تصویر

هر ملتی در مدرسه، خود را به زبان خود ابراز می‌کند

نقشان محمد با بیان اینکه پس از آزادسازی منبج اکنون هر ملتی به زبان خود، خود را ابراز می‌کند و به جای یک زبان، چندین زبان وجود دارد، گفت: «سالروز آزادسازی منبج را به همه مردم تبریک می‌گویم. ما مبارزات برای زندگی آزاد را ادامه خواهیم داد.»

نقشان محمد، رئیس مشترک هیئت آموزش و یادگیری کانتون منبج در گفتگو با خبرگزاری فرات (ANF) در مورد پیشرفت زبان هر ملت در جامعه و سطح تحصیلات آنها و تغییراتی که پس از آزادسازی منبج رخ داد، صحبت کرد.

نقشان محمد با بیان اینکه در زمان داعش ممنوعیت تحصیل در جامعه منبج وجود داشت، گفت: «همزمان با انقلاب روژاوا، رژیم بعث همه زبان‌ها را ممنوع و در عوض تنها یک زبان را تحمیل می‌کرد. در جامعه منبج ۴ ملیت اصلی عرب، کورد، ترکمن و چرکس وجود دارد که تدریس به زبان مادری همه آنها ممنوع بود. تکلم کوردی در مدرسه برای کوردها ممنوع بود و زبانهای ترکمنی و چرکسی در آستانه انقراض بودند. به جای همه اینها فقط یک زبان تحمیل می‌شد و زبان‌های دیگر ملت‌ها ممنوع شده بود.»

در مدرسه به جای زبان ما، یک زبان خارجی تحمیل می‌شد

نقشان با یادآوری اینکه حتی زمانی که مخفیانه می‌خواستند به زبان مادری خود آموزش ببینند، گفت: «شکنجه و حمله خشونت آمیز به ما صورت می‌گرفت. معلمانی که به ما درس می‌دادند کتک می‌خوردند، زندانی می‌شدند و شکنجه می‌شدند. همه زبان‌ها با انقراض روبرو شده بودند. آن زمان که می‌خواستیم به صورت مخفیانه به زبان خودمان درس بخوانیم، با تمام قوا و از هر نظر مورد حمله قرار می‌گرفتیم. به جای زبان مادری، زبان‌های خارجی مانند انگلیسی و فرانسوی به ما تحمیل می‌شد.»

زبان انسان موجودیت اوست

نقشان محمد با اعلام اینکه پس از آزادسازی منبج، تحت رهبری اداره خودمدیریتی، معلمان و دانش‌آموزان تک تک به مدارس رفتند و هر ملتی به زبان خود، خود را ابراز کرد، گفت: «همه ملت‌ها به زبان خودشان، خود را ابراز می‌کنند و به زبان مادری خود درس می‌خوانند، چرکس‌ها، ترکمن‌ها و کوردها هم هر کدام به زبان خودشان درس می‌خواندند. همه به زبان مادری خود بازگشتند و هرکس به زبان خود درس می‌خواند، زبان اساس است و زبان انسان موجودیت اوست.

تعداد مدارس منبج ۳۵۰ مدرسه با ۵۶۲۰ معلم و ۱۲۷۹۹۰ دانش‌آموز است. ما همیشه در مبارزه برای ارتقای سطح زبان خواهیم بود. سالروز آزادسازی منبج را به همه مردم تبریک می‌گویم، این روز، روز رستاخیز ماست، ما همیشه در مبارزه برای زندگی آزاد خواهیم بود.»