تصویر

«جهان در تلاش است تا بار داعش را بر دوش اداره خودمدیریتی بگذارد»

خالد ابراهیم گفت: «همانطور که ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه با داعش تشکیل شد، برای بازگشت خانواده‌های اعضای داعش نیز باید ائتلاف بین‌المللی تشکیل شود.»

خانواده‌های داعشی

خالد ابراهیم عضو دایره روابط خارجی اداره خودمدیریتی دموکراتیک شمال و شرق سوریه، در مورد بازگشت آوارگان اردوگاه هول به کشورهایشان با خبرگزاری فرات صحبت کرد.

خالد ابراهیم گفت که در مبارزه با داعش، اداره خودمدیریتی به تمام مسئولیت‌های خود عمل کرد و گفت که جامعه جهانی نیز مسئولیت‌هایی دارد و باید با این مسئولیت‌ها عمل کند. خالد ابراهیم گفت: «خلق این منطقه برای پایان دادن به تهدید و ترور داعش در سراسر جهان، مبارزه بزرگی را انجام دادند. در سال ۲۰۱۹ داعش از نظر جغرافیایی در منطقه شکست خورد. اما هم از نظر سازمانی و هم از نظر فکری و تبلیغاتی، حضور داعش هنوز ادامه دارد.» خالد ابراهیم اعلام کرد که آنها از سال ۲۰۱۹ علیه بقایا و هسته‌های پنهان داعش و همچنین علیه تلاش برای گسترش تفکر داعش در جامعه مبارزه کرده‌اند.

خالد ابراهیم به حضور هزاران خانواده داعشی در اردوگاه‌های هول و روژ و همچنین هزاران تبهکار داعشی در زندان‌ها اشاره کرد و گفت: «می‌دانیم که این تبهکارهای زندانی، رادیکال‌ترین و خطرناک‌ترین اعضای داعش هستند. همچنین کمپ هول مانند یک بمب در دستان ما است. کسانی که در این کمپ هستند سازماندهی نشده و به کار روزانه خود ادامه می‌دهند. در حال حاضر اداره خودمدیریتی با امکانات محدود خود سعی دارد تا اردوگاه را به طور کامل مدیریت کند. بنابراین، طبیعی است که اداره خودمدیریتی بگوید که این مسئولیت فقط بر عهده ما نیست، بلکه جامعه بین‌المللی نیز مسئولیت دارد و باید به مسئولیت‌های خود عمل کند. در واقع در وهله اول مسئولیت بر عهده جامعه جهانی است؛ در حالیکه الآن فقط اداره خودمدیریتی این کار را اجرا کرده و ادامه می‌دهد. به همین دلیل است که ما به عنوان اداره خودمدیریتی همیشه تکرار می‌کنیم که مشکل داعش را باید یک معضل تروریستی بین‌المللی دانست.»

خالد ابراهیم اظهار داشت که برخی کشورها حاضر هستند شهروندان خود را تحویل بگیرند. وی گفت: «برای این کار، اداره خودمدیریتی همیشه در دسترس است و حاضر است کمک کند. با این حال چالش‌ها و مشکلاتی برای ما وجود دارد. این مسئله جنبه‌های امنیتی دارد، جنبه هویتی دارد. همانطور که مشخص است در کمپ‌های هول و روژ افرادی از ۵۰ کشور جهان حضور دارند. بحث تعیین هویت آنها وجود دارد، تعداد بچه‌ها خیلی زیاد است، این بچه‌ها هویت‌های زیادی دارند. مشکل شناسایی با مدارک و مشکل امنیتی داریم. همه اینها برای ما مشکل است. بنابراین، اداره خودمدیریتی در تلاش است تا راه حلی بیابد. بردن آنها به تنهایی کافی نیست. همانطور که برای جنگ با داعش ائتلاف بین‌المللی تشکیل شد، برای این مشکل هم باید ائتلاف بین‌المللی تشکیل شود. تنها از این طریق می‌توان مشکل باقیمانده‌های داعش را حل کرد. این تنها چالش ما نیست؛ هزاران نفر در شمال و شرق سوریه جان خود را از دست دادند. مردم این مکان برای افرادی که حقوق خود را از دست داده‌اند غرامت می‌خواهند. هزاران نفر توسط داعش کشته شدند، بیش از ۱۲ هزار نفر در این منطقه به شهادت رسیدند. ۲۵ هزار جانباز وجود دارد. هزاران کودک بی‌خانمان، بی‌مادر و بی‌پدر ماندند. همه اینها مشکلاتی است که اداره خودمدیریتی با آن مواجه است و باید حل شود. بنابراین بازگشت این افراد به کشورشان همه مشکلات را حل نمی‌کند. اولاً اداره خودمدیریتی می‌خواهد دادگاهی تشکیل شود و این افراد در آن دادگاه محاکمه شوند. آنها را نمی‌توان به تنهایی محاکمه کرد. اگر این افراد تحت تعقیب قرار نگیرند، اگر داعش با این همه جنایات مورد بازخواست قرار نگیرد، مردم نمی‌توانند از پایان دادن به داعش صحبت کنند. بنابراین این افراد باید در یک دادگاه عادلانه در سطح بین‌المللی محاکمه شوند. تا زمانی که حقوق افرادی که در حملات داعش آسیب دیدند تامین نشود و به افرادی که خسارت دیدند غرامت پرداخت نشود، این مشکل حل نشده و بحران هر روز جدی‌تر می‌شود.»

خالد ابراهیم با بیان اینکه برخی خانواده‌ها فرزندان خود را در جنگ با داعش از دست دادند و بین برخی خانواده‌ها خصومت ایجاد شده است گفت: «به همین دلیل است که خلق شمال و شرق سوریه به ویژه خانواده‌هایی که فرزندان خود را در این جنگ از دست داده‌اند، نارضایتی خود را نسبت به خانواده‌هایی که به کشورهای خارجی تحویل داده می‌شوند و خانواده‌های بازگشته نشان می‌دهند. چون خیلی از خانواده‌ها می‌گویند ما قبول نداریم که خون بچه‌هایمان اینطور روی زمین بماند. آنها می‌خواهند کسانی که مسترد شده و یا مسترد می‌شوند تحت پیگرد قانونی قرار گیرند. بنابراین، اداره خودمدیریتی به دنبال راه حلی برای این مشکل با همکاری جامعه بین‌المللی است.»