خودمدیریتی روژآوا برای حل اوضاع سوریه، پروژه‌ای را اعلام کرد

خودمدیریتی شمال و شرق سوریه طرحی ۹ ماده‌ای را برای حل و فصل اوضاع سوریه اعلام کرد و در آن بر تمامیت ارزی سوریه تاکید شده است و مشکلاتی که سوریه با آن روبه‌رو فقط در چهارچوب اتحاد کشور حل می‌شود.

متن پروژه‌ی خودمدیریتی شمال و شرق سوریه:

 این بحران سیاسی در سوریه به دنبال جنبش توده‌ای انقلابی به وقوع پیوست که در سال ۲۰۱۱ در نتیجه انباشت، اخراج و به حاشیه راندن آغاز شد و با گذشت بیش از ۱۲ سال هنوز راه‌ حل عملی وجود نداشته، ما در حال اداره‌ی خودمدیریتی شرق و شمال سوریه هستیم که متشکل از نهادها، ادارات، احزاب، نیروها و سازمان‌های دمکراتیک است. بر اساس مسئولیت ما در قبال خلق سوریه از همه جوامع و مذاهب و بر اساس اصول و دیدگاه سیاسی شورای سوریه دمکراتیک به منظور یافتن راه حل سیاسی و همزمان با تلاش بی‌وقفه‌ای که در این چارچوب صورت می‌گیرد.

 ما این ابتکار را به منظور یافتن راه حلی مسالمت آمیز و دمکراتیک برای بحرانی که کشور ما، سوریه را در طول سال‌ها ویران کرده است، پیش می‌بریم و بحران‌های (سیاسی، اقتصادی و اجتماعی)، صدها هزار نفر از خلق ما کشته و میلیون‌ها نفر مجبور شدند به مناطق (جرابلس، الباب ایزار، ایدلب، عفرین، سری‌کانی و گیری‌سپی) کوچ کنند.

خلق سوریه با تمام جوامع آن، نباید در این وضعیت فجیع انسانی گرفتار شوند و منتظر راه حل مسالمت آمیز فوری هستند که ضامن امنیت و ثبات شود و آینده‌ای دمکراتیک و زندگی آزاد و شایسته را برای کشورشان فراهم کند.

 بنابراین همه نیروهای سیاسی مسئول باید برای یافتن راه حلی مشترک بر اساس گفتگو، همکاری و اجماع تلاش و گام های لازم را بردارند.

 ما در خودمدیریتی شمال و شرق سوریه، بر اساس مسئولیتی که در قبال خلق سوریه و تمامی جوامع آن داریم، تلاش می‌کنیم گام‌های لازم را برای حل بحران و برقراری صلح و ثبات برداریم، نیروهای بین‌المللی نیز نتوانسته‌اند راه حلی برای بحران سوریه بیابند.

 این نیز ممکن است به دلایل زیر باشد

 اول: عدم تحلیل و تشخیص درست بحران سوریه. دوم: پیش نیامدن برنامه‌ای برای راه حل مسالمت آمیز و دموکراتیک.

 سه: عدم شرکت تمامی نیروهای فعال سوری در روند گفت وگو و اصرار بر راه حل‌های ارائه شده که از خارج کشور تقدیم می‌شوند.

 علاوه بر این، رژیم سوریه نتوانست نقش مثبت و مؤثری در ایجاد راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه ایفا کند، باید از همان ابتدا به دنبال راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای بحران می‌بود و از تمامی طرف‌ها می‌خواست که راهی برای خروج از آن بیابند، اما خود را خارج از این بحران تصور کرد و با این آزار خلق سوریه را افزایش داد.

 بنابراین، راه حل بحران سوریه باید در داخل کشور دنبال شود و دولت سوریه باید موضعی مسئولانه اتخاذ کند و اقدامات فوری برای کمک به موفقیت راه حل‌ها اتخاذ کند.

 بسیار مهم است که همه نیروهای سیاسی: (احزاب، تشکل‌های زنان و جوانان) صرف نظر از این‌که آیا نیرویی قوی یا ضعیف باشند، باید موضع گیری کنند، در ترسیم آینده اداره کشور در سوریه، زیرا این موضوع بزرگ در دستیابی به صلح و ثبات مهم است.

 سوریه کشوری چند ملیتی است و هیچ جایگزینی برای این گروه‌ها وجود ندارد تا نقش فعالی در تعیین آینده و حل بحران کشور داشته باشند.

