تصویر

اولین روز جشنواره شهید برچم با شور و اشتیاق آغاز شد

در شهر کوبانی، ۲مین جشنواره شهید برچم برگزار شد. در روز اول این جشنواره، ۶ گروه هنری برنامه‌های خود را اجرا کردند.

جشنواره شهید برچم

از سوی جنبش هلال زِرین منطقه شمال و شرق سوریه با شعار ‌«همراه با پرتوهای خورشید، هنر زنان گسترش می‌یابد» ۲مین جشنواره شهید برچم در کوبانی برگزار شد. این جشنواره ۴ روز ادامه خواهد داشت. از تمامی گروه‌های فرهنگی و هنری شمال و شرق سوریه قریب به ۴۵۰ زن در این جشنواره مشارکت کردند. هنرمند اهل تونس، اَمَل المَسلونی و هنرمند شادی غلامی اهل روژهلات کوردستان نیز در این جشنواره مشارکت کردند.

این جشنواره در ساعت ۱۰‌:۰۰ با یک راهپیمایی هنری آغاز شد. ده‌ها نفر از اعضای جنبش هلال زرین از میدان زن آزاد که در مرکز شهر کوبانی قرار دارد، تا مرکز فرهنگ و هنر باقی خِدو راهپیمایی کردند. در سالن باقی خدو ده‌ها نقاشی که از سوی زنان نقاش کشیده شده بود،‌ نصب شد.

در سالن مرکز باقی خدو، که ده‌ها نفر در آن حضور داشتند، سخنرانی از سوی عضو کمیته تدارکات این جشنواره شیرین رشید ایراد شد. شیرین رشید اعلام کرد که این جشنواره مناسبترین پاسخ به حملات قتل‌عام فرهنگی است که دوئل دیکتاتور علیه خلق‌های شمال و شرق سوریه انجام می‌دهند. سپس گروه شهید دورشین از شهر حسکه، تئاتر خود به نام ‌«زند‌‌»، گروه آرارات که متشکل از خلق ارمنی می‌باشد تئاتری با عنوان ‌«هاا»، گروه شهید مزگین از حسکه یک تئاتر و گروه شهید سکینه از کوبانی نیز تئاتری با عنوان ‌«گیسوی زنان» را به نمایش گذاشتند.

کنسرت از ساعت ۱۸‌:۰۰ در میدان شهید عگید ادامه پیدا کرد. هزاران نفر از شهروندان همراه با اجرای آهنگ‌،‌ به رقص و پایکوبی‌های پرشوری پرداختند.

سپس مستندی درباره تاریخ و مبارزه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان نمایش داده شد. پس از آن هم عضو کمیته روابط خارجی و رفاقت دمکراتیک کنگره استار، روکن احمد سخنرانی کرد و گفت‌: ‌«رهبر عبدالله اوجالان برای اینکه زنان با فرهنگ و هنر خود زندگی کنند، مبارزه‌ای عظیم انجام داد. او زنان کورد را به سیاستمدار، نظامی و هنرمند مبدل کرد. این جشنواره در چارچوب کارزار آزادی جسمانی برای رهبر عبدالله اوجالان برگزار شده است. از همینجا ما اعلام می‌کنیم که اتحاد خلق‌ها، اتحاد هنر به پیشاهنگی زنان است.‌»

این جشنواره همراه با اجرای آهنگ‌ از سوی گروه جودی و اِستِرا زِرین از قامشلو و هنرمند زینب اسحاق از خلق چرکز ‌(چرکس) و اهل شهر منبج،‌ ادامه پیدا کرد.

هنرمند بّرمال چَم بصورت ویدئویی در این جشنواره مشارکت کرد و گروه‌های هنری از خلق ارمنی نیز هنرنمایی کردند.

اولین روز این جشنواره شاهد هنرنمایی گروه شهید برچم از شهبا، گروه وژین از حلب و گروه پالمیرا از شهر رقا به پایان رسید.

فردا، گروه‌های هنری دیگری در این جشنواره، هنرنمایی خواهند کرد.