تصویر

چهار بخش کوردستان در کوبانی متحد شدند

بکر حاج عیسی با بیان اینکه خطر داعش و بسیاری از نقشه‌های دولت‌ها برای نابودی این انقلاب همچنان ادامه دارد، گفت: «با اندیشه ملت دموکراتیک به نظام حاکم پایان خواهیم داد.»

بکر حاج عیسی، عضو مجمع عمومی حزب اتحاد دموکراتیک (پ‌ی‌د) و از اداره روابط سیاسی کانتون فرات، در مورد دهمین سالگرد حمله داعش به کوبانی با خبرگزاری فرات(ANF) صحبت کرد.

بکر حاج عیسی با بیان اینکه حتی قبل از انقلاب هم سازماندهی شده بودند و میراث مقاومت را داشتند، گفت: «از ۱۹ ژوئیه در کوبانی با هدف انجام انقلاب شروع به مبارزه کردیم، اما افرادی علیه آن انقلاب به پا خاستند، ابتدا نام آنها ارتش آزاد بود که بعدها به جبهه النصره تبدیل شد و بعد از آن تبدیل به تبهکاران داعش شد، فقط لباسشان عوض شد و نامشان عوض شد، اما مفهوم و هدفشان نابودی این انقلاب بود.»

بکر حاج عیسی با بیان اینکه انقلاب از هر طریق مورد هجوم قرار گرفت، گفت: «آنها در ۱۵ سپتامبر به کوبانی حمله کردند و می‌خواستند انقلابی را که از کوبانی شروع شده بود را نابود کنند. همه می‌دانند چه کسانی از داعش حمایت کردند. وقتی آنها به موصل حمله کردند، رژیم عراق نتوانست حتی سه روز هم مقاومت کند. با وجود آنکه ائتلاف نیز از رژيم عراق حمایت می‌کرد، اما تبهکاران داعش در سه روز همه چیز را تحت کنترل خود درآوردند. پس از فتح موصل به محل شروع انقلاب روی آوردند. آنها به کوبانی رفتند و در ۱۵ سپتامبر از هر طرف به کوبانی حمله کردند. در عین حال دولت ترکیه از مرزها از تبهکاران حمایت می‌کرد و می‌خواست روحیه و فلسفه ملت دمکراتیک را از بین ببرد و به آن پایان دهد. اما نور آن به همه کشورها سرایت کرده بود و هیچ کس نتوانست آن را نابود کند.

یک شهر کوچک با مقاومت نام خود را در سراسر جهان گسترش داد

وقتی از کوبانی صحبت می‌کنیم و به طور کلی وقتی در سطح جهان درباره کوبانی صحبت می‌شود، مردم فقط مقاومت را به یاد می‌آورند. این مقاومت نبرد یک شهر کوچک در برابر همه تانک‌ها و توپ‌های داعش بود. مردم با فرزندان خود متحد شدند و از کوبانی محافظت کردند. ائتلاف قبل از کمک به کوبانی از ارتش آزاد پشتیبانی می‌کرد و به آنها تسلیحات می‌داد و از موصل نیز حمایت می‌کرد. اما نه موصل و نه ارتش آزاد نتوانستند در برابر داعش مقاومت کنند. روشن است که مقاومت کوبانی و نام کوبانی که در سراسر جهان طنین‌انداز شد نیز به لطف ی‌پ‌گ و ی‌پ‌ژ بود. مبارزان با آن خاک عهد بسته بودند. ۱۲ مبارز در مدرسه سرسوری تنها با سلاح کلاشینکف خود با سه تانک مبارزه می‌کنند و تا آخرین قطره خود خود راه مقاومت را دنبال می‌کنند. این پایه و اساس مقاومت کوبانی بود و با مقاومت و اراده مردم کوبانی پیروز شد و نام خود را در سراسر جهان گسترش داد. مردم ما در باکور کوردستان همگی در مرز کوبانی حاضر بودند. ترور داعش با سلاح‌های سبک نابود شد.»

بکر حاج عیسی کوبانی را نمونه مقاومت اعلام کرد و گفت: «رهبر آپو برای کوبانی اعلام بسیج عمومی کرد و مسئولیتی را به عهده همه کوردها را گذاشت. رهبر آپو گفت اگر کوبانی سقوط کند، کوردستان هم سقوط می‌کند. همانگونه که کوردها در قرن گذشته هیچ حق و حقوقی نداشتند، اگر بسیج عمومی نبود تا صد سال آینده هم بی‌هویت بودیم. مردم از چهار بخش کوردستان و مبارزان آزادی به کوبانی رفتند. من آن لحظه را دیدم، در کوبانی لهجه‌های زیادی از زبان کوردی را شنیدیم، کرمانجی، سورانی، بهدینانی و زازاکی را شنیدیم. روح آن مقاومتگران یکی بود و آن مقاومت برای کوبانی بود. روحیه‌ای که در کوبانی به وجود آمد، باید سرمشق همه احزاب سیاسی شود. ما اکنون باید از این مقاومت نیرو بگیریم و از منافع شخصی خود دور باشیم، باید با روحیه مقاومت کوبانی بایستیم و در مقابل آن ذهنیت مقاومت کنیم. ما نه تنها باید از اقتدار و عشیره خود محافظت کنیم، بلکه باید در قبال حقوق هر کوردی نیز مسئول باشیم.»

هنوز خطر داعش وجود دارد و برنامه‌های زیادی برای نابودی این انقلاب وجود دارد

بکر حاج عیسی در پایان سخنان خود گفت: «اکنون باید از کوردستان خود محافظت کنیم، حکومت پایان می‌یابد و فقط روحیه مقاومت مردم باقی می‌ماند. روحیه مقاومت کوبانی باید در همه مدارس آموزش داده شود. ما از همه مردم خود در هر چهار بخش کوردستان می‌خواهیم، هنوز خطر داعش وجود دارد، برنامه‌های بسیاری از دولت‌ها برای نابودی این انقلاب وجود دارد. ما از همه احزاب می‌خواهیم که اکنون باید در برابر این سیستم‌ها بایستیم و به آن قدرت پایان دهیم. ممکن است که داعش از لحاظ نظامی نابود شده باشد، اما خود را سازماندهی می‌کند. درست است، در اطراف ما محاصره وجود دارد، جرابلس، گری سپی و سرکانی به محل تمرین داعش تبدیل شده است. اما ما باید از طریق پروژه ملت دموکراتیک به نظام حاکم پایان دهیم.»