تصویر

فقدان وحدت تهدیدی برای کوردستان است

کوردیار دیرئی با بیان اینکه حملات دولت ترکیه به باشور کوردستان، آرمان کوردها را تهدید می‌کند، گفت: «همکاری‌های پ‌د‌ک فاجعه‌های بزرگی به بار خواهد آورد.»

کوردیار دیرئی

کوردیار دیرئی، یکی از اعضای مرکز تحقیقات استراتژیک روژاوا، با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کرد و از همکاری حزب دمکرات کوردستان(پ‌د‌ک) با حملات دولت ترکیه به باشور کوردستان ابراز نارضایتی کرد. کوردیار دیرئی اعلام کرد در صورت عدم تحقق وحدت کوردها، تهدید آرمان کوردها بیشتر خواهد شد.

کوردیار دیرئی با بیان اینکه دولت ترکیه از سال ۱۹۲۳ به دنبال حذف آرمان کوردها است، گفت: « فکر می‌کنند که با از بین بردن آرمان کوردها، موجودیت ترکیه تضمین می‌شود. او می‌داند که پ‌ک‌ک فقط برای بخشی یا منطقه‌ای از کوردستان مبارزه نمی‌کند. این یک ایدئولوژی دیرینه است، به همین دلیل است که دولت ترکیه که نتوانست علیرغم همه‌ی تلاش‌هایش پ‌ک‌ک را از بین ببرد، در سال ۱۹۹۹ در توطئه علیه رهبر عبدالله اوجالان شرکت کرد، اما او در اشتباه بود.

تنها پ‌ک‌ک در مقابل هدف نئو عثمانی دولت ترکیه ایستاد. برای رسیدن به این هدف باید مرزهای میثاق ملی را از بین ببرد. به همین دلیل بدون وقفه حمله می‌کند. هدف آنها این است که باشور کوردستان را فتح کنند، سپس راه باشور و روژاوا کوردستان را در پیش بگیرند و به روژاوا حمله کنند.»

کوردیار دیرئی به همکاری حزب دمکرات کوردستان با دولت ترکیه اشاره کرد و گفت: « احساس اعتماد به دشمن، حزب دمکرات کوردستان را از بین می‌برد و نمی‌تواند به هدف خود برسد. سیاست ارزانی که حزب دمکرات کوردستان دنبال می‌کند فاجعه‌های بزرگی به بار خواهد آورد. باشور کوردستان برای منافع یک خانواده اداره می‌شود. در نتیجه قیام مردمی در سال ۱۹۹۱، الگویی که در باشور کوردستان ایجاد شد، می‌توانست نمونه‌ای برای سایر نقاط کوردستان باشد، اما به دلیل برخوردهای تنگ‌نظرانه خانوادگی و منطقه‌ای این فرصت از دست رفت.

در سال ۲۰۰۳ پس از سرنگونی صدام حسین و در سال ۲۰۰۶ پس از استقرار دولت فدرال کوردستان، نظام قدرت و اقتدار نابود نشد. امروز وقتی انسان به آن نگاه می‌کند، می‌توان دریافت که هولیر و سلیمانیه از یکدیگر جدا شده‌اند و نمی‌توانند با هم متحد شوند. احزابی که نمی‌خواهند قدرت را از دست بدهند بر اساس منافع شخصی خود عمل می‌کنند و رقابت حزبی خود را فراتر از کوردستان دنبال می‌کنند. پس از افزایش اختلافات با دولت بغداد، حزب دمکرات کوردستان حتی بیشتر به دولت ترکیه نزدیک شد. اقتصاد حزب دمکرات کوردستان اکنون در دستان دولت اشغالگر ترکیه است. پیش از همه‌پرسی در سال ۲۰۱۷ اردوغان تهدید کرد که اقتصاد را پایان خواهد داد. حزب دمکرات کوردستان که پس از همه‌پرسی شکست خورد، امنیت خود را به دولت ترکیه سپرد. چون نتوانست از تاثیر گفته‌های سال ۲۰۱۷ فرار کند. حزب دمکرات کوردستان که قبلاً نیز موضعی در راستای منافع خود نشان می‌داد، اکنون پروژه اشغالگری و تصرف دولت ترکیه را به طور کامل پذیرفته است.»

دولت عراق برای از بین بردن آرمان کوردها با دولت ترکیه جمع شد

کوردیار دیرئی با بیان اینکه دولت بغداد با سکوت خود دولت ترکیه را تایید کرد، گفت: « دولت بغداد همه پرسی سال ۲۰۱۷ در باشور کوردستان را تایید کرد زیرا می‌خواست حکومت را از بین ببرد. با دولت ترکیه در مورد انحلال مسئله کوردستان به توافق رسید.» کوردیار دیرئی با بیان اینکه دولت عراق می‌خواهد دستاوردهای باشور کوردستان را از بین ببرد، گفت: «اگر جنبش آزادی کوردستان در باشور کوردستان وجود نداشت، دولت ترکیه و دولت بغداد قبلاً دولت فدرال کوردستان را در اختیار گرفته بودند.»

کوردیار دیرئی با اعلام اینکه دولت ترکیه از رویکرد دودستگی احزاب کوردستان سود می‌برد، گفت: «دولت ترکیه با سوء استفاده از این وضعیت تقسیم شده، سیاست خالی کردن خاک کوردستان را در پیش گرفته است. دولت ترکیه که وجود آن بر نسل‌کشی مردم استوار است، امروز به دلیل تقسیم موضع احزاب کورد، سیاست مهاجرت را بر روی مردم باشور کوردستان اجرا می‌کند. در روندی که بحث در مورد طراحی مجدد خاورمیانه در حال انجام است، تنها ترس دولت ترکیه از دست دادن آنچه که دارد و حضور کوردها در این طرح است. بنابراین دست به حمله برای ایجاد تغییرات جمعیتی می‌زند. در برابر این تغییرات جمعیتی، بغداد، هولیر و سلیمانیه ساکت هستند. باید دانست که سیاست در حال اجرا برای تخلیه کوردستان است.»