در قامیشلو و شهبا و چلاغا روز زبان کوردی جشن گرفته شد

در قامیشلو و شهبا و چلاغا روز زبان کوردی با انجام برنامه‌ها و کنش‌های مختلف جشن گرفته شد.

مؤسسه‌ی زبان کوردی (س‌ز‌ک) و دانشگاه روژآوا در سالن دانشگاه با شعار «زبان یک خلق، موجودیت و شکوه این خلق است» پنلی برگزار شد.

دانشجویان و اعضای س‌ز‌ک و اعضای اداره‌ی خودمدیریتی و افراد زیادی در این پنل حضور داشتند.

دَحام عبدالفتاح محقق در این پنل به سخنرانی پرداخت و این جشن را به تمامی دانشجویان و حضار تبریک گفت.

سپس بشیر ملا نواف‌ شاعر و گروهی از دانشجویان بخش ادبیات کوردی در رابطه با زندگی‌نامه‌ی فقیه طیران تابلویی را تقدیم کردند.

شهبا

در شهبا گروه آموزش و پرورش اردوگاه مقاومت شهر فافین‌ مراسمی را برگزار کرد.

صدها استاد و دانش‌آموز و آواره‌ی عفرینی در این مراسم حضور داشتند.

جودی مصطفی عضو کمیته‌ی آموزش مجلس خانواده‌ی شهدای کانتون عفرین و شهبا ۱۵ می را تبریک گفت و اعلام نمود: «خلق کورد در طول تاریخ  با زبان و فرهنگ و تاریخ خود شناخته می‌شود. اکنون نیز خلق کورد برای حفاظت از زبانش مبارزه می‌کند.»

فاضل چاوش ریاست مشترک کمیته‌ی آموزش و پرورش کانتون عفرین و‌ شهبا  ۱۵ می را به رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان تبریک گفت و اعلام نمود: «این موجودیت به لطف و میمنت فلسفه‌ی رهبر آپو حفظ شده است. انسان از طریق زبان مادری، موجودیت خود را اعلام می‌کند. هویت خلق کورد نیز زبان کوردی است. باید همیشه زبان مادری خود را حفظ نماییم.»

این مراسم با آواز و پایکوبی ادامه یافت.

چلاغا

به همین مناسبت کمیته‌ی اداره‌ی مدارس چلاغا واقع در کانتون جزیره راهپیمایی انجام دادند.

روهَو صیف‌الدین از دانشآموزان جشن زبان کوردی را تبریک گفت و اعلام کرد: «خوشحال و مسرور هستم که خودم و رفقایم با زبان مادری خود تحصیل می‌کنیم. از تمامی کسانی که زبان مادری را تا به امروز حفظ کرده‌اند، تشکر و قدردانی می‌کنم.»