باد تغییرات در انقلاب زنان روژاوا – ۱

انقلاب روژاوا متاثر از زنان، الهام بزرگی به جامعه داد، مبارزه آزادی را برای جامعه به یک نشانه تبدیل کرد.

۱۲ سال انقلاب زنان روژاوا

انقلاب روژاوا خود را به آزادی زنان سپرد و به این شیوه گسترش یافت،‌ در سال ۲۰۱۲ در شهر کوبانی آغاز شد، سریعا گسترش یافت و در سال ۲۰۱۴ با پیروزی مهم علیه داعش در جهان طنین‌انداز شد. آن برنامه که بر بنیاد پارادایم دمکراتیک، اکولوژیک و آزادی‌خواهی زنان رشد یافت، با خود بهار خلق‌ها را به همراه داشت. انقلابی که ۱۹ جولای ۲۰۱۲ در روژاوا آغاز شد، در مبارزه آزادی‌خواهی زنان یک عصر جدید را آغاز کرد. در میان انقلاب روژاوا، از اقتصاد تا هنر، فرهنگ، بهداشت و درمان، دیپلماسی و خوددفاعی، زنان در عرصه‌های بسیاری نقش‌های مهمی را ایفا کردند. زنان به ویژه برای آزادی خود مبارزه کردند، برای دیگر بخش‌های جامعه نیز به نمونه و منبع بهره‌مندی تبدیل شدند. این انقلاب نه تنها برای زنان، بلکه برای آزادی و عدالت جامعه به مثال مبارزه تبدیل شد.

در بخش آغازین این گزاراش ویژه  از اتحاد استار تا کنگره استار از خانه زنان تا جامعه زنان زنوبیا، سازمان‌یابی زنان را ارزیابی خواهیم کرد.

سازمان‌یابی زنان از اتحادیه استار به سوی کنگره استار

پس از اینکه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در سال ۱۹۷۹ به روژاوا آمد، مبارزه آزادی کوردستان به مرحله جدیدی رسید. عبدالله اوجالان که از هر سو روژاوا را تحت تاثیر قرار داد، بذرهای سازمان‌يابی زنان را در روژاوا و سراسر کوردستان کاشت. واقعیت اجتماعی و حقیقت زنان را در نظر گرفت و برای سازمان‌یابی زنان راه را نشان داد. زنان مبارز با فکر آزادی و سازمان‌یابی زنان که رهبر خلق کورد ایجاد کرده بود، نیرومند شدند، تجربه‌های خود را نیز به اهالی روژاوا منتقل کردند. اهالی روژاوا از روز ۱۵ ژانویه ۲۰۰۵ به نام اتحادیه استار، یک سازماندهی خودویژه را ایجاد کردند. این سازماندهی با فلسفه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان آغاز شد، سپس مبارزه جنبش زنان کورد با کار و کنش‌ها در روژاوا، با خود نتایجی دربر داشت. اتحادیه استار در ۱۵ ژانویه ۲۰۰۵ از سوی گروهی از انقلابیون، مبارزان و مادران ایجاد شد. در کار و کنش‌های سازماندهی زنان که به شکلی مخفیانه انجام می‌شد، در روژاوای کوردستان برای انقلاب زنان،‌ پایه‌های محکمی را ایجاد نمود. میراث مبارزه ۱۲ ساله در فوریه ۲۰۱۶ با نام کنگره استار رهپیمایی خود را ادامه داد. کنگره استار دیگر مرزها را درنوردید و به هرکجای جهان رسید. در لبنان در باشور کوردستان و کشورهای اروپایی نمایندگی خود را ایجاد کرد. زنان دیگر جهان نیز در این مبارزه مشارکت کردند.

