تصویر

برای آزادسازی شنگال هزاران شهید داده شد

اسماعیل دلف رئیس مشترک خانه ایزدی‌های جزیر بیان داشت هزاران شهید در راه آزادسازی شنگال تقدیم شد و خواستار بازگشت خلق به وطن شد.

اسماعیل دلف رئیس مشترک خانه ایزدی‌های جزیر، در گفتگو با خبرگزاری فرات درباره نسل‌کشی شنگال سخنان خود را این‌گونه آغاز کرد: «روزهایی که فرمان بر خلق ما تحمیل شد، روزهایی است که با درد و رنج در تاریخ ثبت شده است. نسل‌کشی‌هایی مانند فرمان ۷۴ هرگز در تاریخ اتفاق نیفتاده است؛ فرمانی که در ۳ اوت ۲۰۱۴ بر روی خلق ایزدی انجام شد. این فرمان از قبل برای نابودی جامعه ایزدی برنامه ریزی شده بود. چون زمانی که داعش از رقه و طبقه به شنگال رفت، ائتلاف بین المللی در اینجا مستقر بود، آن نیروها می‌توانستند جلوی داعش را بگیرند. اما به دلیل منافع برخی کشورها در سطح بین المللی، در برابر آن سکوت کردند. حملات به شنگال، نسل‌کشی آشکاری  بود که در راستای منافع دولت ترکیه انجام گرفت.»

اسماعیل دلف در ادامه سخنان خود گفت: «شنگال یک مکان استراتژیک برای کوردستان است؛ جامعه ایزدی آنقدر جامعه‌ای با اراده و توانمند بود که ۷۳ فرمان قبلی نتوانست آنها را نابود کند. جامعه ایزدی همواره به عنوان یک خلق و مذهب مورد هدف قرار گرفته است. این هدف تا حدودی از طریق برخی مناطق همسایه شنگال محقق شده که راه را به آن تبهکاران نشان می‌دادند. همچنین نیرویی که گویا از شنگال محافظت می‌کرد از شنگال خارج شد و فرار کرد. حدود ۶۳۰۰ نفر که بیشتر آنها زن بودند، ربوده شدند؛ بسیاری از گورهای جمعی نبش قبر شده نشان می‌دهد که افراد آنجا زنده به گور شده‌اند. زنان شنگال مورد تجاوز قرار گرفتند، سوزانده شدند، کشته شدند و فروخته شدند. خلق شنگال با طرحی که تعیین شده بود مورد نسل‌کشی قرار گرفتند. جامعه شنگال به آن پیشمرگه‌ها گفتند که اگر می‌خواهید فرار کنید، ولی اسلحه خود را بگذارید و فرار کنید، ما از خود محافظت می‌کنیم، اما آنها این کار را نکردند، با تمام سلاح‌های خود فرار کردند. آنها حتی یک شهید برای شنگال ندادند و با این بهانه که داعش نیرویی قوی‌تر از ماست فرار کردند و خلق را در آن شرایط تاریک رها کردند.»

اسماعیل با بیان اینکه می‌خواهند روژاوا را محاصره کنند، گفت: «آنها برنامه داشتند که روژاوا را محاصره کنند؛ خود باشور کوردستان تا حدودی محاصره شده بود، بر این اساس می‌خواستند با تصرف شنگال، جامعه ایزدی و همه کوردها را از هم جدا کنند. شنگال همچنین از نظر اقتصادی، منطقه‌ای غنی است.

در جریان آزادسازی شنگال هزاران شهید داده شد؛ آنها هم فرزندان ایزدخان بودند. شنگال با آن تلاش و فداکاری آزاد شد و اکنون خلق شنگال می‌توانند به سرزمین خود برگردند. در اینجا ما از آنها می‌خواهیم که به وطن خود بازگردند و از سرزمین خود محافظت و صیانت کنند. به عنوان جامعه ایزدی در روژاوای کوردستان، هنگامی که فرمان را بر شنگال تحمیل کردند، صدها جوان ایزدی از روژاوای کوردستان به شنگال رفتند و در آزادسازی شنگال و صیانت از آن شرکت کردند.»