'با پروژه ملت دموکراتیک می‌توان بر لوزان غلبه کرد'

در آخرین جلسات کارگاه لوزان تاکید شد که با پروژه ملت دموکراتیک می‌توان بر معاهده لوزان فائق آمد و گفته شد که «سلاح جدید ما ملت دموکراتیک است.»

کارگاه بین‌المللی علیه معاهده لوزان که توسط مرکز مطالعات راهبردی روژاوا (NRLS) در شهر حسکه برگزار شد، با آخرین جلسات ادامه یافت.

در جلسه پنجم روش‌های مقابله با جنگ نسل‌کشی کوردها مورد بحث و بررسی قرار گرفت. نوروز اویسال نماینده پارلمانی حزب دموکراتیک خلق‌ها (ه.د.پ) و صالح مسلم، رئیس مشترک پ.ی.د، در جلسه‌ای که توسط آتیه یوسف، رئیس دیوان عدالت اجتماعی شهر جزیر اداره می شد، به عنوان سخنران شرکت کردند.

اویسال: ما نیاز فوری به وحدت ملی داریم

نوروز اویسال در طبقه اول بر اهمیت مبارزه کوردستان از طریق وحدت ملی تاکید کرد. اویسال با بیان اینکه، زمانی که صحبت از وحدت می‌شود، در جریان حمله داعش به کوبانی، مقوله‌ی اتحاد برای رهایی شهر به ذهن همه احزاب کورد خطور کرد و گفت: کوردها برای حفاظت از این دستاوردها باید با وحدت ملی مبارزه کنند. کوردها در هر نقطه از کوردستان باید اختلافات خود را کنار بگذارند و برای اتحاد تلاش کنند. ما نیاز فوری به وحدت ملی و یک جامعه دموکراتیک داریم.

مسلم: سلاح جدید ما ملت دموکراتیک است

صالح مسلم، نظرها را به راهبردی که کوردها باید در قرن بیست و یکم دنبال کنند، جلب کرد و گفت: اگر ما بتوانیم خلق خود را سازماندهی کنیم، می‌توانیم به خواسته‌هایشان جامه‌ی عمل بپوشانیم. دلایل اصلی شکست قیام‌های کوردها از هم پاشیدگی و عدم تشکیلات بود. مسلم با تاکید بر اینکه دموکراسی یگانه راه برای حل مسئله‌ی کورد است، تصریح کرد: اتحاد کوردها؛ یعنی اتحاد مردم، اتحاد احزاب. خواسته‌های مردم باید برآورده شود. ما به ملت دموکراتیک اعتقاد داریم. آزادی را نمی‌توان انکار کرد. ما باید یک سلاح جدید بسازیم و سلاح ما ملت دموکراتیک است.

نورشان حسن: راه غلبه بر لوزان پروژه ملت دموکراتیک است

استرا قاسم، عضو شورای هماهنگی زنان شمال و شرق سوریه، ششمین نشست با عنوان "مناسب‌ترین راه‌حل برای غلبه بر لوزان" را مدیریت کرد.

نورشان حسين، مدير مركز ديپلماسي اجتماعي شمال و شرق سوريه، اولين ارائه را با عنوان فرعی «همگرايي مسالمت‌آميز و دموكراتيك با ملت دموكراتيك و ساير خلق‌ها به عنوان نمونه‌اي در حل مسئله كورد» ارائه كرد.

نورشان حسن با جلب توجه به مبانی نظری، فلسفی و اخلاقی ملت دموکراتیک، گفت: معاهده لوزان نه تنها کوردها، بلکه همه مردم منطقه را متضرر کرد و ادامه داد: ملت دموکراتیک آلترناتیو دولت ملی و شوونیسم است. مشخص شده است که در هیچ دولتی دموکراسی وجود ندارد. رهبر عبدالله اوجالان می‌گوید که دولت به اقتضای طبیعتش نسبت به دموکراسی ظالم است و مانع ایجاد دموکراسی می‌شود. همه چیز به بهای آزادی انسان‌ها انجام می‌شود. در خاورمیانه، دولت به وسیله‌ای برای محاصره جوامع و به راه انداختن جنگ تبدیل شده است.

نورشان حسن گفت که پروژه ملت دموکراتیک مناسب‌ترین راه حل برای مشکلات خاورمیانه است.

همدان العبید، رئیس مشترک شورای اجرایی اداره خودمدیریتی شمال و شرق سوریه؛ وی دلایل ایجاد اداره خودمدیریتی، تفاوت اداره خودمدیریتی با سایر ادارات و موفقیت‌های اداره خودمدیریتی در زمینه‌های صلح، دین و زبان و ریاست مشترک را تشریح کرد.

عبید با یادآوری اینکه اداره خودمدیریتی شمال و شرق سوریه توسط گروهی از نیروها، احزاب و نهادهای اجتماعی تأسیس شد، گفت: هدف این اداره ایجاد زمینه همبستگی اجتماعی و اقتصادی، تضمین امنیت و برساخت مجدد جامعه است. بازگشت و سازماندهی مهاجران و مشارکت فعال همه اجزا در روند سیاسی باید تضمین شود.

پس از جلسه ششم لوح‌هایی با نقشه کوردستان به شرکت‌کنندگان اهدا شد.

انتظار می‌رود این کارگروه پس از اعلام بیانیه نهایی که مشتمل بر توصیه‌ها و نظراتی است که در آینده روی آن کار می‌شود، پایان یابد.