"با شعر و تئاتر طعم آزادی را می‌چشم"

نیویان مسلم دانشجوی دانشگاه کوبانی در رشته زبان و ادبیات کوردی می‌گوید: از راه اشعارم احساساتم را بیان کردەام، با تئاتر نیز احساس آزادی می‌کنم.

نیویان مسلم دانشجوی دانشگاه کوبانی درباره شعر و تئاتر با آژانس خبری فرات (ANF) گفتگو کرد و درباره سیر و سفرش در دنیای شعر گفت: از آغاز انقلاب روژآوا و از زمانی که زبان کوردی در مدارس تدریس شد، من خواندن و نوشتن شعر کوردی را آغاز کردم. از آن هنگام تلاش کردەام احساساتم را نشان دهم.
نیویان مسلم از راه شعر به بیان رنجهای خودش نیز پرداخته و می گوید: اشعار در کل درباره وطن، شهید و شهادت و دوری اند. هنگامی که می خواهم یک شعر بنویسم از شرایط روانی خودم استفاده می‌کنم.
نیویان مسلم بعلاوه گفت: از همه شاعران خواستارم که از راه شعر مبارزه کنند. خیلی از ما باید اشعارمان را بیشتر پخته و غنی کنیم و سرودەی خودمان باشد. چندین داستان و سروده دارم. داستانی درباره جنگ کوبانی نوشتەام که در مجله سیوان منتشر شده است.
نیویان مسلم در پایان یکی از سرودەهایش را خواند و گفت: دو رفیق بودند، رفاقتی بی حد و مرز داشتند، اما یکی از آنها خود را قربانی دفاع از میهنش کرد و شهید شد. من هم شعری را به آنها تقدیم کردم!
نیویان مسلم همچنین در تئاتر نیز فعالیت دارد و گفت: هرچند در زمینه تئاتر تازەکارم، اما در فستیوال شهید یکتا جایزەی نفر سوم را بدست آوردم.
نیویان گفت: هنگامی در جایگاه ویژەی نمایش هستم احساس آزادی می کنم و افزود: در هنگام اجرای نمایش تئاتر، من تنها نیویان نیستم، بلکه همه چیز هستم. آنجا می توانم با نمایش، رنجهای خلق و جامعەام را بەشیوەای دیگر نشان دهم.