خبرمهم

بیانیه نهایی کارگروه لوزان اعلام شد: باید توافقنامه ملی امضا شود

در بیانیه پایانی کارگروه که در شمال و شرق سوریه درباره توافق لوزان برگزار شد، آمده است که «نیروهای کورد بدون توجه به اختلاف نظر باید یک توافقنامه ملی امضا کنند.»

کارگروه لوزان: اصلاح و حل مشکلات ثبات و امنیت منطقه‌ای"  که توسط مرکز مطالعات استراتژیک روژاوا (NRLS) برگزار شده بود در دومین روز خود به پایان رسید. ۲۰۰ نفر از شهرهای کوردستان، شمال و شرق سوریه، روسیه، کشورهای عربی و شخصیت‌های بین‌المللی، احزاب سیاسی، دانشگاهیان، جنبش‌های زنان، نهادهای اجتماعی و روشنفکران در کارگروه که در شهر حسکه در شمال و شرق سوریه برگزار شد، شرکت کردند. خبرنگار آمارا باور بیانیه پایانی کارگروه دو روزه را به زبان کوردی و عضو NRLS راکان شیخه به زبان عربی قرائت کرد.

"به نسل‌کشی لوزان مشروعیت بخشیده شد"

در بیانیه پایانی این کارگروه، «شرکت کنندگان تأیید کردند که معاهده لوزان موسوم به توافقنامه صلح، صلح و آرامش را برای خلق کورد و مردم منطقه به ارمغان نیاورد، بلکه با تاسیس دولت‌های ملی‌گرا به نسل‌کشی خلق‌ها و فرهنگ‌هایی را که اعلام جنگ کردند مشروعیت بخشیدند.

در کارگروه به صدمین سالگرد عهدنامه لوزان اشاره شد. این توافق با گام‌هایی مانند توسعه ملی، تغییر جمعیتی، ترور سیاسی و تغییر واقعیت‌های تاریخی و موجودیت خلق کورد، راه را برای انعقاد بسیاری از توافق‌های امنیتی بین دولت‌های منطقه هموار کرد. مشکلات سیاسی، اقتصادی و امنیتی در منطقه نتیجه پذیرفتن توافق از سوی این سیاستمداران است، یعنی نتیجه‌ی تحکیم و حفظ قدرت سرکوبگر، تحکیم ثروت و دستیابی به اهداف مرتبط با نسل‌کشی.

درخواست و پیشنهادات

پیشنهادات و خواسته‌های زیر در بیانیه نهایی ذکر شده است:

ما تأیید می‌کنیم که معاهده لوزان حتی پس از گذشت یک قرن نتوانسته است صلح و ثبات منطقه‌ای را تحقق بخشد. کشورهای مسئول این توافق باید هرگونه مشکل ناشی از این توافقنامه را اصلاح و حل کنند. آنها باید از حمایت از کشورهایی که از این توافق برای منافع خود استفاده می‌کنند دست بردارند و به ظلم علیه خلق کورد پایان دهند.

* بر اساس معاهدات حقوق بشر و معاهده سازمان ملل متحد، کشورهایی که در سیاست بین‌الملل تأثیرگذار هستند، باید آرمان کوردها را بپذیرند و حق خلق کورد در تعیین سرنوشت سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی را به رسمیت بشناسند. این حق باید در چارچوب یک توافق ملی به رسمیت شناخته شود و این توافق باید همراه با کشورهای تقسیم‌کننده خاک کوردستان اجرا شود.

* برای محافظت از خلق کورد در برابر نسل‌کشی، نیروهای کورد باید توانایی‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی خود را تقویت و هماهنگ کنند. بر این اساس نیروهای کورد بدون توجه به اختلافات خود باید یک توافقنامه ملی امضا کنند. همه طرفین باید به این توافق پایبند باشند.

*خلق کورد در این منطقه بسیار صمیمی هستند و تهدیدی برای خلق‌های همسایه محسوب نمی‌شوند، بنابراین کشورهایی که سرزمین‌های کوردستان را تجزیه می‌کنند باید در سیاست‌های خود در قبال کوردها و حق حیات آنها تجدید نظر کنند و حقوق کوردها را بپذیرند.

* ملت دموکراتیک به عنوان یک ایده و فلسفه، خود را به عنوان راه حل ممکن برای حل مشکلات صلح منطقه‌ای، حفاظت از فرهنگ‌های کهن در منطقه در برابر افراط‌گرایی و رهایی خلق‌ها از شناخته‌نشدن،‌ جلوه می‌دهد. این پروژه در شمال و شرق سوریه زیر سقف اداره خودمدیریتی در حال انجام است.

* باید حفاظت، حمایت و به رسمیت شناختن اداره خودمدیریتی در سطح بین‌المللی که مشروعیت قانونی و کیفری خود را از نهادهای خدماتی، سیاسی و نظامی خود می‌گیرد، فراهم شود.

* ادامه توافق لوزان است که تداوم حملات علیه خلق کورد در چهار بخش کوردستان، قتل‌عام و آوارگی خلق کورد توسط دولت‌های ملی‌گرا را مشروعیت می‌بخشد.

* شرکت‌کنندگان اعلام کردند که دشمنان خلق از هیچ قانون و قرارداد بین‌المللی تبعیت نمی‌کنند. بنابراین، شرکت‌کنندگان در کارگروه از قدرت‌های بین‌المللی می‌خواهند که مکانیزمی را انتخاب کنند و بر این اساس، دولت‌های مجرم را مجبور به رعایت قوانین و معاهدات کنند.

* ما تاکید می‌کنیم که تنها راه غلبه بر پیامدهای توافق لوزان و جلوگیری از توافقات ظالمانه جدید در منطقه، تکیه بر نیروی خلق است. به همین دلیل، شرکت کنندگان در این کارگروه از جامعه جهانی و تمامی ارگان‌های ذیربطش می‌خواهند که به مسئولیت‌های خود در برابر سیاست‌های بی‌توجهی، انکار و نسل‌کشی علیه خلق عمل کنند. ما همچنین از کمیته‌های حقوقی و طرف‌های مربوطه در شمال و شرق سوریه می‌خواهیم که از توصیه‌های کارگروه به طرف‌های بین‌المللی مربوطه پیروی کنند.