برگزاری کارگاهی در قامشلو: هویت کوردی در معرض تهدید جدی است

در کارگاهی که در قامشلو برگزار شد بیان شد که هویت کوردی در معرض تهدید بزرگی قرار دارد و بیان شد که «گسترش پارادایم رهبر عبدالله اوجالان فرصت موضع‌گیری قاطع را فراهم می‌کند.»

برگزاری کارگاهی در قامشلو

کارگاهی با عنوان «هویت کوردی و بیان مردم سوریه در ملت دموکراتیک» در سالن زانا در شهر قامشلو برگزار شد.

بسیاری از وکلا، معلمان و مورخان، و همچنین نمایندگان احزاب سیاسی، اعضای کنگره استار و اعضای ابتکار آزادی برای رهبر عبدالله اوجالان-سوریه در این کارگاه که تحت رهبری حزب اتحاد دموکراتیک (پ‌ی‌د) برگزار شد، شرکت کردند.

«پارادایم رهبر عبدالله اوجالان قدرت می‌بخشد»

فاروق توزو، رئیس مشترک خانه ایزدیان کانتون جزیر که سخنرانی افتتاحیه را ایراد کرد، گفت: «فعالیت‌های مختلفی از سراسر جهان برای آزادی جسمانی رهبر عبدالله اوجالان انجام می‌شود. این یک دستور کار مهم است. انتشار ایده‌ها و پارادایم رهبر عبدالله اوجالان به جهان به ما کمک می‌کند تا بر موانع غلبه کنیم. امیدواریم این کارگاه پاسخی قوی برای همه در این زمینه باشد.»

این کارگاه توسط نورشین حسین، یکی از اعضای کمیته دیپلماسی شمال و شرق سوریه، و سیپان اسماعیل، مدرس دانشکده علوم اجتماعی اداره شد.

«هویت کوردی در معرض تهدید است»

سیپان اسماعیل گفت: «بسیاری از دولت‌ها تاریخ کوردها را از قیام شیخ سعید در سال ۱۹۲۵ به بعد شروع می‌کنند که اشتباه است. تاریخ کوردها به هزاران سال پیش برمی‌گردد. به یمن کاوش‌ها و یافته‌های باستان‌شناسی، می‌توان این تاریخ را با وضوح بیشتری درک کرد.»

اسماعیل با بیان اینکه مناطق تاریخی عموماً در هدف حملات علیه هویت کوردی قرار دارد، گفت: «اگر به خاطر داشته باشید، عین دارا از نظر تاریخی در عفرین هدف قرار گرفت. تپه تل‌خلف در سرکانیه نیز مورد حمله قرار گرفت. این حملات بخشی از تلاش‌ها برای محو تاریخ کورد است.»

سیپان اسماعیل با بیان اینکه هویت کوردی در معرض تهدید بزرگی است، گفت: «زمانی که از مناطق تاریخی‌مان صیانت بعمل می‌آید، از هویت کوردی نیز صیانت بعمل می‌آید. جنبش آزادی کوردستان در برابر حملات نژادپرستانه، جنسیت‌گرا و فرهنگی ایستاد. اشغالگرانی که بیش از یک قرن با رویای میثاق ملی زندگی می‌کردند، جنبش آزادی کوردستان را در مقابلشان یافتند. پروژه مدرنیته دموکراتیک رهبر عبدالله اوجالان نشان می‌دهد که پروژه‌های بین‌المللی بر پایه‌های درستی بنا نشده‌اند. سیاست مدرنیته دموکراتیک توسعه‌یافته در این زمینه به عنوان نقشه راه سوم برجسته است.»

سیپان اسماعیل گفت: «صیانت از هویت فرهنگی و سیاسی از اهمیت بالایی برخوردار است. مشکل اولیه ما این است که به جای تکیه بر منابع کوردی‌مان به منابع مختلف تکیه می‌کنیم که این یکی از موضوعاتی است که همیشه از آن انتقاد کرده‌ام. این رویکرد ما برای تحقیق و بررسی است.»