تصویر

جزیری: همراه با حملات دیرالزور کل منطقه مورد هدف قرار دارد

هوگر جزیری عضو شورای نظامی دیرالزور گفت: «وقتی به دیرالزور حمله می‌شود، حملات همزمان به خط منبج و تل‌تمر آغاز می‌شود. آنها از انواع روش‌ها استفاده می‌کنند. اما پاسخ سختی دریافت کرده‌اند و خواهند کرد.»

حملات به دیرالزور

حمله همه جانبه‌ای به کانتون دیرالزور در ۷ اوت توسط نیروهای دولت دمشق و گروه‌های مسلح موسوم به «دفاع‌الوطنی» انجام شد. در این حملات مناطق غیرنظامی به طور مشخص مورد هدف قرار گرفت و ۱۴ غیرنظامی جان خود را از دست دادند. این حملات با پاسخ سخت نیروهای ق‌س‌د و شورای نظامی دیرالزور مواجه و حملات دفع شد.

هوگر جزیری، عضو شورای نظامی دیرالزور درباره این حملات با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کرد.

جزیری با بیان اینکه مدتی قبل از این حملات اطلاعاتی در مورد تدارک چنین حمله‌ای از سوی گروه‌های مسلح دفاع‌الوطنی و نیروهای دولت دمشق به دست ما رسیده بود، گفت: «قبلاً اطلاعاتی دریافت کرده بودیم که برخی از گروه‌های وابسته به دولت دمشق در حال آماده شدن برای حمله هستند. اطلاعاتی وجود داشت مبنی بر اینکه این گروه‌ها که در ازای دریافت پول سازماندهی شده بودند، سعی می‌کردند خود را در اطراف ابوحمام و رود فرات سازماندهی کنند. این گروه‌ها با حمایت هسته‌های خفته و نیروهای وابسته به دولت دمشق در تاریخ ۷ اوت حمله گسترده‌ای را به شرق فرات در دیرالزور آغاز کردند. البته پاسخ تندی به این حملات داده شد. نیروهای ق‌س‌د به مهاجمان ضربه‌های سنگینی زدند. دو نفر از رفقای ما در این حملات شهید شدند. اما دولت دمشق همچنان با سلاح‌های سنگین به مناطق غیرنظامی حمله می‌کند. در این حملات غیرنظامیان ما جان خود را از دست دادند. در پاسخ به حملات و البته به عنوان گرفتن انتقام مردم غیرنظامی ما، رفقای ما سه عملیات علیه دفاع‌الوطنی انجام دادند. در این عملیات‌ها ضربات سنگینی به آنها وارد شد. پس از آن در واقع شکست خوردند.

اما این حملات تنها توسط این تبهکاران انجام نمی‌شود. برخی از نیروهای منطقه‌ای پشت این حملات هستند. برخی از کشورها مانند دولت ترکیه در این حملات دست دارند. هدف آنها ایجاد هرج و مرج در منطقه و برهم زدن ثبات کل منطقه است. با این حال، ما همیشه سپر مردم خود در برابر همه حملات خواهیم بود و ضربات بزرگی را به دشمنی که به ثبات و امنیت منطقه حمله می‌کند، وارد خواهیم کرد. پیام ما به گروه‌های وابسته به دولت دمشق و گروه‌های دفاع‌الوطنی در این حمله روشن بود. مردم ما هم باید روی این گونه بازی‌ها حساس باشند. نباید اجازه دهند این گروه‌ها و نیروهایی که با پول خریده شده‌اند به اهداف خود برسند. مردم سوریه ۱۲ سال است که کشتارهای بزرگ را تجربه کرده‌اند. مورد حملات شدید قرار گرفت. اما این قدرت‌های منطقه‌ای و گروه‌های تبهکار هستند که از همه اینها سود می‌برند. بنابراین، خود مردم سوریه باید به یک راه‌حل سیاسی برسند.»

«بسیاری از دولت‌ها و قدرت‌ها برنامه‌هایی برای اینجا دارند»

جزیری با بیان اینکه منطقه دیرالزور دارای موقعیت استراتژیک و ثروت است و به همین دلیل بسیاری از قدرت‌ها و دولت‌های منطقه برای این منطقه برنامه دارند، ادامه داد: «دیرالزور منطقه‌ای غنی است. هم از نظر ساختار اجتماعی و قبیله‌ای و هم با ثروت‌های روزمینی و زیرزمینی منطقه‌ای بسیار غنی است. به همین دلیل در واقع همه می‌خواهند از این ساختار دیرالزور بهره ببرند. به عنوان مثال این نیروها گروهی را تحت عنوان قبیله تشکیل دادند و از طریق آنها سعی کردند این را القا کنند که نیروهای سوریه دموکراتیک مخالف ساختار قبیله‌ای هستند و می‌خواهند این ساختار منطقه را از بین ببرند. بنابراین، آنها سعی کردند این بخش از منطقه را علیه نیروهای ق‌س‌د تحریک کنند.

همچنین دیرالزور در یک مثلث استراتژیک قرار گرفته است. در مرز عراق و نزدیک اردن واقع شده است. همچنین دارای یک خط جاده استراتژیک منتهی به لبنان و اسرائیل است. به همین دلیل است که بسیاری از قدرت‌ها تلاش می‌کنند از این وضعیت بهره‌مند شوند. آنها همچنین می‌خواهند با این حملات نیروهای ق‌س‌د را تضعیف کنند و آن را به عنوان نیرویی معرفی کنند که نمی‌تواند از مردم خود دفاع کند. اما با پاسخی که به آنها داده شد، یک بار دیگر دیدند که ق‌س‌د یک نیروی مجرب و حرفه‌ای است. همچنین می‌تواند از مردم خود دفاع کند و حتی تجربه و قدرت انجام حرکات بزرگ در برابر دشمن را دارد.

