تصویر

خانواده سَردَم: ما پیکر فرزندمان را از پ‌دک می‌خواهیم

خانواده گریلا سردم جودی که در حمله پ‌دک به شهادت رسید، بر عزم خود برای پس‌گرفتن پیکرش حتی پس از سال‌ها تاکید کردند و گفتند که خیانت پ‌دک آشکار شده است.

خواهر سردم جودی، یکی از گریلا‌هایی که توسط حزب دمکرات کوردستان (پ‌دک) به قتل رسید و پیکرش تحویل داده نشد، گفت: «شهادت سردم نیست که قلب ما را می‌شکند. سردم با افتخار خود برای آزادی مردمش جنگید. شهادت او به دست کسانی که خود را کورد می‌خوانند، قلب ما را شکست.»

در منطقه خلیفان در کنار رودخانه زاپ در شب ۲۸-۲۹ اوت ۲۰۲۱ یک گروه گریلایی ۷ نفره مورد حمله نیروهای پ‌دک قرار گرفت و در نتیجه این حمله ۵ گریلا به شهادت رسیدند. یکی از این شهدا سردم جودی (یوسف ابراهیم) بود. برادر سردم جودی، یوسف ابراهیم و خواهر بزرگترش گلچین ابراهیم با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کردند.

مردم کوردستان از خیانت پ‌دک آگاه هستند

یوسف ابراهیم گفت: «گریلا از کرامت مردم کورد محافظت می‌کند. اگر گریلا نمی‌بود کرامت مردم کورد پایمال می‌شد. گریلا کسی است که جان خود را برای مردمش فدا می‌کند. آنها مردم کوردی را که دولت ترکیه می‌گوید روی آنها را "با بتن پوشانده است" زنده کردند. اگر گریلاها نمی‌بودند مردم ما وجود نداشتند. گریلا روزها بدون آب و غذا و خواب، جنگ برای هویت مردمش را در کوهستان، علیه دشمنی که بویی از انسانیت نبرده و وحشیانه حمله می‌کند، به راه انداخته است.»

یوسف ابراهیم با بیان اینکه تاریخ پ‌دک پر از صفحات کثیف است، گفت: «خیانت پ‌دک به روزهای آخر محدود نمی‌شود و مدت زمان زیادی را در بر می‌گیرد. رفیق سردم و رفقایش توسط پ‌دک در منطقه خلیفان به شهادت رسیدند. پ‌دک دشمن مردم کورد است. مردم کورد از خیانت پ‌دک آگاه هستند. این خیانت آشکار شده است. اگر پ‌دک نمی‌بود، دولت ترکیه نمی‌توانست حتی یک قدم در باشور کوردستان به جلو حرکت کند.»

او همه فراخوان‌های ما را نادیده گرفت

یوسف ابراهیم با یادآوری اینکه در جریان خیمه‌زنی که در دروازه مرزی سیمالکا برپا شده بود به مدت ۱۱۱ روز از پ‌دک خواستار تحویل پیکر شهید سردم و رفقایش شدند، گفت: «علی‌رغم همه فراخوان‌ها و مطالبات، هیچکس صدای ما را نشنید. ما پیکر شهدایمان را می‌خواهیم. می‌خواهیم بدانیم که پیکر شهدای ما را کجا پنهان می‌کنند. ۱۱۱ روز بی‌پاسخ ماندیم. ‌نتوانستیم پیکر شهدایمان را تحویل بگیریم. می‌دانیم که پیکر شهدای ما در دست پ‌دک است. اگر خودش را کورد می‌نامد باید پیکر شهدای ما را تحویل دهد.»

فرزندان کورد به قتل می‌رسند

از سوی دیگر گلچین ابراهیم حملات دولت ترکیه با همکاری پ‌دک را محکوم کرد و گفت: «فرزندان کورد به دست کوردها قتل‌عام می‌شوند. برادرم سردم توسط پ‌دک به شهادت رسید. پیکر برادرم را می‌خواستیم و هنوز هم می‌خواهیم. می‌خواستیم پیکر سردم را در آرامگاه شهدا در کنار رفقایش به خاک بسپاریم. علیرغم تلاش شدید ما، پیکر شهیدمان را تحویل ندادند. دشمن بزرگ مردم کورد پ‌دک است. او در جلوی دولت ترکیه می‌رود و قهرمانان کورد را به شهادت می‌رساند. شهادت سردم نیست که قلب ما را می‌شکند. سردم با افتخار خود برای آزادی مردمش جنگید. شهادت او به دست کسانی که خود را کورد می‌خوانند، قلب ما را شکست.»

حتی سالها بگذرد، ما مراسم تشییع جنازه خود را دریافت خواهیم کرد

گلچین ابراهیم پ‌دک را به جدیت دعوت کرد و با این عبارات خواستار تحویل پیکر برادرش سردم شد: «ما ۱۱۱ روز مبارزه کرده‌ایم و مبارزه ما همچنان ادامه دارد. ما تمام این مسافت را مدنظر قرار داده و در اعتراض چادری شرکت کردیم. شرکت گسترده‌ای در این کنش وجود داشت، فراخوان‌های شدیدی برقرار شد، اما حتی صدایی از پ‌دک شنیده نشد. آنها به انکار وضعیت موجود ادامه دادند. پ‌دک باید این را خوب بداند، اگر سالها هم بگذرد، پیکر سردم را پس خواهیم گرفت.»