در شهبا، حقوق اولیه زندگی نقض شده است

منطقه شهبا بین محاصره حکومت سوریه و بمباران ترکیه قرار دارد. سرنوشت ۱۷ هزار و ۵۹۱ نفر در تل‌رفعت در خطر است. اهالی عفرین می‌گویند: «ما تا آخر مقاومت می‌کنیم.»

در سال ۲۰۱۸ پس از اشغال کانتون عفرین توسط دولت ترکیه و مزدوران آن، صدها هزار نفر از ساکنان عفرین مجبور به مهاجرت به مناطق مختلف سوریه شدند. اما بیشتر آنها در منطقه شهبا ساکن شدند، به‌طوری که بیش از ۳۰۰ هزار مهاجر عفرینی در شهبا زندگی می‌کنند.

منطقه شهبا که در سال ۲۰۱۷ توسط مبارزان ی‌پ‌گ/ی‌پ‌ژ از تبهکاران جبهه النصره و سازمان تروریستی داعش آزاد شد، بین کانتون عفرین و شهر حلب قرار دارد. این منطقه از چندین روستا و شهر تشکیل شده است که بزرگترین آنها شهر تل‌رفعت است.

منطقه تل‌رفعت با جاده بین‌المللی که از شهر دیلوک در باکور کوردستان تا مرکز حلب امتداد دارد، ۳۵ کیلومتر فاصله دارد. در ارتفاع ۴۵۷ متری از سطح دریا قرار دارد و مساحت آن ۷۱۰ هکتار است و بر روی شهری باستانی واقع شده است. تل‌رفعت به آرفاد معروف است. شهری تاریخی و کهن است، موقعیت جغرافیایی‌اش به آن اجازه می‌دهد تا به مرکزی برای تمام روستاهای اطراف تبدیل شود. روستاهای زیادی در اطرافش وجود دارد، مانند کَفَر خاشر، تل جلبین، ماره، شیخ ایس، منگ، عین دغنه، کفر آنتون، تل آجار، کفر کارمین و باغات کفر نایا. تل‌رفعت از شمال با منطقه اعزاز همسایه است که تحت اشغال دولت ترکیه است، از سمت شرق با منطقه ماره و از جنوب با مرکز جبل سَمان و منطقه نوبله و از غرب نیز با عفرین همسایه است.

تل‌رفعت با جنایات بسیاری از سوی دولت اشغالگر ترکیه مواجه شده است که در نتیجه این یورش و جنایات؛ ۲۸ نفر کشته شدند که ۸ نفر از آنها کودک بودند. ۱۶ روز است که مردم آنجا در میان مقاومت، تاریکی و بمباران هستند.

حکومت سوریه محاصره ناروای خود بر منطقه شهبا را ادامه می‌دهد و اجازه نمی‌دهد که سوخت، دارو و مواد خوراکی به این منطقه برسد. کمبود سوخت سبب شده تا برق در سراسر این منطقه قطع شود. در پی این شرایط سختِ محاصره، تنها بخش اورژانس بیمارستان شهبا کار می‌کند. اکثر بخش‌های بیمارستان تعطیل شده‌اند.

در همین راستا مریم عبدالرحمن عمر از اهالی عفرین به حمله و محاصره اعتراض کرد و گفت: «۶ سال است که حکومت دمشق ما را محاصره کرده است. اما امسال محاصره خود را شدیدتر کرده است. کانتون شهبا ۱۶ روز است که در محاصره شدید قرار دارد. ورود داروها و لوازم ضروری به این کانتون ممنوع است.»

مریم عمر حملات دولت اشغالگر ترکیه را یادآور شد و چنین ادامه داد: «۶ سال است که حملات دولت فاشیست ترکیه به مناطق شهبا و به ویژه شهر تل رفعت ادامه دارد. آنها به غیرنظامیان حمله کردند و در نتیجه بسیاری از غیرنظامیان جان خود را از دست دادند. اما نیروهای بین‌المللی در برابر این حملات و قتل‌عام‌ها گوش خود را کر کردند. باید بدانند که محاصره حکومت دمشق و حملات دولت اشغالگر ترکیه تاثیری در مقاومت ما نخواهد داشت. ما تا زمانی که همه مناطقمان آزاد شوند، مبارزه خواهیم کرد.»

جگرخون شیخو گفت: «پس از حملات ارتش اشغالگر ترکیه به شهر عفرین و مقاومت ۵۸ روزه‌ی مردم، مردم مجبور شدند در مقابل آن حملات شدید به منطقه شهبا حرکت کنند. حکومت دمشق پس از استقرار ساکنان عفرین در مناطق شهبا، محاصره ویرانگر خود بر این منطقه را اعمال کرد. از سوی دیگر، حملات دولت اشغالگر ترکیه و مزدوران آن به مناطق ما به‌ویژه منطقه تل‌رفعت ادامه دارد. هدف از این سیاست‌ها بیرون راندن دوباره‌ی مردم از منطقه شهبا و دور کردن آنان از شهر عفرین است. در اینجا حق حیات نقض شده است. ما نمی‌توانیم از خدمات درمانی بهره‌مند شویم. به دلیل قطع برق، زندگی در اینجا تقریبا متوقف شده است.»

جگرخون شیخو از سازمان‌های مدنی و نیروهای بین‌المللی خواست تا علیه جنایات ضد بشری ارتش اشغالگر ترکیه و حکومت دمشق اقدام کنند.