تصویر

کوچر: ما با دمشق جنگی نداریم

حسن کوچر، معاون ریاست مشترک شورای اجرایی با بیان اینکه آنها خواستار گفتگو و راه‌حل سیاسی هستند، گفت: «ما جنگی نداریم که با دولت دمشق آغاز شده باشد. اگر حمله‌ای صورت بگیرد، ما قوی‌تر پاسخ خواهیم داد.»

جنگ در دیرالزور

حسن کوچر معاون ریاست مشترک شورای اجرایی اداره خودمدیریتی دموکراتیک شمال و شرق سوریه ائتلاف ترکیه با برخی کشورهای عربی را حمله به اتحاد و ائتلاف کورد و عرب دانست و تاکید کرد که آنها به ایستادگی در برابر انحلال کوردها و دستاوردهای آنها ادامه خواهند داد. کوچر تاکید کرد: «ما باید از انقلاب‌مان، مردم‌مان، نظام دموکراتیک و دستاوردهایمان محافظت کنیم.»

حسن کوچر، معاون ریاست مشترک شورای اجرایی اداره خودمدیریتی دموکراتیک شمال و شرق سوریه، درباره حملات نیروهای دمشق و گروه‌های تحت حمایت ایران به کانتون دیرالزور در ۷ جولای، نقش دولت ترکیه در این حملات و برنامه‌های دولت ترکیه علیه منطقه با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کرد. کوچر با بیان اینکه این حملات دو هدف اصلی داشت، اظهار کرد:

* ایجاد بی‌ثباتی و هرج و مرج که از دیرالزور در سراسر شمال و شرق سوریه گسترش یابد.

* آنها می‌خواهند جنگ کورد و عرب را براه اندازند.

کوچر با بیان اینکه دست‌اندرکاران این حملات گروه‌های تبهکار وابسته به دولت دمشق بودند، دولت دمشق این حمله را هدایت و هماهنگ کرده است، گفت: «در نتیجه این حملات غیرنظامیان قتل‌عام شدند. بسیاری از خانه‌های غیرنظامیان ویران شده و مناطق غیرنظامی آسیب دیده است.»

دولت ترکیه خواهان ادامه آن است

کوچر همچنین با اشاره به اینکه هدف از ادامه حملات توسط دولت ترکیه اینست که می‌خواهد با بهبود بخشیدن به روابطش با دولت دمشق، اداره خودمدیریتی را منحل کند، گفت: «بنابراین، این حملات در خدمت منافع دولت ترکیه است. این حملات علیه دیرالزور ثابت می‌کند که دولت دمشق در خدمت مردم سوریه نیست. به دولت ترکیه و دیگر قدرت‌های خارجی خدمت می‌کند. این وضعیت کاری جز تعمیق بحران سوریه و گسترش بیشتر هرج و مرج در داخل سوریه ندارد. به هر حال این هدف اصلی آنهاست.»

برای نابودی و انحلال مردم کورد و دستاوردهای آنها است

کوچر هدف دولت ترکیه برای ایجاد ائتلاف با سوریه و عراق را نابودی مردم کورد و دستاوردهای خلق‌های این منطقه دانست و همچنین بیان کرد که حملات ترکیه به منطقه و نقشه‌هایش برای ورود به خاک سوریه فقط برای نابودی مردم کورد نیست. کوچر گفت: «همه خلق‌های منطقه را هدف قرار می‌دهد. او می‌خواهد رویای عثمانی خود را محقق کند. او می‌خواهد مناطق تحت تصرف عثمانی‌ها را دوباره تحت کنترل خود درآورد. صدها پایگاه نظامی در عراق ایجاد کرده است. بسیاری از شهرهای سوریه را اشغال کرد. او از این طریق تلاش می‌کند تا قدرت خود را بر منطقه تثبیت کند. از این نظر، هم کشورهای منطقه و به ویژه عراق و سوریه باید از چنین اتحادهایی دوری کنند. متأسفانه امروز از طریق اتحاد با این نیروها در تلاش است تا دستاوردهای باشور کوردستان و روژاوا را از بین ببرد.»

هدف اصلی ما محافظت از دستاوردهایمان است

کوچر با اشاره به اینکه موضع و اتحاد مردم کورد در اینجا بسیار مهم است، ادامه داد: «زیرا آنها در حال تشکیل اتحاد برای انحلال، نسل‌کشی و نابودی یک خلق هستند. هدف و مشکل آنها در حملات علیه روژاوا یک حزب نیست، بلکه نابودی نظام دموکراتیک، دستاوردها و اتحاد نیروها و خلق‌های دموکراتیک است. این سیاست دولت ترکیه است. به همین ترتیب، این حملات اخیر علیه دیرالزور نیز بی ارتباط با این سیاست نیست. نگرش و موضع مردم عرب به ویژه در برابر این حملات بسیار ارزشمند است. اینکه کوردها در کنار مردم دیرالزور ایستادند نمونه بسیار خوبی از اتحاد خلق‌ها بود. به عنوان اداره خودمدیریتی، هدف اصلی ما حفاظت از دستاوردهایمان است. هیچکس نمی‌تواند به راحتی دستاوردهایی را که با تلاش و هزینه زیاد در ۱۲ سال به دست آورده‌ایم از ما بگیرد. ما به اتحاد و مبارزه خود ادامه خواهیم داد. در این مورد، وحدت کورد و عرب نیاز به توسعه بسیار بیشتری دارد. اتحاد دولت ترکیه با برخی از کشورهای عربی، حمله به اتحاد و وحدت کورد-عربی است. این باید به خوبی درک و تاکید شود.»

ما خواهان یک راه‌حل سیاسی از طریق گفتگو هستیم

کوچر با تاکید بر اینکه به عنوان اداره خودمدیریتی برای برقراری گفتگو با دولت دمشق و حل سیاسی بحران و مشکل سوریه تلاش می‌کنند، اما باید در برابر حملات از خود دفاع کنند، گفت: «آنچه ما در دیرالزور انجام می‌دهیم، دفاع از خودمان است. ما دفاع مشروع‌مان را انجام دادیم. این دولت دمشق است که به غیرنظامیان حمله کرده و آنها را قتل‌عام کرد. ما به کسی حمله نمی‌کنیم مگر اینکه مورد حمله قرار بگیریم. ما باید از مردم، نظام دموکراتیک و دستاوردهای خود محافظت کنیم. اگر راه نظامی به عنوان راه‌حل ترجیح داده شود، عواقب بدتری برای سوریه در پی خواهد داشت. دلیل اصلی این بحران که ۱۲ سال است ادامه دارد این است که همچنان مسیر نظامی ترجیح داده می‌شود. نه بحثی، نه دیالوگی. به عنوان اداره خودمدیریتی، ما خواهان گفتگو و راه‌حل سیاسی هستیم. ما می‌خواهیم از سرزمین‌های سوریه محافظت کنیم و مشکل سوریه را با همه اجزای آن حل کنیم. ما نمی‌خواهیم بجنگیم، اما اگر حمله‌ای صورت بگیرد، قوی‌تر پاسخ خواهیم داد. ما جنگی نداریم که با دولت دمشق شروع شده باشد. اگر دوباره به ما حمله شود، در پاسخگویی تردید نخواهیم کرد. ما باید از انقلاب خود محافظت کنیم.»