بخشید که او را خارق‌العاده می‌کرد. خبات نه تنها یک جنگجو بود، بلکه یک معلم و یک راهنما بود. او در حین به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیات خود با مردم، روحیه‌ای داشت که با القای شجاعت در آنها، آنها را به پرسش و تفکر وامی‌داشت. حضور چشمگیر او زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داد و آنها را به افق‌های جدیدی می‌برد. او هم با هوش عملی و هم با ژرفای روحش روح مردم را روشن می‌کند.

هیجان او از عشق به زندگی بود

عشق او به زندگی نه در کلامش، بلکه در تمام لحظات زندگی‌اش، در انرژی، سیالیت و هیجانش احساس می‌شد. در عین حال روحیه‌ای داشت که محدودیت‌های عشق انسانی را جابجا می‌کرد. او این عشق را نه با حرفش که با عمل و مشارکت و اشتیاقش همه را به احساس این مهم وامی‌داشت و در هر لحظه از زندگی‌اش با تمام انرژی بر آن تاکید می‌کرد. او هدیه‌ای مثال‌زدنی در رفاقت بود، با موضع ثابت خود حس اعتماد را به انسان‌ها القا و این احساس صمیمانه را ایجاد می‌کرد که با هم بر هر مشکلی غلبه خواهیم کرد. او با مواضع محکم خود به انسان‌ها الهام می‌بخشید، با مقاوم‌بودن خود در قلب‌ها جای گرفت و با اعتقاد به اینکه همیشه با آنها خواهد بود، مطمئن‌ترین پناهگاه رفقایش شد. مقاوم‌بودن و صمیمیتش او زندگی انسان‌ها را روشن می‌کرد و در قلب آنها اثری گذاشت که برای همیشه زنده است.

او فردی بود که با هویت انقلابی‌اش نه تنها با ایده‌ها، بلکه با تلاش‌هایش برجسته شد. از نظر خبات، انقلابی‌گری به معنای کار و فداکاری بود. خبات که با هر گام و هر تلاشی برای انقلاب زحمت کشید، روحی داشت که وقف آرمان‌هایش کرده بود. برای خبات تلاش سخت به معنای تبدیل انقلاب به یک سبک زندگی بود. شهید خبات که محافظ ارزشهای مردم بود و آثاری بسزا در صحنه تاریخ از خود به جای گذاشت، نمونه‌ای از وفاداری بی‌وقفه را به نمایش گذاشت. او در مبارزه مصمم خود با قهرمانی در برابر تبهکاران نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت. او در عملیات شهبا که در سال ۲۰۱۶ انجام شد نقش اصلی را ایفا کرد و در شهبا داستانی حماسی نوشت که روستا به روستا از وجود تبهکاران پاکسازی شد.

به نماد مقاومت تبدیل شد

خبات که در سال ۲۰۱۷ در دوره آموزشی شهید آلژین گیوارا، آکادمی سابوتاژ سِیفی جیهان در عفرین شرکت کرد، روحی داشت که گام‌های خود را با انقلاب برمی‌داشت. او با تلاش و قاطعیت خود را مجهز کرد. او در یکی از روز‌های سیاه سال ۲۰۱۸ در مقابل حمله ارتش اشغالگر ترکیه به عفرین ایستادگی کرد. دیگر در مسیری که به عنوان یک مربی متخصص سابوتاژ قرار گرفت، به نماد مقاومت تبدیل شد. وی در ۲۳ ژانویه ۲۰۱۸ با گسترش حملات اشغالگران در سرزمین عفرین به شهادت رسید.

شهید خبات به عنوان روحی که همیشه آتش انقلاب را روشن می‌کرد و خود را فدای مبارزه برای آزادی کرده بود، همچنان در خاطره‌ها زنده خواهد ماند. زندگی حماسی او یکی از درخشان‌ترین صفحات سنت مقاومت خواهد بود.