تصویر

به یُمن اداره خودمدیریتی ما چرکس‌ها به فرهنگ خود بازگشته‌ایم

سمیر هبات از خلق چرکس بیان داشت که با ورود مجلس نظامی منبج تغییرات زیادی رخ داد و تاریکی پایان یافت.

فرهنگ خلق چرکس

سمیر هبات از خلق چرکس در گفتگو با خبرگزاری فرات ‌(ANF) از مقاومت خلق چرکس در برابر تاریکی داعش، روند پس از آزادسازی شهر منبج و تغییراتی که در خلق چرکس رخ داد، صحبت کرد.

سمیر هبات در خصوص مهاجرت چرکس‌ها از روسیه به مناطق دیگر و وضعیت آنها در دوران داعش گفت: «پس از مهاجرت چرکس‌ها، به شهر منبج نقل مکان کردیم؛ حدود ۱۳۰ سال پیش بود که چرکس‌ها وارد شهر منبج شدند. شهر منبج به عنوان شهری نامناسب برای زندگی شناخته می‌شد. اما بازسازی منبج به دست همه خلق‌ها آغاز شد. با ورود تبهکاران داعش، خلق چرکس سعی کردند به هر طریق ممکن از این وحشت سیاه دوری کنند. با آمدن داعش همه چیز درباره چرکس‌ها ممنوع شد. عروسی، زبان و حتی فرهنگ، دوباره برای ما ممنوع شد.»

سمیر با بیان اینکه با فرا رسیدن ۱۵ اوت تغییرات زیادی ایجاد شد که یکی از آنها وضعیت چرکس‌هایی بود که با نسل کشی مواجه بودند، ادامه داد: «با ورود مجلس نظامی منبج دوره تاریکی پایان یافت، به ویژه در ۱۵ اوت، همه چیز تغییر کرد و یک زندگی جدید شروع شد. با ایجاد اداره خودمدیریتی، در عین حال ما موسسات چرکسی خود را تاسیس کردیم، فرهنگ خود را تجدید کردیم و توانستیم آن را در عمل به کار ببریم. هیچ فرقی بین ما نیست؛ وقتی دولت ترکیه حمله می‌کند، همه خلق‌ها را هدف می‌گیرد، وقتی آب فرات قطع می‌شود، نه تنها یک خلق بلکه آن را به روی همه خلق‌ها همزمان قطع می‌کند؛ می‌خواهد همه خلق‌های اینجا را نابود کند.»

سمیر هبات در پایان سخنان خود گفت: «با آزادسازی منبج، چرکس‌ها زندگی نوینی را آغاز کردند و فرهنگ، زبان و حتی آداب و رسوم خود را احیا کردند؛ گروه‌های آواز، رقص و فولکلور چرکسی ما دوباره تجدید شد. ما به یُمن اداره خودمدیریتی، فرهنگ خود را بازیافتیم. اهمیت روز آزادسازی منبج برای ما قابل توصیف نیست، روزی که سیاهی به روشنی تبدیل شد. ما همه فرزندانمان در مجلس نظامی را در آغوش می‌گیریم؛ این روز برای ما یک تولد دوباره بود.»