 برای تحقق این امر لازم است موارد زیر روشن شود:

 اول: ما در خودمدیریتی شمال و شرق سوریه بر تمامییت ارزی سوریه تاکید می‌کنیم و معتقدیم که مشکلات پیش روی سوریه تنها در چارچوب وحدت کشور حل می‌شود و در این چارچوب برای رسیدن به آمادگی خود را برای نشست و گفتگو با حکومت سوریه و تمامی طرف‌های سوریه برای رایزنی و گفتگو برای ارائه ابتکارات و یافتن راه حلی برای بحران سوریه، ابراز می‌داریم. دوم، فقدان سیاست‌های دمکراسی و اجتماعی و از دست دادن موجودیت و شناخت ویژگی‌های همه‌ی‌ جوامع سوری و حقوق آن‌ها اساس بحران سوریه است، هر گروهی ویژگی خود را دارد و از حق شهروندی و برابری، سهیم بودن و ویژگی سرزمینی را دارد، که باید مورد قبول واقع شود و به آن احترام گزارده شود، این نیز با تقویت فراگیر پیکر ملی انجام می‌پذیرد.

 بنابراین، باید به راه حلی دمکراسی که در آن همه اقشار جامعه مشارکت داشته باشند، از طریق اعتقاد به رسمیت شناختن مشروع حقوق تمام جوامع و ملت‌ها (عرب، کورد، آشوری، سریانی) و جوامع مذهبی که تشکیل دهنده‌ی جامعه سوریه هستند، حفاظت از حقوق کلی این جوامع، گسترش ارزش‌ها و سازوکارهای دموکراتیک و استقرار یک نظام اداری سیاسی دموکراتیک و غیرمتمرکز که از حقوق همگان بدون تبعیض حمایت کند.

 با تجربه نظام دموکراتیک مؤثر در مناطق شمالی و شرقی سوریه، تمامی خلق منطقه می‌توانند از حقوق یکسان برخوردار شوند و آزادانه در فضای امن و ثبات به شیوه طبیعی زندگی کنند.

 چهارم، تأکید می‌کنیم که سامان و ثروت اقتصادی کنونی باید به طور عادلانه در تمام مناطق سوریه بین خلق سوریه توزیع شود و بر لزوم به اشتراک گذاشتن این منابع از طریق توافق با دولت سوریه و گفتگو و مذاکره ممکن است.

 پنجم: هدف ما کاهش و محدود کردن مشکلات و تهدیدهای پیش روی خلق سوریه متشکل از تمامی جوامع است که از مناطق خود آواره شده‌اند یا به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند تا به رنج‌های انسانی آن‌ها در حد توانایی‌های خودمدیریتی شمال و شرق سوریه، خاتمه دهیم، آمادگی پزیرا شدن در حد امکانات موجود، همانطور که از زمان تاسیس تا کنون سایر سوری‌ها را پذیرفته است.

 ششم: مجدداً تأکید می‌کنیم که مبارزه و تلاش ما در مبارزه با تروریسم برای متوقف کردن سازمان‌های تروریستی داعش و از بین بردن تهدید آن‌ها برای سوریه، منطقه و جهان به طور کلی بوده است، اکنون نیز با مسئولیت تمام در حال مقابلە با خطرات این سازمان هستیم و هزاران شهید و مجروح برای این منظور قربانی شدەاند.

 هفتم: دولت اشغالگر ترکیه با تشدید بحران در سوریه، نابودی خاک و وحدت این کشور  را با حمایت از گروه‌های تروریستی مانند داعش، از بین برد، اشغال سوریە توسط ترکیە بە این منظور است تا نگاەها را بحران‌های داخلی را منحرف کند و مشکلات خود را به کشورهای همسایه، از طریق

  حمله آن و استفاده از گروه‌های تروریستی و تبهکارانش صادر کند تا به اهداف خود دستیابد. همچنین اجرای تجاوزات دولت ترکیه باعث بروز فجایع انسانی و نقض حقوق می‌شود که با هدف تغییر جمعیت شناسی منطقه انجام می‌گیرد.

 هشتم: با هدف توسعه راه حل دموکراتیک و مسالمت آمیز در سوریه، از کشورهای عربی، سازمان ملل و تمامی نیروهای بین‌المللی فعال در موضوع سوریه می‌خواهیم که نقش مثبت و موثری در یافتن راه حلی مناسب بین حکومت سوریه و اداره‌ی خودمدیریتی و نیروهای دموکراتیک ملی، ایفا کنند.

 نهم: ما بار دیگر تاکید می‌کنیم که به حل بحران در چارچوب وحدت و یکپارچگی سوریه و توسعه و اجرای راه حل سیاسی برای آینده سوریه و حفظ منافع خلق سوریه ادامه خواهیم داد. ما موضع روشنی داریم به تمامی طرف‌ها پیشنهاد می‌دهیم تا براساس گفتگو و کسب توافقات در آیندە، در این مرحله شرکت کنند. ما این ابتکار را بر مبنای ملی ارائه می‌کنیم و از همه طرف‌ها دعوت می‌کنیم تا با تسریع تلاش‌ها برای پر کردن شکاف‌ها و پایان دادن به مناقشه، به شیوه‌ای که برخلاف قطعنامه (٢٢٥٤) شورای امنیت و تمام قطعنامه‌های مرتبط سازمان ملل نباشد.