«در برابر محاصره سکوت نکنید، به‌پا خیزید»

سخنگوی کمیته بهداشت کوبانی؛ علاءالدین کِنو به وضعیت سختی که در پی محاصره در منطقه شهبا به‌وجود آمده پرداخت و از نهادهای حقوق بشری خواست تا علیه این محاصره به‌پا خیزند.

حکومت سوریه ۶ سال است محاصره سختی را علیه اهالی عفرین که در کانتون شهبا و محلات شیخ مقصود و اشرفیه‌ی حلب ساکن شده‌اند، تحمیل کرده است. به موجب این تحریم نمی‌گذارند که ملزومات اولیه زندگی؛ دارو و سوخت به این مناطق برسد.

سخنگوی کمیته بهداشت کوبانی؛ علاءالدین کنو عتو درباره این محاصره و وضعیت مردم در آن مناطق صحبت کرد. کنو عتو اظهار داشت؛ پس از آنکه دولت ترکیه و تبهکاران مزدورش در سال ۲۰۱۸ عفرین را اشغال کردند، مردم عفرین آواره‌ی شهبا، شیخ مقصود و اشرفیه شدند. تمام دولت‌های حاضر در سوریه در اشغال عفرین توسط ترکیه نقش داشتند. وی افزود: «این دولت‌ها چشم خود را به‌روی اعمال و جنایات دولت ترکیه بستند. پس از این اشغالگری، حکومت سوریه نیز منطقه شهبا و محلات شیخ مقصود و اشرفیه را محاصره کرد.»

مردم عفرین همچنان ایستادگی می‌کنند

علاءالدین کنو عتو اظهار نمود که مردم عفرین مقاوم و صبورند و علیه اشغالگری و حملات ایستاده‌اند. وی افزود: «مقاومت مردم عفرین در کمپ‌ها و چادرها هر روز ادامه دارد. در برابر این مقاومت نیز حکومت سوریه و به‌ویژه لشکر ۴ آن در منطقه اقدام به محاصره و تحریم همه‌جانبه‌ی این منطقه کرده‌اند. اجازه نمی‌دهند ملزومات روزمره، دارو و سوخت به منطقه شهبا و محلات شیخ مقصود و اشرفیه برسد. دولت‌ها دیگر نباید چشم خود را بر این موضوع ببندند. در کدام قانون جهانی ممانعت از دسترسی بیماران به دارو مجاز است؟ اما حکومت سوریه در مقابل دیدگان جهانیان این را انجام می‌دهد. مقاومت مردم در برابر این محاصره، حکومت سوریه را متعجب کرده است. خلقمان در برابر این اعمال ضدانسانی همچنان ایستادگی می‌کند.»

حکومت سوریه قاتل کودکان است

کنو عتو در ادامه صحبت‌هایش عنوان کرد که حکومت سوریه آشکارا همه معاهدات حقوق بشری را نقض می‌کند و چنین ادامه داد: «مردم ما در کمپ‌ها و در این سرمای سخت، بدون دارو و بدون ملزومات اساسی زندگی مانده است. ۸۰ درصد از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی منطقه به‌دلیل نبود دارو و لوازم پزشکی، تعطیل شده است و این سبب ازدیاد بیماری‌های مختلف شده است. در پی محاصره حکومت سوریه کودکان ساکن در کمپ‌ها جانشان را از دست می‌دهند. حکومت دمشق قاتل کودکان است. این اعمال غیرانسانی در کدام قوانین مجاز است؟»

به‌جز پیروزی راه دیگری نیست

کنو عتو در پایان از همه درخواست کرده و گفت: «ما از تمام طرفین مرتبط می‌خواهیم که در برابر این محاصره با‌پا خیزند. ما به‌عنوان مردم کانتون فرات؛ رنجی را که خلقمان در منطقه شهبا با آن روبروست، حس می‌کنیم و آن را رنج خود می‌دانیم. کسانی که آنجایند؛ بخشی از خلق مقاوم ما هستند. هیچ راهی به‌جز پیروزی در برابرمان نمانده است. مقاومت زندگی است.»