هزاران شیلان در راه شهدا قدم می‌گذارند

خواهر شهید شیلان کوبانی؛ هیفا شیخ محمد با بیان اینکه شهید شیلان در برابر انواع اقتدارگرایی و عقبماندگی جامعه قیام کرد؛ اظهار داشت: شهید شیلان شجاعت کم‌نظیری داشت.

امروز نوزدهمین سالگرد شهادت شهید شیلان کوبانی عضو کمیته مرکزی حزب اتحاد دموکراتیک (پ‌ی‌د) و یارانش زکریا، جوان، فواد و جمیل است. شیلان کوبانی و یارانش در ۲۹ نوامبر ۲۰۰۴ در یک توطئه در موصل به شهادت رسیدند.

شیلان کوبانی که در برابر ذهنیت عقبمانده جامعه قیام کرد و راه مبارزه را برگزید، امروز به نمونه‌ای از عصیان، مقاومت و رهبری برای همه زنان کورد تبدیل شده است.

مبارز شیلان کوبانی (مَیسا باقی) در سال ۱۹۷۱ در کانتون کوبانی در خانواده‌ای میهن‌دوست از ایل کَتکان به دنیا آمد. مبارز شیلان کوبانی از دوران نوجوانی علیه ذهنیت عقبمانده حاکم بر جامعه قیام کرده و به همین دلیل همگان به راه او احترام می‌گذارند.

خواهر شهید شیلان کوبانی، هیفا شیخ محمد، در گفتگو با خبرگزاری فرات از یاد و خاطره و رشادت‌های شهید شیلان صحبت کرد.

هیفا با بیان اینکه شهید شیلان کوبانی از همان بچگی دارای اراده و احساس مسئولیت بود، گفت: «شیلان در سال ۱۹۷۱ در کوبانی به دنیا آمد، در همان اوایل نوجوانی دارای احساس مسئولیت و انرژی بود، در بین مردم و جامعه متواضع و دوست‌داشتنی بود و در میان خانواده شجاع‌ترین بود.»

هیفا با بیان اینکه شهید شیلان از دوره نوجوانی شروع به مبارزه نمود و در مقابل گرایشات عشیره‌گرایی ایستادگی کرد، افزود: «پس از تاسیس جنبش آپویی و آمدن این جنبش به شهر حلب، شیلان به ایده‌های رهبر آپو پیوست. وقتی مادرم غذا درست می‌کرد، شیلان غذا را برای رفقایش می‌برد و حتی آنقدر احساس مسئولیت می‌کرد، آدرس خانه آنان را به ما نمی‌گفت.

شهید شیلان با وجود حاکمیت رژیم بعث سوریه، از ارزش‌های فرهنگ و زبان کوردی دفاع نمود و به خواندن و نوشتن با زبان کوردی پرداخت. وقتی ما کوچک بودیم شیلان به ما حروف الفبای کوردی یاد می‌داد. بعد از اینکه شیلان زبان کوردی را از رفقایش یاد گرفت، خواست به ما نیز یاد بدهد. پدرم هم یک میز آورد و در اتاق گذاشت. در آن زمان ما شروع به خواندن و نوشتن به زبان مادری خود کرده بودیم و بر خلاف خواست و قوانین رژیم بعث بودیم.»

هيفا با اشاره به اينكه شهيد شيلان كوبانی در مقابل اين نگرش كه زنان را یک ابزار می‌داند ايستاد، گفت: «من و شيلان با هم رفیق بوديم نه خواهر. آن زمان من، شيلان و قدرت مثل سه‌قلو با هم بوديم. پدربزرگ و مادربزرگ‌هایمان همه چیز را برای ما حرام می‌دانستند، زیرا ما زن بودیم. اما شیلان نیز علیه آن ذهنیت قیام کرد و در برابر آنان موضع می‌گرفت. آن جسارتی را در شیلان بود، در هیچ کسی ندیدم.»

شیلان در زمان کودکیش نیز برای احقاق حقوق زنان تلاش می‌کرد. زمانی که شیلان برای آزادی و حقوق زنان عازم کوهستان شد، من بسیار افتخار کردم. شیلان انقلابی شد و  به مدافع خلق کورد و میهن کوردستان تبدیل گشت.»

خواهر شهید شیلان کوبانی؛ هیفا شیخ محمد در پایان سخنان خود با بیان این مطلب گفت: «یک شیلان رفت اما هزاران شیلان قیام کردند و به ارزش‌های شیلان گرویدند. ما تا پایان به شهید شیلان و ارزش‌هایش وابسته خواهیم بود. راهی را که شیلان طی کرد تا آخر دنبال خواهیم کرد. هزاران شیلان راه مبارزه برای آزادی زنان و پاسداری از ارزش زنان را پیمودند. ما هم پیمان می‌دهیم که تا آخر از حزب، راه شهدا و شیلان صیانت کنیم.»