اوین سویدا: جامعه موانع پیش روی خود را کنار زده و به انقلاب روژاوا پیوست

نماینده اداره خودگردان شمال و شرق سوریه اعلام کرد، علی‌رغم رفتارهای ستیزه‌جویانه‌ی پ.د.ک، مردم باشور کوردستان نقش فعالی در انقلاب روژآوا داشته و مرزهای مقابل خود را کنار زده و در این رابطه قربانی‌های بسیاری داده‌اند.

اوین سویدا، نماینده اداره خودگردان شمال و شرق سوریه اعلام کرد، مدل‌های خودگردانی روژاوا و باشور کوردستان تجارب بسیار مهمی برای خلق کورد هستند و گفت:"باید این ۲ دستاورد با یکدیگر همکاری کنند، تا کاستی‌های موجود را جبران نمایند. امروز قتل‌عام خلق کورد در جریان است. کوردها فقط با اتحاد علیه اشغالگری می‌توانند از دستاوردهای خود دفاع کنند."

اوین سویدا، نماینده اداره خودگردان شمال و شرق سوریه در باشور کوردستان در گفتگو با خبرگزاری فرات در مورد گذشت ۱۰ سال از انقلاب روژاوا و پشتیبانی مردم باشور کوردستان از این انقلاب و همچنین اقدامات و سیاست‌های خاندان بارزانی و پ.د.ک علیه انقلاب روژاوا را مورد ارزیابی قرار داد.

فعالان به مبارزات انقلاب پیوستند

اوین سویدا اعلام کرد، مردم باشور کوردستان فعالانه به انقلاب روژآوا پیوسته و برای آن شهدای بسیاری دادند. وی گفت:"امروز انقلاب روژآوا به‌عنوان یک انقلاب جهانی شناخته می‌شود. هرچند انقلاب روژآوا از طرف همه جهان شناخته‌ شده و از آن پشتیبانی می‌شود، اما قبل از همه خلق کورد از آن پشتیبانی کرد. خلق باشور کوردستان در میان اولین خلق‌هایی بودند که از انقلاب روژآوا پشتیبانی کردند. خلق باشور کوردستان در روزهای سخت پشتیبان روژ آوا بودند. مردم بسیاری از باشور کوردستان به روژاوا رفته و به مبارزات انقلاب پیوسته‌اند و تعداد زیادی شهید و مجروح دادند."

اوین سویدا همچنین اعلام کرد، مردم باشور کوردستان از همان آغاز انقلاب بسیار به آن اهمیت می‌دادند. وی گفت:"مردم باشور کوردستان با خواست و علاقه بسیاری به تجربه روژاوای کوردستان می‌نگرند و می‌خواهند همه جزئیات این انقلاب را درک کرده و آن را ببینند. بسیاری می‌خواهند به روژآوا بروند اما اکنون فرصت برای آن‌ها وجود ندارد. نمایندگان ما در سلیمانیه در این زمینه بسیار کار می‌کنند. در شناخت انقلاب روژاوا و اداره خودگردان خلق باشور و حکومت آن مکمل یکدیگر نبودند."

ما برای دفاع از دستاوردهای خلق کورد و اتحاد آماده هستیم

اوین سویدا اعلام کرد، گفتگو در رابطه با دفاع از انقلاب در مقابل تهدیدها در حال انجام است. او در ادامه گفت:"در شرایطی قرار داریم که روژآوا و باشور کوردستان با حملات دشوار اشغالگران مواجه هستند. گفتگو در رابطه با دفاع از انقلاب در مقابل با این حملات وجود دارد. ما به ‌عنوان نماینده اداره خودگردان به تلاش‌هایمان در این رابطه ادامه خواهیم داد. روژاوا و باشور کوردستان یکی هستند. زمانیکه روژاوای کوردستان می‌گوید: "برادرمان"، منظور حکومت اقلیم نیست بلکه منظور همه خلق باشور کوردستان هستند. اداره خودگردان برای اتحاد و تحکیم ارتباطات از لحاظ دفاع از دستاوردهای خلق کورد علیه اشغالگری آمده ‌است."

