تصویر

‌«ما سربلندیم که به زبان کوردی صحبت می‌کنیم‌»

دانش‌آموزانی که در کانتون فرات کارنامه‌های خود را دریافت کردند، احساسات خود را بیان داشتند و اعلام کردند که آنان بسیار سربلند هستند از اینکه با زبان مادری خود در مدارس به فراگیری دروس می‌پردازند.

‌«ما به زبان مادری خود آموزش می‌بینیم»

در کانتون فرات ۶۷ هزار و ۳۷۵ دانش‌آموز ابتدایی، متوسطه و آمادگی آخرین کارنامه‌های امسال خود را دریافت کردند. دانش‌آموزان و معلمان مدارس در ارتباط با پخش کارنامه‌ها با خبرگزاری فرات ‌(ANF) صحبت کردند.

سخنگوی دبستان شهید سیدو صالح، اعلام کرد که ممنوعیت علیه زبان کوردی پس از انقلاب روژاوا از میان برداشته شده است و در مدارس به شیوه‌ای رسمی آموزش داده می‌شود و گفت‌: ‌«امسال سال تحصیلی خوبی بود و خوب گذشت، در دبستان شهید سیدو  تنها ۸۵۰  دانش‌آموز وجود دارد و دانش‌آموزان برای دریافت کارنامه‌های خود به ‌مدرسه آمدند. زبان ما چند سال قبل در زمان حکومت رژیم بعث ممنوع شده بود. زمانیکه یک کلمه به کوردی حرف می‌زدی، مستقیما با شکنجه روبرو می‌شدی. اما امروزه درمدارس ما زبان آموزش و مواد درسی نیز به طور کامل به زبان کوردی می‌باشد.‌‌‌‌»

‌«سربلندیم که به زبان کوردی صحبت می‌کنیم»

دانش‌آموزان سطح ۷ مدرسه شهید سیدو نادیا علی نیز اینچنین احساسات خود را ابراز داشتند‌: ‌«من بسیار خوشحالم که کارنامه خود را دریافت کردم. من سربلندم که با زبان خود آموزش می‌بینیم. من بسیار خوشحال و سرافرازم که ما به زبان خود می‌خوانیم. زنده‌باد زبان کوردی.‌»

دانش‌آموزی به نام، اِوا علی نیز صحبت کرد و گفت‌: ‌«بدلیل هیجان بسیار نمی‌توانم خوشحالی خود را بیان کنم. ما کارنامه‌هایمان را دریافت کردیم. من خواندن و نوشتن به زبان خود را دوست دارم. ما سطح زبان خود را به عالی‌ترین سطح ارتقا خواهیم داد.‌»