کنگره اسلام دمکراتیک نقش خود را در روند اخلاقی و سیاسی جامعه ایفا می‌کند

دلال خلیل با بیان اینکه در حال مبارزه با آسیب‌های اجتماعی هستیم، اظهار داشت: «کنگره اسلام دمکراتیک نقش ایجاد یک جامعه سیاسی و اخلاقی را بر عهده دارد.»

دلال خلیل، رئیس مشترک کنگره اسلام دمکراتیک در گفتگو با خبرگزاری فرات (ANF) درباره کنگره اسلام دمکراتیک که در شمال و شرق سوریه برگزار می‌شود، صحبت کرد.

دلال خلیل با توجه به فضای زمانی که جرقه‌های انقلاب روژاوا منتشر شد، گفت: «اتفاقات زیادی با انقلاب روژاوا رخ داد. در بسیاری از مناطق می‌خواستند که در ارزش‌ها و اعتقادات مردم دخالت کنند. به ویژه از طریق مدارس، مذهب، اعتقادات و چهره‌های شناخته شده می‌خواستند انقلاب را تغییر دهند و آن را به یک انقلاب اسلام سیاسی تبدیل کنند. در چنین روندی داعش در منطقه به پا شد، وجود داعش تهدید بزرگی برای مردم بود. مردم روژاوا همه از این موضوع آگاه بودند. داعش در منطقه شروع به کار کرد و خودش را در مدارس سازماندهی کرد. گرفتن مدارس در منطقه به معنای گسترش اسلام رادیکال و سیاسی در منطقه بود. برای غلبه بر این امر، مردم منطقه در محدوده وظایف و مسئولیت‌های خود به اندیشه اسلام دموکراتیک رهبر عبدالله اوجالان روی آوردند. دینی که ما به عنوان یک سازمان اجتماعی، تاریخی و فرهنگی می‌شناسیم تا به امروز دچار تحریف شده است و با گسترش داعش در منطقه به مطالعه اسلام دموکراتیک پرداختیم.»

از وحدت مذاهب تا کنگره اسلام دمکراتیک

دلال خلیل اعلام کرد که برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ خود را به عنوان اتحادیه مذاهب سازماندهی کردند و گفت:« ما ابتدا خود را در روژاوای کوردستان سازماندهی کردیم. در سال ۲۰۲۱ با دومین کنگره به عنوان کنگره اسلام دمکراتیک به کار خود ادامه دادیم. دین اسلام باید به تفصیل ارزیابی شود. ۹۰ درصد مردم روژاوا مسلمان هستند. رسیدن به مسلمانان آگاه و واقعی، به معنای مدیریت صحیح جامعه است. مهم‌ترین مسئله برای ما ایجاد شوراهای زنان در کنگره اسلام دمکراتیک است. ما این مجلس را در نتیجه مبارزات بزرگی تشکیل دادیم. زیرا وقتی مردم به رفتار دین و اعتقادات توجه می‌کنند، از نظر تاریخی زنان از این کار کنار گذاشته شده‌اند.»

معاهده مدينه اساس قرار می‌گیرد

دلال خلیل با بیان اینکه آنها در شمال و شرق سوریه مشغول به کار هستند، در مورد کمیته فتوا گفت: «دین که ابزاری برای منافع سیاسی شد، توسط هرکس بر اساس عقیده سیاسی خود تفسیر شده است. مردم دین خود را تغییر داده‌اند . کمیته فتوا در چارچوب اندیشه‌های کنگره اسلام دمکراتیک، قرآن و سنت پیامبرمان را مبنا قرار می‌دهد. ما فتوای جدیدی نمی‌سازیم، به تاریخ نگاه می‌کنیم و سیره پیامبر را اساس قرار می‌دهیم. با نام قرآن، فتواهای زیادی در جامعه پخش شده است.جامعه می‌داند که فتوا بر حسب مصلحت، ابزاری شده است.

وقتی تحقیق می‌کنیم می‌بینیم که تحت عنوان دین با مردم مانند برده رفتار می‌شود، تحت نام بهشت ​​دین تحریف می‌شود و برای غارت احساسات مردم استفاده می‌شود. جامعه با فتوا شستشوی مغزی شده است. یکی دیگر از معیارهای اساسی کنگره اسلام دمکراتیک، سازماندهی خود بر اساس معاهده مدینه است. هدف اصلی ما اجرای مجدد توافقنامه ۴۷ ماده‌ای مدینه است. زیرا معاهده مدینه توافقی است که وحدت و همبستگی جامعه، برادری اقوام و یکپارچگی ادیان و عقاید را برقرار می‌کند. اما فتوای این زمان علیه جامعه سازماندهی شده است. به تدریج طبق فتوا، دین جدیدی ایجاد کردند. مبارزه ما با دین معکوس، اجرای کنگره اسلام دمکراتیک است.»

ساختن یک جامعه جدید با آموزش دینی درست

دلال خلیل با بیان اینکه کمیته آموزش هم با مدارس و هم با دانشگاه‌ها در ارتباط است، گفت: «آموزش اسلام دموکراتیک در برنامه‌های تعلیم و تربیت ارائه می‌شود و از کلاس اول تا نهم دروس دینی در مدارس تدریس می‌شود. به ویژه از لحاظ تاریخی، جریان اسلام، دین و عقیده مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ما یک دانشکده علوم دینی در دانشگاه روژاوا داریم. کلاس‌های فلسفه و شریعت نیز برگزار می‌شود. ما همیشه با روحانیون و اساتید مدارس در حال گفت و گو هستیم. چون مخاطبان مردم، ملاها و خطیبان هستند. ملا و خطیب با درک درست، به معنای ایجاد جامعه‌ای فهمیده است. خطبه‌هایی که گفته می‌شود، خطبه‌هایی نیستند که به سنت‌ها اشاره کنند. آنها موعظه هایی هستند که نابرابری جنسیتی را از بین می‌برند، توجه را به جایگاه زنان در جامعه جلب می‌کنند، واقعیت خانواده را تبیین می‌کنند، مشکلات اجتماعی را ارزیابی می‌کنند یا برای آسیب‌های اجتماعی راه حل ارائه می‌دهند.»

دینی علیه اقتدار، جنگ و خشونت

دلال خلیل گفت که آکادمی چهار ساله آنها به پایان رسیده است، آنها اکنون به صورت آنلاین تدریس می‌کنند. مدارسی در منبج، رقه، سرین دارند و مدرسه‌ای در قامشلو خواهند ساخت.

دلال خلیل با اعلام اینکه زنان بیشترین سختی‌ها را در ادیان متحمل می‌شوند، گفت: «چیزی که ما با آن سختی زیادی داریم این است که زنان بدون اینکه از آن‌ها سوال شود، به گونه‌ای آن را بپذیرند که انگار سرنوشت آنهاست. ما با کنگره اسلام دموکراتیک می‌خواهیم به این درک پایان دهیم. برای دین واقعی ابتدا باید زنان را سامان دهیم. باید دینی در برابر اقتدار، دولت، سلطه، ظلم و جنگ ایجاد کنیم. این دین، دین خود پیامبر است».