“معاهده‌ی لوزان ضربه‌ی مهلکی بر حق تعیین سرنوشت و خواست آزادی خلق‌ها بود”

امروز کنفرانس بین‌المللی لوزان در شمال و شرق سوریه آغاز شد، قرار است دو روز به طول بکشد، در آن ۱۵۰ شخصیت و سیاست‌مدار و حقوق‌دان و محقق خاورمیانه در آن شرکت دارند.

با عنوان “لوزان: اصلاح و مسائل صلح و امنیت منطقه‌ای”، تحت نظر مرکز تحقیقات استراتژیک روژآوا (NRLS)، امروز، فعالیت کنفرانس بین‌المللی معاهده‌ی لوزان در شهر حسکه آغاز به کار کرد.

پس از یک دقیقه سکوت برای ادای احترام به شهدا، عضو اجرایی (NRLS)، راکان‌ شیخی به مهمانان خیر مقدم گفت و از اهداف کنفرانس سخن گفت. سپس رییس مشترک مجلس اجرایی اداره‌ی خودمدیریتی شمال و شرق سوریه، بریوان خالد به ایراد سخنانی پرداخت.

بریوان گفت: “چند روز دیگر، صد سال از معاهده‌ی شوم لوزان خواهد گذشت، که در ۲۴ جولای ۱۹۲۳ در شهر لوزان، بین طرف‌های بین‌المللی و منطقه‌ای امضا شد، که در نتیجه کوردستان به چهار بخش تقسیم شد و به ترکیه و عراق و سوریه و ایران الحاق شد، که به یکی از خطرناک‌ترین معاهده‌های که به ضرر خلق‌های منطقه، از قبیل کورد و عرب و سریانی که سرزمینشان را هزاران سال است در آن زیسته‌اند، تبدیل شد”.

همچنین گفت: “این معاهده و قرارداد مرحله‌ای سیاهی در تاریخ خلق کورد است، تعبیری از توطئه‌ی پلید توسط دولت‌های قدرتمند و هژمن گرایان قرن گذشته است، معاهده براساس این دولت‌ها بسته شد، که خلق کورد به بزرگ‌ترین قربانی تبدیل شد، هرچند آن زمان انتظار اتفاقی بهتری را از دوستانی که قول رهایی از ستم و ظلم را داده بودند، داشت”.

بریوان خالد در ادامه‌ی سخنانش گفت، معاهده‌ی لوزان معاهده‌ی لوزان ضربه‌ی مهلکی بر حق تعیین سرنوشت و خواست آزادی خلق‌ها بود؛ گفت: “در نتیجه ماشین کشتار و سرکوب در کشور‌هایی که کوردستان جز آنان قرار گرفته بود به کار افتاد، آثارش نیز بر تمامی خلق‌های منطقه پدیدار شد، مانند: ستم، بردگی، کشتن، دستگیر کردن، آواره کردن، ویران کردن روستاها و شهرها، ازبین بردن هویت و زبان و موجودیت ملی، تضعیف ملی، ضربه زدن به اراده و میراث فرهنگی، جنگ نسل‌کشی مانند کمربند عربی و آمار در سوریه، انفال و شیماباران در عراق انجامید‌”.

همچنین توضیح داد، پروژه‌ی “اصلاحات آناتولی” در واقع، پروژه‌ی آسمیلاسیون خلق‌های غیر ترک در راستای تورانیزم است، آن جنایات و تخطی‌هایی که در مناطق شمال و شرق روی می‌دهند، در مورد هدف قرار دادن مردم غیرنظامی و فرماندهان و به ویژه زنان پیشگام، تغییر دمگرافی و آواره کردن مردم اصیل و ایجاد کلونیالیزم، هیچی نیست به جز “پروژه‌ی ترکی و امتداد پروژه‌ی آنادول است”.

همچنین بریوان تاکید کرد، سربار این این ستمکاری‌های اشغال‌گران کوردستان، خلق کورد ناامید نشده است، از خواست مقدس آزادی دست برنداشت است، به مبارزه ادامه داده است، گفت: “دست‌آورد امروزه در روژآوا و شمال و شرق سوریه، سندی بر این مبارزه است”.

رییس مشترک مجلس اجرایی اداره‌ی خودمدیریتی شمال و شرق سوریه، گفت، مسئولان تاریخی و اخلاقی برای جلوگیری از انجام دوباره فجایع بر خلق کورد و همکاری کردن برای رسیدن به حقوق برحق خلق کورد بر عهده‌ی کشورهای شرکت داشته در این ائتلاف است. اداره‌ی خودمدیریتی پارادایم برای اراده‌ی خلق‌ها برای زندگی دمکراتیک براساس همزیستی مسالمت آمیز و برادری و خواهری خلق‌ها، “پاسخی برای پروژه‌ی نابودی اتنیکی و فرهنگی و ملی در معاهده‌ی لوزان است، بهترین مدرک نیز مقاومت قهرمانانه علیه سیاه‌ترین سازمان تروریستی در جهان است، که سازمان تروریستی داعش است”.

همچنین تاکید کرده، حملات به این تجربه‌ی دمکراتیک است که محصول فداکاراری خلق‌ها و جوامع شمال و شرق سوریه است، سرچشمه‌ی طرف‌های معاهده‌ی لوزان به ویژه ترکیه که تاریخش پر است از جنایت و نقض حقوق خلق‌هاست، که می‌خواهد‌ از هر طریقی تجربه و پروژه‌ی دمکراتیک‌های خلق کورد و جوامع منطقه را از بین ببرد.

همچنین گفت: “این حملات بیانگر اصرار ترکیه بر ادامه ذهنیت ‘لوزان’ است در برخورد با خلق و اهداف مشروع، بلکه برای دستیابی به چیزهایی فراتر از مرزهای ‘لوزان’ تلاش می‌کند، برای بازگرداندن حاکمیت از دست رفته امپراتوری عثمانی تلاش می‌کند، اشغال‌ کردن قسمتی از مناطق شمال و شرق سوریه ، مداخله نظامی در برخی از کشورها مانند عراق و لیبی، استفاده از تبهکاران و حمایت از تروریست‌ها، همه‌ی‌ این‌ها بیانگر تمایل اقتدارگرایانه دولت ترکیه است”.

با نزدیک شدن به پایان قرن ‘معاهده لوزان’، بریوان گفت: “ما تمامی معاهدات و قراردادهایی را محکوم می‌کنیم که مطالبات مشروع آن‌ها برای آزادی و دموکراسی انجام شود، از تمامی سازمان‌ها‌ بین‌المللی و سازمان‌های حقوق بشری و آزادی‌خواهان می‌خواهیم، از حق مشروع خلق کورد و آرزوی صلح عادلانه و همزیستی مسالمت آمیز حمایت کنند”.

در پایان سخنانش، بریوان خالد، رییس مشترک مجلس اجرایی اداره‌ی خودمدیریتی شمال و شرق سوریه، از خلق کورد در هر چهار بخش کوردستان و سراسر جهان از تمامی سازمان‌ها، نهادها و رهبران خواست، متحدانه کار کنند و همه‌ی‌ اختلافات را کنار بگذارند برای شکست دادن توطئه‌های ضد این خلق، گفت: “مبارزه آزادی، خواسته و مسیری است که قابل بازگشت نیست. اداره‌ی خودمدیریتی، با تمامی جوامعش، اجازه‌ی تکرار ‘لوزان’ جدید و هرگونه معاهدات و قراردادهای مشابه را نخواهد داد."

کنفرانس ادامه خواهد داشت.