تصویر

‌هدف ما دنبال‌کردن و پیگیری کردن نقض‌ها و جرایم علیه زنان است

مرکز دفاع و تحقیقات حقوق زنان، با کمک‌های حقوقی برای زنان علیه قوانین تبعیض مبارزه می‌کنند. همچنین جنایات جنگی و نقض‌ها را مستندسازی کرده و پرونده‌های تشکیل شده را به دادگاه‌های بین‌المللی تحویل می‌دهد.

مبارزه زنان در روژاوا

مرکز دفاع و تحقیقات حقوق زنان در شهر قامشلو واقع شده است و نقشی مهم در عرصه حقوق زنان و برابری جنسیتی اجتماعی ایفا می‌کند. در مناطق رقا، کوبانی، شهبا، حلب و حسکه به عنوان یک مرکز با جوامع محلی ارتباط برقرار می‌کند، نقض‌های حقوق و سختی‌ و دشواری‌های مختلفی را که زنان تجربه می‌کنند را تشخیص داده و مطابق آن رهیافت‌هایی را پیدا می‌کند. برنامه‌های آموزشی، آتلیه و سیمنارها را سازماندهی می‌کند، به زنان در مسئله حقوق آگاهی می‌دهد و تلاش دارد تا یک نگرش اجتماعی را براساس برابری جنسیتی ایجاد کند. 

همچنین در شهر بروکسل یک اداره مرتبط با همین مرکز وجود دارد و علیه نقض‌ها و عملکردهای علیه زنان در سطح جهان مبارزه می‌کند. این مرکز برای اینکه زنان در زندگی خود نقشی فعالتر را ایفا کنند، پروژه‌های قوی را اجرایی می‌کند، علیه خشونت و تبعیض مبارزه کرده و پلتفرم‌های جداگانه زنان را ملی می‌کند تا صدای آنان را به همه‌جا برساند. 

عضو مرکز دفاع و تحقیقات حقوق زنان و وکیل مدافع، آینور پاشا، درباره کار و کنش‌های این مرکز سخنرانی کرد. آینور پاشا گفت‌: ‌«برای حقوق زنان و برابری جنسیتی اجتماعی، کار و کنش‌های ما وجود دارد. برای پیداکردن راه‌حل در مورد سختی‌ها و دشواری‌هایی که زنان با آن روبرو هستند و ایجاد نگرشی اجتماعی حول زنان، کار و کنش‌هایی وسیع وجود دارد. مرکز ما برای دفاع از حقوق زنان از جنبه محلی و بین‌المللی پروژه و کمپین‌های مختلفی را سازماندهی می‌کند.‌» 

آینور پاشا اعلام کرده است که مرکز دفاع و تحقیقاتی حقوق زنان در سال ۲۰۱۹ بنیانگذاری شده است و گفت‌‌‌: ‌«‌این مرکز که از سوی یک گروه از زنان ایجاد شد‌‌، به بهبود زندگی زنان ایزدی که از منطقه باخوز رهایی یافتند پرداختیم، ما خود را به زنان رساندیم که از داعش در کمپ هول هم نجات یافتند. برخی زنان وجود داشتند که به عضویت داعش درآمده بودند. ما در کمپ هول با زنان داعشی هم دیدار کردیم و ما داستان‌های جداگانه یکایک آنها را گوش دادیم و به این شیوه، بنیاد این مرکز این ایجاد شد.» 

آینور پاشا، بیان کرد که هدف اساسی آنان دفاع از حق زنان است و گفت که آنان علیه قوانین تبعیض‌آمیز علیه زنان مبارزه می‌کنند. پاشا، اعلام کرد که آنان نقض‌های حقوقی در مناطق اشغال شده توسط دولت ترکیه را مستند سازی کرده و به زنان کمک می‌کنند.