برگزاری نشستی در مورد استراتژی تاریخی رابطه کورد و عرب بر پایه‌ی فلسفه‌ی عبدالله اوجالان در رقه

با پیشگامی حزب اتحاد دمکراتیک (پ‌ی‌د)، دومین نشست سوریه با شعار «استراتژی تاریخی رابطه‌ی کورد و عرب بر پایه‌ی فلسفه‌ی رهبر عبدالله اوجالان ترویج می‌یابد» در رقه آغاز شد.

حزب اتحاد دمکراتیک (پ‌ی‌د) در سالن «الارض السعیدە» در رقه با شعار «استراتژی تاریخی رابطه‌ی کورد و عرب بر پایه‌ی فلسفه‌ی رهبر عبدالله اوجالان ترویج می‌یابد» دومین نشست سوریه را آغاز کرد.

اعضای حزب اتحاد دمکراتیک (پ‌ی‌د) در رقه، طبقه، منبج و کوبانی، ریاست مشترک حزب اتحاد دمکراتیک (پ‌ی‌د) صالح مسلم، اعضای حزب سوریه‌ی آینده، حزب محافظه‌کاران، حزب ملی اجتماعی سوریه، قانون گذاران در شمال و شرق سوریه، اعضای مجلس زنان زنوبیا و مجلس زنان سوریه از شرکت کنندگان در این نشست بودند.

همچنین ریاست مشترک مجلس سوریای دمکراتیک (م‌س‌د)، الهام احمد و زنان سیاست‌مدار و سیاست‌مداران مستقل سوریه و شیخ و ریش سفیدهای عشیره‌های دیرالزور، منبج، رقه، طبقه و نمایندگان اداره‌ی خودمدیریتی شرکت داشتند.

ریاست مشترک حزب اتحاد دمکراتیک (پ‌ی‌د) صالح مسلم، گفت: «به شفافیت نیاز داریم. موضوع نشست به طور خاص در مورد فشار حکومت و روابط استراتژیک است.

خاورمیانه به مدت ۴۰۰ سال تحت اشغال عثمانی‌ها بوده است، زمانی که دولت-ملت تاسیس شد، کولونیالیسم فرانسوی و بریتانیا برای ضربه زدن به امپراتوری عثمانی، دولت-ملت ترک و فارس را تاسیس کردند. اما جغرافیای کورد را تقسیم کردند و تحت سلطه‌ی این دولت‌-ملت‌ها قرار دادند».

همچنین گفت: «مهم‌تر از همه، ما باید ببینیم که چگونه پیش‌رفت کنیم. همه ما در ایجاد استراتژی برای روابط کورد و عرب مشارکت داریم. بنابراین وظیفه ماست که برای ساختن جامعه سیاسی-اخلاقی تلاش کنیم. این تنها از طریق پروژه‌ی ملت دموکراتیک پیشنهادی رهبر عبدالله اوجالان خواهد بود.»

«به مداخله‌ی خارجی اجازه نخواهیم داد»

سپس به سخنان ضبط شده‌ی فرمانده کل نیروهای سوریه‌ی دمکراتیک (ق‌س‌د)، مظلوم عبدی گوش سپرده شد، عبدی گفته بود: «ما شهروندان منطقه، برای برقراری روابط بین کورد و عرب تلاش کرده و برای آن فداکاری کردیم. نیروهای ما،  نیروهای سوریه‌ی دمکراتیک (ق‌س‌د)، نمایندگی اعراب، کوردها، ارامنه و چیچان و تمامی جوامع منطقه را برعهده دارند. در جریان آزادسازی، قبل از هر چیز جان خود را برای آزادسازی منطقه فدا کردند. ما به هیچ وجه اجازه‌ی دخالت خارجی را نخواهیم داد، حال این دخالت از سوی هر جناحی باشد».

در این نشست درباره‌می موضوعات زیادی گفتوگو خواهد شد، مانند تاریخ روابط کورد در سوریه، روابط کورد در خاورمیانه، از قبیل این موضوعات است. همچنین درباره‌ی نقش استراتژی رابطه‌ی کورد و عرب در حل بحران سوریه، همراه با اهمیت اجماع کورد و عرب در حل بحران‌های خاورمیانه گفتگو خواهد شد.