تصویر

«هدف از این توطئه جلوگیری از اتحاد کوردها بود»

مظهر شیخو با بیان اینکه زمانی که رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان می‌خواست کوردها را متحد کند، توطئه‌ای علیه وی انجام شد، گفت: «هدف از این توطئه جلوگیری از اتحاد مردم کورد بود.»

مظهر شیخو، عضو کنگره اسلام دموکراتیک، یکی از افرادی است که با رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان ملاقات کرد. مظهر شیخو در مورد شخصیت رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و توطئه بین‌المللی صحبت کرد.

مظهر شیخو با بیان اینکه وقتی صحبت از رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان به میان می‌آید، زمان، ماه‌ها و سال‌ها برای توصیف او کافی نیست، گفت: «در تاریخ مردم وقتی ظلم، سرکوب، ستم، تحقیر و بی‌عدالتی به حدی می‌رسد، شخصیت‌هایی مانند رهبر عبدالله اوجالان برای ایجاد تغییر ظاهر شدند. این یک شانس بزرگ بود که شخصیتی مانند رهبر عبدالله اوجالان برای کل خاورمیانه در این قرن ظهور کرد. پس از جنگ جهانی اول، دولت‌های ملی‌گرا به رهبری بریتانیا و روسیه تأسیس شدند و قدرت عظیمی پدید آمد. بارزترین نمونه، رویکردی است که علیه مردم کورد صورت گرفت. رهبر عبدالله اوجالان که دستش را روی زخم مردم کورد گذاشت، مبارزه را توسعه داد. در دهه ۱۹۷۰، رهبر آپو و گروه ایدئولوژیکی او وارد عمل شدند و سخن آغازین رهبر آپو را به زبان آوردند که «کوردستان مستعمره است»، بر این اساس پ‌ک‌ک تاسیس شد.

مظهر شیخو با بیان اینکه در سال ۱۹۸۶ با جنبش آزادی آشنا شد و در سال ۱۹۸۷ به جنبش آزادی پیوست، گفت: «ما در ابتدا کتاب 'راه انقلاب کوردستان' رهبر آپو را می‌خواندیم و بر همین اساس شروع کردیم، زیرا رهبر آپو شخصیت بسیار ارزشمندی در دل ما بود. من در سال ۱۹۸۹ به صورت رسمی به جنبش پیوستم. سال ۱۹۸۳ رهبر آپو می‌خواست که گروه‌هایی از مردم (برای آموزش) به نزدش بیایند. ما ۳۰ نفر بودیم و پیش رهبری رفتیم. پس از مدت‌ی طولانی که جنبش را می‌شناختم، این برای من یک عشق بود که از نزدیک با رهبر این جنبش مقاومت آشنا شوم.»

مظهر شیخو در ادامه سخنان خود گفت: «روزی را که به دیدار رهبر آپو رفتیم فراموش نمی‌کنم. دیدار ما با رهبر آپو در ۲۲ مارس ۱۹۹۳ در شهر حلب انجام شد. دیدار با رهبری برای ما احساس بسیار متفاوتی بود. ما فقط به رهبر آپو نگاه می‌کردیم. رهبر آپو در خصوص 'ساختن شخصیتی انقلابی' سمیناری به مدت ۳ ساعت ارائه کرد. اولین سخنی که رهبر آپو به ما گفت این بود که 'شما مرا نمی‌شناسید'، گفت که من یک ساعت نزد اسقف حلب نشستم و مرا شناخت. رهبر آپو سخنان اسقف حلب را مطرح کرد که گفته بود، راهپیمایی تو مانند راهپیمایی عیسی است. می‌توانم بگویم سه ساعت برای من مثل سه دقیقه گذشت. رهبر آپو درهای شخصیت‌سازی را به روی ما باز کرد. به ما می‌گفت که ذهنتان همیشه باید آماده باشد و خود را مورد بازخواست قرار دهید. وقتی سخنرانی رهبر آپو تمام شد، از یکایک رفقا خداحافظی کرد. وقتی رهبر آپو به من رسید، دستش را روی شانه من گذاشت و گفت: 'خودت را از نظر فکری توسعه بده'.»

مظهر شیخو به توطئه بین‌المللی اشاره کرد و گفت: «می‌توانم بگویم که ریشه توطئه علیه رهبر آپو در سال ۱۹۹۶ شروع شد، این اتفاق با انفجار در لبنان رخ داد. رهبر آپو زمانی که می‌خواست تمام کوردستان را متحد کند این توطئه شروع شد. بنابراین یکی از اهداف توطئه جلوگیری از اتحاد خلق کورد بود. در سال ۱۹۹۸ بار دیگر برای شکست جنبش آزادی وارد عمل شدند. بیش از ۲۰ کشور داخلی و خارجی از جمله اسرائیل، آمریکا، روسیه و کشورهای خاورمیانه مانند مصر، قطر و بسیاری از کشورهای دیگر در این توطئه بین‌المللی شرکت کردند.

مظهر شیخو در مورد علت دستگیری رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان گفت: «ایدئولوژی رهبر آپو روز به روز رشد و گسترش یافت. رهبر آپو در سراسر خاورمیانه نیز اثری از خود بر جای گذاشت. روزی که رهبر آپو دستگیر شد، نخوابیدیم، تا فردای آن روز ماندیم. حقیقت این است که رهبر آپو تأثیر زیادی بر مردم کورد داشت. از آن زمان، گریلاها شروع به انجام عملیات کردند. دستور کار کلی جهان دستگیری رهبر عبدالله اوجالان بود. رهبر آپو حتی در زندان هم به خلق‌ها و مردمش رهنمود می‌داد و می‌گفت 'متحد شوید و تسلیم دشمن نشوید'. در پایان می‌گویم به عنوان کسی که رهبر آپو را می‌خواند و می‌شناسد، رهبر آپو دانه‌ای کاشت. به همین دلیل است که کوردها همیشه وجود خواهند داشت و زندگی خود را بر اساس ایده رهبر عبدالله اوجالان خواهند ساخت.»