خانه زنان به آدرس راه‌حل تبدیل شد

زنانی که برای انقلاب زنان پیشاهنگی کردند نه تنها از جنبه نظامی بلکه از هر نظر در عرصه‌های زندگی برای جامعه پیشگامی کردند. هر شهر شمال و شرق سوریه که آزاد شد، اول از همه زنان سازماندهی خودویژه خود را ایجاد کردند. در همین چارچوب در هر شهر، منطقه و شهرک، خانه زنان ایجاد شد. مورخ ۲۰ مارس ۲۰۱۱ در قامشلو با ۳ زن، سال ۲۰۱۱ در عاموده با ۴ زن، سال ۲۰۱۲ در تربیسی با ۸ زن، ۱ ژانویه ۲۰۱۲ در دیرک با ۸ زن، اوت ۲۰۱۲ در چِلاخا با ۱۵ زن، خانه زنان ایجاد شده، در ۷ کانتون شمال و شرق سوریه سازماندهی شد، در ۵۳ مراکز خانه زنان برپا شد.

ارتش شدن زنان‌:‌ ی‌پ‌ژ

زنانی که در میان اتحادیه دانشجویان کوردستان ‌‌‌(ی‌خ‌ک) در چند گروه کوچک حضور داشتند گردهم آمدند و به خوددفاعی خود عمل نمودند. در همان زمان در یگان‌های مدافع خلق عضو شدند که در سال ۲۰۱۲ بنیانگذاری شده بود. پس از اینکه شمار زنان در کارهای خوددفاعی افزایش یافت، در جزیره، کوبانی و عفرین یگان‌های خودیژه زنان ایجاد شد. برای اولین بار در منطقه جندرِس عفرین در فوریه ۲۰۱۳ یگان شهید روکن ایجاد شد. این یگان از سوی شهید روکن عفرین سازماندهی شده بود. با این یگان، بنیانگذاری یگان‌های خودویژه آغاز شد. در ۲۵ فوریه ۲۰۱۳ در تربیسی یگان شهید برچم، ۸ مارس ۲۰۱۳ در قامشلو یگان شهید عدالت، ۲۴ مارس ۲۰۱۳ درکوبانی یگان شهید دجله و در دیرک یگان شهید زوزان ایجاد شدند. این یگان‌ها به زمینه‌ای برای ارتش شدن زنان در روژاوا تبدیل شدند. به این شیوه در ۴ آوریل ۲۰۱۳ یگان‌های مدافع زنان ‌(ی‌پ‌ژ) ایجاد شد. ی‌پ‌ژ که به مثابه ارتش زنان هر روز گسترش می‌یابد، زنان عرب، ارمنی، سوریانی را نیز به عضویت خود درآورد. ی‌پ‌ژ نه تنها به روژاوا محدود نماند، زمانیکه تبهکاران داعش به شنگال حمله کردند، آنان خود را به اهالی شنگال رساندند که قتل‌عام علیه آنان صورت می‌گرفت. صدها زن ایزدی را از چنگال داعش رها کردند. ی‌پ‌ژ تجربیات خود را به یگان‌های مدافع زنان شنگال ‌(ی‌ژش) منتقل نمود و کاری کرد تا این یگان ایجاد شود.

مجلس زنان سوریه

مجلس زنان سوریه که در ۸ سپتامبر ۲۰۱۷ با مشارکت ۲۰۰ زن از سراسر سوریه در منبج، کنگره بنیانگذاری خود را تشکیل دادند، ۷ سال است که بی‌وقفه برای سازماندهی زنان سوریه کار می‌کند. در  ۲۰ می در محله شیخ‌مقصود حلب،‌ دومین کنگره خود را برگزار کرد و ۲۵۰ زن سوریه‌ای به عنوان عضو در آن مشارکت کردند. مبارزه خود برای از نوبنا کردن، رهیافت مسائل سوریه و ایجاد زندگی برابر و آزاد را ادامه می‌دهند.