«آنها پاسخ سختی دریافت کردند و دریافت خواهند کرد»

این حملات علیه دیرالزور اولین بار نیست. حمله مشابهی قبلا رخ داده بود. برخورد قبایل در دیرالزور در اولین حمله مشخص بود که در این حمله قبایل و به طور کلی مردم موضع خود را به این گروه‌ها نشان دادند. در اولین حمله، قبایل پاسخ روشنی دادند و گفتند ما به عنوان قبیله اینجا هستیم و ارتباطی با گروه‌هایی که آنها معرفی می‌کنند نداریم. این گروه‌ها مهره‌هایی در بازی دولت ترکیه و دولت دمشق هستند و از این طریق می‌خواستند در منطقه آشوب بزرگی ایجاد کنند. این طرح فقط برای دیرالزور نیست. این در واقع طرحی است که کل منطقه را در بر می‌گیرد. آنها در واقع در اظهارات خود چنین می‌گویند. آنها عنوان می‌کنند که از دیرالزور به قامشلو می‌روند. اگر دقت کرده باشید، هر بار که به دیرالزور حمله می‌شود، حملات به طور همزمان از خط منبج و تل‌تمر آغاز می‌شود. از این نظر، این حملات همه‌جانبه هستند. آنها برای رسیدن به اهداف خود از انواع روش‌ها استفاده می‌کنند. اگر حملات آنها موفقیت‌آمیز می‌بود، ادامه می‌دادند. با این حال، هر بار که پاسخ تند دریافت می‌کنند، مجبور به عقب‌نشینی می‌شوند. در واقع قبایل و سران آنها در تمام اظهارات خود به وضوح موضع خود را علیه آنها اعلام کرده‌اند. این موضع روشن در واقع تضمین می‌کند که همه این نیروها خنثی می‌شوند.

همانطور که در ابتدا گفتیم اینها با پول خریداری شده و علیه مردم استفاده می‌شود. ابراهیم نافل یکی از این نمونه‌هاست. آنها می‌خواستند در شخص ابراهیم نافل این نقشه‌ها را علیه قبایل انجام دهند، اما نه مردم دیرالزور و نه قبایل سرشناس آن به دام این دسیسه نیفتادند و آن را نپذیرفتند. بنابراین، نقشه‌های آنها نیز به جایی نرسید. در واقع نگرش و موضع قبایل در رقه، دیرالزور و سایر مناطق نشان دادند که آنها در کجا و در کدام صف قرار دارند. در حمله یک سال پیش، آنها تبلیغات شدیدی را قبل از حمله به ویژه در ارگان‌های رسانه‌ای نزدیک به دولت دمشق و نزدیک به دولت ترکیه انجام دادند. جالب اینجاست که این نیروها که ۱۲ سال است با سبک‌های تهاجمی به یکدیگر حمله می‌کنند، همزمان و به همان سبک شروع به پخش درباره دیرالزور کردند. این در واقع به وضوح این برنامه‌ها را آشکار می‌کند.

«همه این گروه‌ها با پول خریداری شده‌اند»

اولین حمله توسط گروه‌هایی صورت گرفت که از آن طرف آب به طرف ما نفوذ کرده بودند. اما در این حمله آخر هیچکس نتوانست از آب بگذرد و به طرف ما نفوذ کنند. چون نیروی ما آماده بود، به همه تلاش‌های آنها پاسخ سختی دادند. البته در برخی نقاط به دلیل وجود درختان درگیری‌های نزدیکی صورت گرفت. حتی دو تن از رفقای ما شهید شدند. اینها کسانی (گروه‌هایی) که از آن طرف آب آمده باشند نبودند. زیرا آنها هسته‌های خفته‌ای در طرف ما دارند. چون بیشتر آنها فامیل هستند. همین قبیله هم در این طرف آب هستند و هم در آن طرف آب. طایفه شهادت در این طرف روستاها و در طرف دیگر آبادی دارند. این افراد تحت عنوان خویشاوندی سعی در انجام برخی کارها داشتند. برخی از آنها با پول خریداری شده‌اند. بعد از اینکه کسانی که با این پول خریده بودند پولشان را گرفتند متوجه شدند که موفق نبودند و فرار کردند. در واقع مردم آنها را نپذیرفتند و اجازه ندادند. خود مردم اعلام کردند که نمی‌خواهند این افراد در این منطقه باشند، خودشان را به پول فروخته‌اند و مدام در منطقه آشوب ایجاد کرده‌اند، بنابراین می‌خواستند این افراد منطقه را ترک کنند. مردم ما اینجا تا آخر پشت سر نیروهای خودشان ایستاده‌اند و وقتی کمک می‌خواهیم تا آخر به ما کمک می‌کنند. مردم اینجا به این نیرو اعتماد کامل دارند. زیرا آنها می‌دانند که نیرویی که آنها را از دست داعش نجات داد، ق‌س‌د است. داعش در سال ۲۰۱۴ قتل‌عام بزرگی را در روستای شهادت انجام داد. این نیروهای ق‌س‌د بودند که آنها را از دست داعش نجات دادند. مردم شهادت در آن زمان کمک کردند و امروز نیز کمک می‌کنند. زیرا او تا آخر به نیروهای ق‌س‌د اعتقاد دارد. همانطور که در آن زمان آنها را از تاریکی داعش نجات داد، آنها می‌دانند که امروز از آنها در برابر همه حملات محافظت خواهد کرد.»