در اقلیم فرات سه پروژه بزرگ اجرا می‌شوند

سه پروژه عظیم در سطح اقلیم فرات اجرا می‌شوند. ساخت دانشگاه تمام شده، بیمارستان و ورزشگاخ فوتبال نیز در دست احداث است.

تاسیس دانشگاه، بیمارستان و ورزشگاه فوتبال سه پروژه بزرگ در اقلیم فرات در شمال و شرق سوریه هستند که بخشی از آنها تمام شده و کارکردن در بقیه ادامه دارد.

دانشگاه کوبانی

انقلاب روژآوا را همزمان به انقلاب زبان کوردی هم معرفی می‌کنند زیرا فرصت مناسبی برای حفظ و گسترش زبان کوردی ایجاد نمود. هزاران دانشجو برای حفظ زبان مادریشان به تحصیل پرداختند. تحصیل ابتدا در سطح ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان بود و سپس به دانشگاهها نیز رسید. دانشگاه کوبانی که دهم دسامبر ۲۰۱۷ آغاز به کار کرد، به مکان مهمی برای دانشجویان مبدل شد که به دلیل ازدیاد شمار دانشجویان و بخش‌های مختلف، به ساختمان بزرگتری نیاز داشت.

ساخت بزرگترین دانشگاه منطقه در سال ۲۰۱۸ در روستای مرزه صوفیانی کوبانی آغاز شد. پس از آغاز به‌کار ساختش و در پی یورش اشغالگری دولت ترکیه، عملیات ساخت‌وساز متوقف شد و از سال ۲۰۲۱ کار ساخت این دانشگاه ادامه یافت.

این ساختمان در مساحتی به پهنای ۱۵۰۰ متر مربع ساخته شده و شامل کتابخانه و یک سالن تجمعات نیز هست. در این ساختمان ۲۵ کلاس درس و ۳۵ اتاق کار گروهی وجود دارد. بخش‌های تربیت معلم و دانشکده علوم تربیتی در ساختمان قدیمی می‌مانند و سایر بخش‌های دیگر در ساختمان جدید خواهند بود. کارهای این ساختمان تمام و به زودی تحصیل در این محل شروع می‌شود.

بیمارستان کوبانی

عملیات ساخت این بیمارستان در ۱۹ دسامبر ۲۰۲۲ آغاز شد که بزرگترین بیمارستان منطقه است. هیئت بهداشت اقلیم فرات اعلام کرد که ۷۵ درصد کارهای این مرکز تمام شده است که مابین ۱۸۰ تا ۲۱۰ تختخوابی است و شامل چندین بخش است.

به دلیل مشکلات تردد مابین اقلیم‌های روژآوا؛ هیئت پزشکی منطقه تصمیم گرفت تا این بیمارستان را در اقلیم فرات تاسیس نماید.

ورزشگاه کوبانی

شش ورزشگاه فوتبال در کوبانی وجود دارد اما امورات ساخت بزرگترین ورزشگاه منطقه چند سالی هست که آغاز شده است.

به‌دلیل حملات دولت اشغالگر ترکیه به منطقه و پاره‌ای مشکلات دیگر امورات ساخت این ورزشگاه متوقف شده بود. ورزشگاه در زمینی به مساحت ۱۱ هزار و ۶۰۰ متر مربع ساخته می‌شود. مرحله اولش تمام شده و مرحله دوم در دست اجراست. این ورزشگاه گنجایش ۵ هزار تماشاچی را دارد و چندین مغازه لوازم ورزشی، رختکن و اتاق بازیکنان را در خود جای داده است. قرار است تا ۵ ماه دیگر این ورزشگاه آماده احداث شود.