تصویر

جشن‌های ۱۹ جولای در شمال و شرق سوریه

به مناسبت دوازدهمین سالگرد انقلاب روژاوا در ۱۹ جولای، جشن‌هایی در شهر‌های قامشلو، حلب و کوبانی برگزار شد.

جشن‌های ۱۹ جولای

کوبانی

هزاران نفر از ساکنان کانتون فرات دوازدهمین سالگرد انقلاب ۱۹ جولای را در میدان شهید عگید شهر کوبانی جشن گرفتند. اهالی با لباس کوردی خود و در دست داشتن پوسترهای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در این جشن شرکت کردند.

در این جشن مزگین خلیل و فرحان عیسی روسای مشترک شورای اجرایی کانتون فرات سخنرانی کردند.

مزگین گفت: «در این روز خلق روژاوای کوردستان-شمال و شرق سوریه تاریخ را نوشتند؛ در این روز پایان ظلم و ستم بر خلق خود را اعلام کردیم. در این روز از کوبانی انقلاب انسانیت و انقلاب وحدت خلق علیه استبداد و ظلم را آغاز کردیم.»

فرحان حاج عیسی نیز با تبریک سالگرد انقلاب به شهدای انقلاب گفت: «از سرزمین انقلاب به قبله آزادی خواهان (امرالی) درود می‌فرستیم و در این روز عهد خود را برای آزادی رهبر آپو تجدید می‌کنیم.»

در ادامه حسین عثمان رئیس مشترک شورای اجرایی خودمدیریتی دموکراتیک شمال و شرق سوریه نیز به سیستم‌های قبلی حاکم بر سوریه اشاره کرد و گفت: «در طول تاریخ سوریه، همواره الگوی یک حزب و یک نظام حاکم بود؛ اراده اجتماعی نادیده گرفته می‌شد. تمام نیروهایی که در آغاز سال ۲۰۱۱ در سوریه مداخله کردند، به دنبال نقشه‌های خود بودند و تنها خواهان تغییر قدرت به نفع خود بودند. در این روزهای سخت یادی از همه شهدای آزادی و شرافت و کسانی داریم که برای پیروزی انقلاب مجروح شدند و تن خود را تقدیم کردند.»

سپس گروه شهید بارین کوبانی جنبش فرهنگ زنان هلال زرین آواز خواندند.

پیمان علوش عضو کوردیناسیون کنگره استار کانتون فرات هم سخنرانی کرد و گفت: «خلق ما با اندیشه‌ها و فلسفه رهبر عبدالله اوجالان بیدار شدند؛ امروز شرکت هزاران نفر در جشن سالگرد انقلاب ۱۹ جولای ثابت می‌کند که ما همچنان به عهد خود وفادار هستیم و به راه خود تا رسیدن به پیروزی ادامه می‌دهیم. انقلاب روژاوا ادامه مقاومت زندان آمد است و این مقاومت تا کوه‌های کوردستان گسترده است. گریلاهای قهرمان با مقاومت خود در کوهستان‌های کوردستان حماسه می‌نویسند و در جبهه‌ها ضربات سنگینی بر دشمن وارد می‌کنند. این مقاومت گریلایی به آزادسازی سرزمین‌های اشغالی ختم خواهد شد. انقلاب ما به پیروزی می‌رسد و رهبر عبدالله اوجالان باید به طور فیزیکی آزاد شود.»

در ادامه مراسم، فرهاد مرده شاعر کورد شعر «من کوبانی را ترک نمی‌کنم، عدوله روژاوا کوبانی است» را خواند و شور و شوق زیادی به حاضران بخشید.

سپس حسن کوچر معاون رئیس مشترک شورای اجرایی اداره خودمدیریتی شمال و شرق سوریه سخنرانی کرد و سیستم انزوا و شکنجه زندان امرالی را حمله به انقلاب روژاوا توصیف کرد و گفت: «همانگونه که رهبر عبدالله اوجالان امروز به تنهایی در زندان امرالی مبارزه می‌کند ما هم در روژاوا بر اساس افکار و اندیشه‌های رهبر آپو مبارزه می‌کنیم.»

کوچر در ادامه سخنان خود گفت: «انقلاب ما با وجود حملات تجاوزکارانه، بر اساس ایده و فلسفه رهبر عبدالله اوجالان ادامه دارد؛ کجایند خائنانی که خود را میهن‌دوست و آزادیخواه می‌دانستند؟ انقلابیون واقعی پیروان راه رهبر عبدالله اوجالان هستند.»

پس از سخنرانی حسن کوچر، نیاز سیدو هنرمند کورد و قمر فریج هنرمند عرب به خواندن ترانه‌هایی به زبان عربی و کوردی پرداختند.

علاوه بر این، مظلوم عبدی فرمانده نیروهای سوریه دموکراتیک از طریق ویدئو کنفرانس ۱۹ جولای سالگرد انقلاب روژاوا را به خلق‌های منطقه تبریک گفت. همچنین برای دستیابی به پیروزی‌های بزرگ در سطح منطقه و کل سوریه ابراز امیدواری کرد. عبدی در سخنرانی خود گفت که آماده است با همه طرف‌ها در زمینه حل و فصل مناقشه در سوریه و کل منطقه گفتگو کند.

در پایان این مراسم، گروه بوتان مرکز فرهنگی و هنری باقی خدو به اجرای آواز و هلپرکی (رقص کوردی) پرداختند.

حلب

صدها نفر از ساکنان محله شیخ مقصود و اشرفیه حلب دوازدهمین سالگرد انقلاب ۱۹ جولای را جشن گرفتند. این جشن در محله جبانات شیخ مقصود با شعار «در ۱۹ جولای شرایط آزادی فیزیکی رهبر آپو را فراهم کنیم و مسائل کورد را حل کنیم» برگزار شد.

فهیمه حمو از اعضای شورای هماهنگی کنگره استار حلب و رئیس مشترک مجلس عمومی شیخ مقصود و اشرفیه هوین سلیمان در این جشن سخنرانی کردند.

فهیمه حمو گفت که انقلابی که ۱۲ سال پیش آغاز شد، متکی بر ایده ملت دموکراتیک است که توسط رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان ارائه شد.

فهیمه حمو خاطرنشان کرد انقلاب با رهبری زنان آغاز شد که در عرصه نظامی همچون باقی حوزه‌ها جایگاه خود را یافتند. فهیمه گفت: «زمان دور ریختن اندیشه‌های کهنه دولت-ملت و سرمایه‌داری که جوامع را تهدید می‌کند فرا رسیده است؛ تجربه انقلاب ۱۹ جولای بر اساس مفاهیم حمایت از حقوق زنان باید مبنای اصلاحات در جوامع قرار گیرد.»

هوین سلیمان نیز در سخنانش با گرامی‌داشت یاد شهدای انقلاب گفت: «انقلاب ۱۹ جولای با اعلام اداره خودمدیریتی شمال و شرق سوریه به اوج رسید.»

سپس گروه‌های تحت نظر جنبش فرهنگ زنان هلال زرین به ارائه سرود و رقص‌های فولکلور پرداختند. گروه آگری، گروه ستارگان عفرین، گروه وَژین و تعدادی از هنرمندان دیگر هنر خود را ارائه کردند. مبارزان ی‌پ‌ژ نیز مهارت‌های رزمی خود را به نمایش گذاشتند.

این جشن با هلپرکی و پایکوبی و با سرودهای انقلابی به پایان رسید.

قامشلو