۲ مدل متفاوت برای کوردها

اوین سویدا در رابطه با ۲ مدل اداره در کوردستان صحبت کرد و گفت:"در کوردستان ۲ مدل اداری وجود دارد. یکی اداره خودگران روژآوا و دیگری نیز حکومت اقلیم کوردستان است. این‌ها برای خلق کورد ۲ تجربه متفاوت هستند. همه‌ی خلق کوردستان انقلاب روژاوا را امیدی برای خود می‌داند. باید این تجارب به یکدیگر کمک کنند تا کم و کاستی‌ها و خلأهای یکدیگر را تکمیل نمایند. به‌عنوان روژاوا و باشور این احتمال وجود دارد ما با حملات شدیدتری مواجه شویم، اما اگر متحد باشیم حملات بی‌نتیجه خواهند بود."

نمایندگی اداره خودگردان در باشور کوردستان

اوین سویدا به این مسئله اشاره نمود که نمایندگی اداره خودگردان در باشور کوردستان از سال ۲۰۱۵ باز شده و آغاز به کار کرده است. وی گفت:"اداره‌ی خودگردان اولین نمایندگی خود را در باشور کوردستان و در شهر سلیمانیه تاسیس کرد. وظیفه و هدف نمایندگی گسترش انقلاب روژاوا در منطقه و ایجاد ارتباط دو طرفه بود. بدون شک جای خشنودی است که اولین نمایندگی خود را در شهری از شهرهای کوردستان برای پیشبرد انقلاب تاسیس نمود. این معنی بسیار مهمی برای روژآوا دارد."

اوین سویدا در رابطه با اینکه چرا در شهرهای دیگر مانند هولیر نمایندگی اداره خودگردان روژآوا وجود ندارد، گفت:"دیدگاه‌های حکومت باشور با خلق باشور در رابطه با انقلاب روژاوا یکی نیست. به‌عنوان مثال خواستیم نمایندگی خود را در همه مناطق باز کنیم اما موفق نشدیم. پارلمان باشور اجازه تاسیس نمایندگی را دارد. ما خواستیم نمایندگی رسمی خود را در هولیر باز کنیم اما تاکنون موفق به این کار نشده‌ایم. بدون شک این کار نیاز به دیالوگ و تلاش بسیار دارد."

ربودن نمایندگان اداره خودگردان از سوی پ.د.ک و شهادت فرهاد شبلی با همکاری پ.د.ک

اوین سویدا در رابطه با ربودن نمایندگان اداره خودگردان شمال و شرق سوریه توسط نیروهای حزب دمکرات کوردستان (پ.د.ک) در سال ۲۰۲۱ گفت:"سال گذشته نمایندگان رسمی ما در هولیر ربوده شده‌اند و برای مدتی طولانی زندانی شدند. پس‌ از آن رفقای ما دیپورت شدند. در اینجا این‌گونه رفتارها و برخوردها وجود دارد. با این موضع‌گیری‌ها، رفتار و برخورد حکومت در مقابل انقلاب روژآوا مشخص می‌شود."

اوین سویدا در پایان سخنان خود در رابطه با حملات وحشیانه به فرهاد شبلی، جانشین ریاست مشترک اداره خودگردان شمال و شرق سوریه اشاره کرد و گفت:"زمانی که رفیقمان فرهاد شبلی با همدستی حکومت هولیر هدف قرار گرفته و با وحشیانه‌ترین شیوه شهید شد، هدف آن‌ها انقلاب روژاوا بود. پیامی بود علیه اداره خودگردان و موضع‌گیری حکومت کوردستان در مقابل این حمله بسیار ضعیف بود. حتی آن‌ها تسلیت نیز نگفتند. این رفتارها و برخوردها سبب ایجاد شک و گمان می‌شود. حکومت عراق و اقلیم کوردستان باید در رابطه با این قاتلین تحقیق کرده و نتیجه تحقیقات را برای خلق‌های روژآوا و باشور کوردستان آشکار نمایند."