با وجود حملات، کشاورزی در روژاوا در حال توسعه است

۸۱ هزار و ۶۷۳ کشاورز در ۷ میلیون و ۵۲۱ هزار و ۶۲۱ جریب از زمین‌های شمال و شرق سوریه که زمین‌های کشاورزی حاصلخیز است، کار می‌کنند. با وجود حملات دولت ترکیه، کشاورزی در حال توسعه است.

شمال و شرق سوریه در تلاشی شدید برای بهره‌مندی کامل از منابع غنی طبیعی و پتانسیل کشاورزی خود هستند. 

پتانسیل کشاورزی و حاصلخیزی خاک شمال و شرق سوریه که با توجه به ویژگی‌های جغرافیایی و شرایط آب و هوایی مختلف برای کشت محصولات کشاورزی مناسب است، با راهکارها و اقدامات درست در حال بهبود است. گندم یکی از محصولاتی است که بیشترین رشد را در این منطقه دارد. گندم اساس اقتصاد کشاورزی منطقه را تشکیل می‌دهد. جو نیز یک محصول غلات مهم است. علاوه بر گندم و جو، ذرت نیز کاشته می‌شود. کشت پنبه نیز در این منطقه انجام می‌شود. از آنجایی که پنبه یک ماده اولیه مهم مورد استفاده در صنعت نساجی است، کشت این محصول نیز منبع درآمد مهمی است. در منطقه‌ای که حبوبات نیز به صورت فشردە کشت می‌شود، ادویه‌هایی مانند گشنیز و زیره نیز کاشته می‌شود. در شمال و شرق سوریه سبزیجاتی مانند گوجه‌فرنگی، فلفل، خیار، بادمجان، سیب‌زمینی و پیاز و همچنین میوه‌هایی مانند پرتقال، انگور و انجیر کشت می‌شود. علاوه بر این محصولات کشاورزی، محصولاتی مانند بادام زمینی و زیتون نیز در منطقه کشت می‌شود که باعث افزایش توان کشاورزی منطقه می‌شود. از آنجایی که کشاورزی منبع درآمد مهمی برای شمال و شرق سوریه است، کشت انواع محصولات کشاورزی در این منطقه بسیار رایج است. 

۸۱ هزار و ۶۷۳ کشاورز در ۷۰۵ میلیون جریب زمین 

بر اساس گزارش هیئت اقتصاد و کشاورزی شمال و شرق سوریه؛ در کانتون طَبقا که در آن گندم کشت می‌شود، ۳ هزار و ۲۲ کشاورز در ۴۳۶ هزار و ۴۶۳ جریب کار می‌کنند. در کانتون جزیر که در آن گندم، جو، حبوبات، سبزی، سیب‌زمینی و میوه کاشته می‌شود، ۲۸ هزار و ۱۲۰ کشاورز در ۳ میلیون و ۵۳۶ هزار و ۸۳۱ جریب کار می‌کنند. در کانتون دیرالزور که در آن گندم، جو، حبوبات و سبزی کاشته می‌شود، ۲۲ هزار و ۱۸۳ کشاورز در ۲ میلیون و ۶۳ هزار و ۱۵۰ جریب کار می‌کنند. در کانتون منبج که در آن گندم، حبوبات، سیب‌زمینی و میوه کاشته می‌شود، 3 هزار و ۴۸۷ کشاورز در ۱۰۱ هزار و ۷۵۳ جریب کار می‌کنند. در کانتون رقه که در آن گندم و جو کشت می‌شود، ۱۷ هزار و ۸۵۶ کشاورز در ۵۷۸ هزار و ۶۳۵ جریب کار می‌کنند. در کانتون فرات که گندم، جو، حبوبات و سیب‌زمینی به طور فشرده کاشته می‌شود، ۷ هزار و ۷ کشاورز با ۸۰۴ هزار و ۷۹۴ دهکار کار می‌کنند. 

در شمال و شرق سوریه ۶ میلیون و ۲۰۲۳ هزار و ۲۰ جریب گندم، ۷۳۵ هزار و ۵۶ جریب جو، ۱۷۹ هزار و ۹۹۲ جریب حبوبات، ۱۹۳ هزار و ۶۵۱ جریب سبزی، ۴ هزار و ۴۸۹ جریب سیب‌زمینی و ۲۰۵ هزار و ۴۱۸ جریب میوه کشت می‌شود، ۷ میلیون و ۵۲۱ هزار و ۶۲۱ کشاورز در حال کار هستند. آبیاری ۴ میلیون و ۷۲۸ هزار و ۵۱۵ جریب از این اراضی کشاورزی انجام می‌شود. ۲ میلیون و ۷۹۳ هزار و ۱۱۱ جریب آبیاری ندارد. 

خسارت بزرگ ناشی از حملات اشغالی 

کشاورزی برای اقتصاد منطقه حیاتی است و منبع درآمدی را فراهم می‌کند. دولت اشغالگر ترکیه حملات خود را به زمین‌های کشاورزی در شمال و شرق سوریه افزایش داد و در فصل برداشت خسارت زیادی به محصولات زراعی وارد کرد. در نتیجه حملات روزهای اخیر، ده‌ها جریب زمین کشاورزی به خاکستر تبدیل شد و کشاورزان متحمل خسارات زیادی شدند. به ویژه اینکه این حملات مصادف با دوره برداشت محصول بود، کشاورزان را با رنج زیادی مواجه کرد. زرگان، منبج، شِراوا و شهبا از جمله مکان‌های مورد هدف هستند. بر اساس گزارش هیئت اقتصاد و کشاورزی شمال و شرق سوریه؛ در سال ۲۰۱۹، ۳۱ هزار و ۵۵۰ جریب زمین کشاورزی و در سال ۲۰۲۳ حداقل ۲ هزار و ۲۳۸ جریب زمین کشاورزی در نتیجه حملات دولت ترکیه سوخت. 

اقدامات در برابر حملات 

اورژانس و تجهیزات آتش‌نشانی شهرداری‌های دموکراتیک شمال و شرق سوریه با مداخله با تجهیزات و تکنیک‌های لازم برای کنترل و خاموش کردن آتش‌سوزی‌هایی که در نتیجه حملات ارتش اشغالگر ترکیه به زمین‌های کشاورزی صورت می‌گیرند، استفاده کرده و از گسترش آتش جلوگیری می‌کنند. همچنین یک منطقه امن ایجاد می‌کنند و عملیات تخلیه لازم را انجام می‌دهد تا از آتش‌سوزی که امنیت جانی مردم در منطقه را تهدید کند، جلوگیری می‌کند. حداقل ۸۳ دستگاه اورژانس و آتش‌نشانی در روستاها، شهرستان‌ها و شهرهای شمال و شرق سوریه مستقر شده است.