مجلس زنان شمال و شرق سوریه

سازماندهی زنان که ۱۲ سال است با اتحادیه استار و سپس کنگره استار ادامه پیدا کرد،‌ در رهانیدن مناطق بسیاری از جنبه نظامی، دیپلماسی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در میان جامعه نقش آفرینی کرد. هر حزب، نهاد‌های جامعه مدنی، احزاب سیاسی و نهاد‌های ملی در عرصه خود به کار و کنش می‌پردازد. به خصوص پس از آزادسازی مناطق رقا، تبقا، دیرالزور و منبج از دست اشغالگری، دیگر به یک مجلس مشترک نیاز بود. به پیشاهنگی کنگره استار زنان و جنبش‌های منطقه با گفتگو درباره نیازهای ایجاد مجلس مشترک زنان در سال ۲۰۱۹ اقداماتی انجام دادند و یک گام بزرگ برداشتند. مجلس زنان شمال و شرق سوریه با اساس گرفتن سه وظیفه بنیادین، در ۱۴ ژوئن ۲۰۱۹ ایجاد شد. به مجلس ۵۲ جنبش زنان کورد، عرب، سوریان، ارمنی، کلدانی، ترکمن و چرکس تبدیل شد.

جامعه زنان زنوبیا

پس از اینکه انقلاب روژاوا در شمال و شرق سوریه اشاعه یافت، برای مناطق آزاد شده مثل منبج، تبقا و دیرالزور، گفتگوهایی درباره سازماندهی نوین زنان انجام شد. این کار که تحت کنگره استار انجام می‌گرفت به جامعه زنان زنوبیا متحول شد که در ۱ ژوئن ۲۰۲۱ اعلام شد. در مناطق آزاد شده مثل رقا، تبقا،‌ منبج و دیرالزور خود را سازماندهی کرد و براساس رساندن خو به تمام زنان اقشار شمال و شرق سوریه، کار و کنش‌های خود را آغاز کرد. براساس اساسنامه جامعه زنان زنوبیا در منبج، رقا،‌ تبقا و دیرالزور، ۴ دفتر ایجاد شد. این دفاتر نیز از سوی ۷ هیئت مدیره، مدیریت می‌شوند. درباره موضوعات عدالت،‌ آموزش، خانواده‌های شهدا، اقتصاد،‌ دفاع،‌ رسانه، بهداشت و درمان، فرهنگ و هنر ۱۱ کمیته را سازماندهی کرده است. نقش بنیادین این کمیته‌ها اینست که زنان در مناطق آزاد شده را سازماندهی کند. در کار و کنش‌ها مشارکت دهد و هرکسی را سازماندهی و آموزش دهد. به این شیوه سازماندهی صحیح زنان براساس مبارزه آزادی و دمکراسی عملی می‌شود.

نیروهای امنیت داخلی زنان در شمال و شرق سوریه

منطقه شمال و شرق سوریه که به هدف حملات تبدیل می‌شود، برای پاینده کردن امنیت داخلی زنان، یگان‌هایی ایجاد شدند. نیروهای امنیت داخلی زنان، که ابتدا با ۲ زن خود را سازمان یافت، در ۱۹ نوامبر ۲۰۱۳ برای اولین‌بار سازماندهی خود را آغاز کرد. در ۳۰ ژوئن ۲۰۱۴ این نیرو اعلام شد. آکادمی شهید هیرا وان که اعضای امنیت داخلی زنان شمال و شرق سوریه در آن آموزش دیده و به سطوح حرفه‌ای دست می‌یابند، هر ساله هزاران زن را به رشد و شکوفایی می‌رساند. نیروهای امنیت داخلی زنان که برای تامین آرامش و سیستم اجتماعی تدابیری اتخاذ می‌کند در جلوگیری از تهدیدات و وقایع نقش آفرینی می‌کند، در برابر خشونت علیه زنان، تعرض به کودکان و خشونت‌های خانوادگی مبارزه می‌کنند و کارهای آموزشی نیز انجام می‌دهند.

ادامه خواهد داشت...