با وجود حملات دولت ترکیه، مدارس چند زبانی به‌کار خود ادامه می‌دهند

رئیس‌مشترک شورای آموزش و پرورش منطقه جزیره؛ گلستان اسماعیل اظهار داشت که علیرغم حملات دولت ترکیه، مدارس چند زبانی به‌کار خود ادامه می‌دهند و افزود: «در منطقه جزیره ۲۰۰ هزار کودک از آموزش به زبان کوردی، عربی و سریانی بهره‌مندند.»

گلستان اسماعیل رئیس‌مشترک شورای آموزش و پرورش منطقه جزیره اظهار داشت که در منطقه جزیره ۲۰۰ هزار کودک از آموزش به زبان کوردی، عربی و سریانی بهره‌مندند.

در شمال و شرق سوریه، مدارس ابتدایی، متوسطه و دبیرستان در چارچوب برنامه درسی تهیه‌شده توسط اداره خودگران و اقدامات مشترک سازمان زبان کوردی (SZK) و شورای آموزش و پرورش کار می‌کنند. در منطقه جزیره ۱۶ هزار معلم در یک هزار و ۷۸۲ مدرسه از پیش‌دبستانی، ابتدائی، متوسطه تا دبیرستان و پیش‌دانشگاهی، به آموزش ۲۰۰ هزار دانش‌آموز مشغولند.

گلستان اسماعیل درباره وضعیت آموزش و پرورش و تاثیر حملات دولت ترکیه بر این امر با خبرگزاری فرات به گفتگو نشست. وی گفت که اولین گام اساسی در انقلاب روژآوا؛ انقلاب زبان است. در ابتدا سازمان زبان کوردی (SZK) وارد عمل شد و تعداد زیادی معلم زبان کوردی آموزش داد. معلمانی که در SZK دوره آموزشی را به اتمام رساندند، وارد مدارس ابتدائی شدند. در ابتدا آموزش به زبان کوردی تنها در مدارس ابتدائی انجام شد. در آن زمان مفاد و کتب آموزشی لازم برای تمام مقاطع تهیه نشده بود. SZK گام به گام توسعه یافت، سپس شورای آموزش و پرورش تاسیس شد و موسسه تهیه کتب درسی در این شورا تشکیل شد. بدین صورت برای مدارس ابتدائی، متوسطه و دبیرستان، مواد و منابع درسی تهیه شد. برنامه درسی خودگردانی روژآوا که توسط شورای تهیه و تنظیم کتب درسی منطقه جزیره آماده شد، در تمام مدارس این منطقه آموزش داده می‌شود.

آموزش و پرورش به ۳ زبان درحال انجام است

گلستان اسماعیل در ادامه چنین گفت: «کتب آموزشی ما به ۳ زبان کوردی، عربی و سریانی تهیه شده است. ۱۶ هزار معلم کار آموزش و پرورش ۲۰۰ هزار دانش‌آموز را برعهده دارند. دانش‌آموزان کورد تمام مواد آموزشی را به زبان کوردی یاد می‌گیرند، دانش‌آموزان عرب به زبان عربی و سریانی‌ها به زبان سریانی آموزش می‌بینند. همچنین از کلاس چهارم به بعد در تمام مدارس آموزش زبان‌های دیگر نیز آغاز می‌شود. به بیانی دیگر؛ دانش‌آموزان کورد زبان عربی را نیز یاد می‌گیرند، دانش‌آموزان عرب نیز زبان کوردی را یاد می‌گیرند و دانش‌آموزان سریانی زبان، به انتخاب خود زبانی را انتخاب و آن را یاد می‌گیرند. دانش‌آموزان بر اساس انتخاب خود تحت آموزش قرار می‌گیرند. برای هر زبان مدرسه‌ای متفاوت وجود ندارد. در همان مدارس هر کس به زبانی که می‌خواهد در کلاس درس حاضر می‌شود.»

دولت ترکیه مدارس را هدف قرار می‌دهد

 نامبرده یادآور شد که منطقه جزیره چندین سال است تحت محاصره، تحریم و یورش است و افزود: «مسئله‌ای مهمی که ما به‌عنوان معلمان، دانش‌آموزان و اولیای آنان با آن درگیریم؛ حملات دولت ترکیه به منطقه ماست. این حملات تاثیرات بسیار مخربی بر سیستم آموزشی ما گذاشته است. مخصوصا هدف‌گرفتن زیرساخت‌های منطقه و مراکز آموزشی جزو نقض حقوق اولیه هر جامعه است. هر کسی حق دارد با زبان و فرهنگ خودش آموزش ببیند. اما امروزه دولت ترکیه این عرصه را نیز تنگ کرده است. این میزان از حملات تاثیرات روانی منفی بر دانش‌آموزان گذاشته  و سبب ترک تحصیل آنان می‌شود. زیرا همواره با ترس به مدارس خود می‌روند. نمی‌دانند کی حمله می‌شود یا چه‌وقت یک راکت به مدرسه‌یشان اصابت می‌کند. در بعضی مناطق ما هزاران دانش‌آموز از تحصیل بازمانده‌اند.»

آموزش و پرورش طبق اصول "خلق دموکراتیک" برنامه‌ریزی شده است

گلستان اسماعیل درباره مدل آموزش در منطقه جزیره عنوان کرد: «سیستم آموزشی که توسط خودگردانی روژآوا تنظیم شده است، بر اساس نظام خلق دموکراتیک تهیه شده است. لذا در ابتدا نهاد آموزش و پرورش جامعه را در برمی‌گیرد. اما مدیران مدارس و خودگردانی روژآوا نیز تمام امکانات خود را در خدمت مدارس قرار داده‌اند. در تمام مدارس نفت و بخاری نفتی تامین شده است. ما به‌عنوان شورای آموزش هر کاری کردیم که تمام امکانات خودگردانی روژآوا در خدمت بخش آموزش و پرورش قرار گیرد. اما بازهم نمی‌توانیم بگوییم تمام مشکلات را رفع کرده‌ایم و کمبود نداریم. مخصوصا کسانی که در کمپ‌ها زندگی می‌کنند، مشکلاتشان دو برابر است. هر چند برای کاستن از این مشکلات تلاش‌های زیادی در جریان است، اما زندگی در کمپ‌ها مشکلات خود را دارد.»