تصویر

درک از طریق جامعه‌شناسی آزادی

سامیه خلیل به گروه مطالعه و گفتگوی آثار جامعه‌شناسی اجتماعی عبدالله اوجالان پیوست و گفت که اکنون عمق و اهمیت مبارزات زنان را به طور گسترده درک کرده است.

سامیه خلیل (۴۷ ساله) ۲۶ سال است که زندگی خود را با ایده‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان می‌گذراند. سامیه خلیل که در سال ۱۹۹۸ با ایده‌های عبدالله اوجالان آشنا شد، هویت زن را کشف کرد و تصمیم گرفت برای جامعه مفید باشد. او نقش فعالی در انقلاب روژاوا داشت و به مبارزه برای حقوق زنان پیوست. سامیه خلیل در گروه مطالعه و بحث آثار جامعه‌شناسی آزادی عبدالله اوجالان شرکت کرده و اظهار داشت که اکنون عمق و اهمیت مبارزه زنان را درک می‌کند.

سامیه خلیل که ۲۶ سال پیش با ایده‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان آشنا شد، با خبرگزاری فرات (ANF) در این رابطه صحبت کرد.

 سامیه خلیل گفت: «تا سن ۲۱ سالگی با اندیشه‌های رهبر آپو آشنا نبودم، شخصیتی داشتم که از اندیشه‌های رهبر آپو دور بود. همسرم یک وطن‌دوست بود. از طریق او با فلسفه رهبر آپو آشنا شدم. قبل از اینکه افکار رهبر آپو را بدانم، مادر فرزندانم بودم، من زن خانه بودم، بعد از اینکه همسرم در را به روی رفقا باز کرد و با آنها ارتباط برقرار کرد، این راهی برای ایجاد رابطه من با رفقا بود. مرحله دریافت هویت یک زن میهن‌دوست را پشت سر گذاشتم. بنابراین فشارهای رژیم افزایش یافت. همسرم یک سال و نیم توسط رژیم بعث دستگیر و شکنجه شد. فشارها بر خانواده ما کم نشد. وقتی فشارها بیشتر می‌شد، متوجه شدم که در مسیر درستی هستیم. من به این باور رسیدم که سامیه گذشته اکنون باید تغییر کند. من از خانه بیرون رفتم و باید برای جامعه مفید می‌بودم. من شخصاً دیدم که یک زن چه کاری می‌تواند بکند وقتی در خانه‌اش را به روی رفقا باز کند.»

در کمون‌ها به مردم خود خدمت کرد

 سامیه خلیل با بیان اینکه با انقلاب روژاوا در کمون شهید برخودان به انقلاب خدمت کردم، گفت: «من با دخترم به کار کمون پیوستم، مبارزه‌ای که سال‌ها در شخص رهبر آپو انجام شد، طنین‌انداز شد و انقلاب روژاوا به وقوع پیوست. ما فلسفه رهبر آپو را شناخته بودیم، در حال مبارزه بودیم. اما فشارهای رژیم بعث در زندگی روزمره به روال عادی تبدیل شده بود. به یُمن معمار انقلاب رهبر آپو به حقوق خود رسیدیم. با انقلاب مبارزه برای بازگشت به فطرت زنان انجام شد و از این طریق ما به عنوان زن به حقوق خود دست یافتیم. با فلسفه رهبر آپو، زنان قدرت مبارزه داشتند.»

 جامعه‌شناسی آزادی را می‌خوانند

سامیه خلیل با بیان اینکه در حال مطالعه جامعه‌شناسی آزادی هستند که یکی از پنج دفاعیه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان است، گفت: «ما گروهی از زنان هستیم که دور هم جمع می‌شویم و هفته‌ای یک بار آثار رهبری را می‌خوانیم. هر قسمت از دفاعیات که خوانده می‌شود، در مورد آن بحث می‌کنیم و این روش باعث پیشرفت ما می‌شود. درک و فهم رهبری با خواندن و درک فلسفه‌ی او ممکن است.»