این خود روحی بود که باعث رشد امید شد

شهید رشید زیرون روحیه‌ای بود که سختی‌ها را به چالش کشید و امید را برانگیخت. او قهرمان حماسه‌ای بود که نام و شجاعت و فداکاری‌اش جاودانه خواهد ماند.

رشید زیرون که با نظم و حوصله و توجه خود در انجام وظیفه در واقع یک راهنما بود، با زندگی سرشار از فداکاری و از خودگذشتگی‌اش آثاری عمیق در دل همگان بر جای گذاشت و در ۴ می ۲۰۱۸ به کاروان شهدا پیوست.

رشید زیرون در ۱ سپتامبر ۱۹۹۰ در روستای پیانیس جولمرگ متولد شد. رشید با الهام از سنت مبارزاتی خانواده‌اش، دوران کودکی پر از احساسات میهن‌دوستانه را سپری کرد. او که به تعهد و عزم عمیق خود به مبارزات آزادی کوردستان معروف بود، مصمم بود با وفادار ماندن به مبارزات خانواده‌اش در گذشته، اثری از خود بر جای بگذارد. خانواده او مملو از افرادی بود که تا آخرین نفس تلاش کردند و به شهادت رسیدند، از جمله سه پسر عمویش. رشید خستگی‌ناپذیر کار کرد و این میراث ارزشمند را به ارث برد. رشید که گام به گام به سوی سرزمین آزادی پیش می‌رفت، همواره اندیشه و آرمان خود را با آزادی و عدالت می‌آمیخت. آن دل بزرگ که با مواضع انقلابی خود قسم خورده بود که زنجیر بردگی را بشکند، با هر نفسی اندیشه آزادی را تجلیل می‌کرد. او با روحیه میهن‌دوستی که از خانواده‌اش به ارث برده بود به معنای واقعی کلمه انقلاب کرد. در حالی که فلسفه او حاوی مضامین آزادی و عدالت بود که از اعماق زندگی سرچشمه می‌گرفت، طرز تفکر او پر از افق انقلابی مخالف برده‌داری بود.

او سابوتاژچی‌های جدید را آموزش داد

رشید در ۱ اوت ۲۰۱۴ از جولمرگ به مبارزه پیوست. در سال ۲۰۱۵ به عنوان یک مربی متخصص سابوتاژ وارد عمل شد. او با شعار شهید سیفی جیهان که سابوتاژچی بود مبتنی بر "سابوتاژ؛ عشق، اراده و شهامت"، تا سال ۲۰۱۵، تا زمان شهادتش به عنوان یک سابوتاژچی در مبارزات شرکت کرد. وی در این سالها به عنوان مربی در آکادمی سابوتاژ شهید سیفی جیهان به آموزش سابوتاژچی‌های جدید پرداخت. فرزند با اراده پولادین مردم کورد زندگی خود را وقف عملیات‌های سابوتاژی کرد که نه تنها به عنوان یک حرفه بلکه به عنوان یک سبک زندگی می‌دید. سابوتاژ فقط یک عملیات نبود، یک شکل هستی‌یابی بود. سابوتاژهایی که او با قاطعیت و شجاعت انجام داد نماد ایمان و عزم او در مبارزه برای میهنش بود. او به شجاعت و اراده معروف بود.

او با وجود جراحت شدیدش باز نایستاد

اراده و عزمش برای مبارزه هرگز ضعیف نشد. وی با وجود اینکه در سال ۲۰۱۶ از ناحیه پا به شدت آسیب دید، اما از کارهای عملی عقب نماند. او به بهبود مهارت‌های خود ادامه داد و وظایف مهمی مانند آموزش سابوتاژچی‌های جدید و پیشاهنگی جنگ را بر عهده گرفت. شجاعت و عزم او باعث شد تا به جای تمرکز بر پیشرفت خود، نقشی فعالی برای ادامه جنبش و مبارزه داشته باشد. او کارهای مهمی مانند مین‌گذاری و آموزش سابوتاژچی را در شرایط سخت با موفقیت به پایان رساند.

او هرگز از مبارزه خود دست نکشید

به نظر می‌رسید رشید زیرون با رفتاری سرشار از مسئولیت و فداکاری از صفحات یک کتاب نمونه بیرون آمده است. روحیه‌ای بود که سختی‌ها را به چالش کشید و امید را برانگیخت. رشید که در هر گامش مسئولیت خود را به بهترین نحو انجام می‌داد، هرگز از مبارزه خود دست نکشید. تلاش او برای حفظ کرامت انسانی همیشه او را به نوری درخشان تبدیل کرد. عزم در چشمانش، عشق به وطن در قلبش و باری که بر دوش او بود، او را از یک قهرمان فراتر برد و از او یک اسطوره ساخت. صدای زمان با او بلندتر شد، امید با او سبزتر شد. او قهرمان حماسه‌ای بود که نام و شجاعت و فداکاری‌اش جاودانه خواهد ماند. آن قلب بزرگ که همیشه با چهره خندانش به اطرافیانش نور می‌بخشید و هیچ گاه امید درونش را از دست نمی‌داد، منبع الهام بود. خستگی‌ناپذیر و بی‌آنکه گامی به عقب بردارد به جلو حرکت کرد.

زندگی سرشار از فداکاری و از خودگذشتگی

او با نظم و حوصله و توجه به انجام وظیفه مانند یک راهنما بود. زندگی سرشار از فداکاری و از خودگذشتگی‌اش، آثار عمیقی در قلب همه بر جای گذاشت. او با قدرت صبرش که کوه‌ها را آب می‌کرد و تمرکزش که تزلزل‌ناپذیر بود، توانست بر هر مشکلی غلبه کند.

رشید که در مقاومت علیه حملات اشغالگرانه دولت ترکیه به عفرین در ۲۰ ژانویه ۲۰۱۸ نیز شرکت کرد، نقش مهمی در مقاومت ۵۸ روزه عصر (سده- قرن) داشت. فرزند دلیر جولمرگ که تا آخرین لحظه مقاومت در کنار مردم عفرین ایستاده بود، برای امنیت مردم عفرین که مجبور به مهاجرت به شهبا بودند، در پاکسازی مسیرشان از خطر مین شرکت کرد. رشید که در ۴ می ۲۰۱۸ در حین پاکسازی مین به شهادت رسید، در همایش فدراسیون جانبازان شمال و شرق سوریه که در سال ۲۰۱۹ برگزار شد نماد «جانباز کار و شهید» به وی اعطا شد، در قلب رفقایش نقش بست.