حکمت حبیب: قرارداد اجتماعی مطالبات خلق را تامین می‌کند

حکمت حبیب رئیس‌مشترک مجلس قانونگذاری منطقه جزیره اعلام داشت که قرارداد اجتماعی برای ارتقای کار در همه دستگاه‌ها تنظیم شده است.

کمیته سراسریِ پیش‌نویسِ موافقتنامه اجتماعیِ شمال و شرق سوریه پس از دریافت نظرات تمامی جوامع شمال و شرق سوریه، جلسه نهایی خود را برای تصویب آن به مجمع عمومی اداره خودمدیریتی روژآوا تشکیل داد.

اعضای هیئت تنظیم‌کننده معاهده اجتماعی متشکل از ۱۵۸ نفر اعم از سیاستمداران، حقوقدانان، روشنفکران، نهادهای جامعه مدنی و نمایندگان تمامی جوامع ملی و مذهبی شمال و شرق سوریه در این نشست شرکت داشتند.

نشست ۴ روز ادامه یافت و در آن اعضای کمیته سراسری تنظیم‌کننده قرارداد اجتماعی، بر مهمترین نکاتی که از جانب مردم نیازمند تغییر است، بحث و گفتگو کردند.

رئیس‌مشترک مجلس قانونگذاری منطقه جزیره و عضو کمیته تنظیم‌کننده قرارداد اجتماعی؛ حکمت حبیب درباره این موضوع با خبرگزاری فرات گفتگو نمود.

حکمت الحبیب اعلام کرد که این قرارداد مطابق تحولاتی که منطقه و خودمدیریتی با آن روبروست؛ تنظیم شده است و افزود: «ما در این منطقه با خطرات جدی روبرو شدیم، در سال ۲۰۱۴ یک قرارداد برای خودمدیریتی شمال و شرق سوریه و یک قرارداد اجتماعی برای اقلیم جزیره تنظیم شده بود. همچنین، قرارداد فدرال در سال ۲۰۱۷ باعث کاهش سرعت در کارهای اداری شد.»

نامبرده در ادامه اظهاراتش گفت: «با هدف بهبود و توسعه کار، جلسات یک ساله با حضور کمیته‌هایی متشکل از ۱۵۸ عضو برگزار شد. این نشست‌ها متشکل از نهادهای جامعه مدنی، جوامع ملی و مذهبی، احزاب سیاسی، زنان و جوانان بود. به منظور دستیابی به یک توافق مناسب برای مراحل بعدی و همچنین ارائه بهترین خدمات به مردم با توجه به شرایط پیرامونی، این بحث‌ها در چند سطح انجام شد.

حکمت خاطرنشان کرد که این توافق برای همه خلق‌های شمال و شرق سوریه است و نشان‌دهنده نظرات مردم شمال و شرق سوریه برای ساختن سوریه‌ی غیرمتمرکز و دموکراتیک است که در آن همه از حقوق و وظایف برابر برخوردار باشند.

ویژگی‌های این قرارداد اجتماعی

حکمت تصریح کرد که این قرارداد اجتماعی دارای ویژگی‌های فراوانی است که از جمله آنها می‌توان به استقلال قوه قضائیه، حفظ حقوق جوامع مختلف ملی و مذهبی در منطقه، تعیین نیروهای مرکزی منطقه و استان‌ها اشاره نمود که اینها امتیازات فراوانی را به همراه دارد که در درجه اول در خدمت مردم است و مرکز تصمیم‌گیری را هدایت می‌کند.

حکمت حبیب رئیس‌مشترک مجلس قانونگذاری منطقه جزیره و عضو کمیته تنظیم‌کننده معاهده اجتماعی در پایان سخنان خود گفت: «در طی چند ماه؛ ما جلسات زیادی با خلق‌های شمال و شرق سوریه داشتیم. دیدگاهها و نظرات مردم در مورد قرارداد اجتماعی را جمع‌آوری کرده و از آنها نتیجه‌گیری کردیم. نکاتی که در این جلسه مطرح می‌شود و برخی از نکات با توجه به قرارداد اجتماعی تغییر خواهد کرد. نظرات همه خلق‌ها و جوامع منطقه از نظر حقوقی، اجتماعی و اداری مورد توجه قرار گرفت.»