مبارزه‌ای ملی انجام داد، پ.د.ک دستگیرش کرد، دولت ترکیه وی را به قتل رساند

روزنامه‌نگار استیرک گولو از رفیقش ریحان عامودا گفت:”ریحان، دختر کوچک خانواده‌ی شویش بود، پس از خود میراثی از ۳۸ سال مبارزه برای زندگی آزاد و مبارزه‌ی بزرگ برجای گذاشت.

لیمان شویش در صفوف مبارزه‌ی آزادی با نام ریحان عامودا شناخته شده بود، در ۳ نوامبر ١٩٦٨ در عامودا به دنیا آمدکه یکی از شهرهای تاریخی کوردستان است. دختر کوچک حُسنه و‌ حاجی یوسف بود. در بین ۹ خواهر و برادر بزرگ شده است، از ۶ سالگی به مدرسه رفت. برادر ریحان، عبدالله، پس از آن‌که در روژآوا با مبارزات آزادی کوردستان آشنا شد، در سال ۱۹۹۴ در صفوف گریلا در منطقه‌ی گرزان به شهادت رسید.

در ۱۷ سالگی، بریوان‌ (بنفش آگال‌) یکی از کادرهای شاخص مبارزات آزادی کوردستان را دید، پس از آن‌که به مدت ۳ ساعت گفتگو کردند، به دلیل تاثیر سخنان بریوان و ایدئولوژی مبارزه‌ی آزادی،خواست هرچه سریع‌تر به صفوف مبارزه ملحق شود. پس از ۳ سال مبارزه در روژآوا، با صفوف مبارزه ارتباط برقرار کرد، سال ۱۹۹۴ وارد میدان رهبری شد. در زمان انجام فعالیت در باشور کوردستان در سال ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳، از سوی نیروهای حزب دمکرات کوردستان (پ.د.ک) دستگیر شد و ۶ ماه زندانی شد، زمانی که در زندان قرار داشت بر مبارزه علیه ملی‌گراهایی مانند پ.د.ک تاکید داشت.

۳۸ سال تجربه‌ی مبارزاتی

ریحان در بسیاری از مناطق باشور کوردستان تا نزدیکی روسیه تلاش و کوشش خستگی ناپذیری انجام داد، زمانی که تبهکاران داعش کوبانی را محاصره کردند، به سوی کوبانی رفته و مقاومتی تاریخی را از خود به نمایش گذاشت، به عنوانی زنی پیشرو همواره آماده‌ی حضور در صف نخست مبارزه علیه داعش را از کوبانی تا منبج را داشت، نقش اصلی را در تشکیلات زنان و تاسیس سیستم آزادی زنان در شمال و شرق سوریه ایفا نمود، ریحان عامودا بر مبنای اتحاد ملی کوردستان مبارزه نمود. در ۲۰ ژوئن ۲۰۲۳، دقیقا همان روزی که مسرور بارزانی معاون رییس پ.د.ک با اردوغان جلسه داشت، به سبب حمله‌ی پهباد اشغالگر همراه با دو رفیقش به شهادت رسید.

“کوردستانی و عاشق خاکش بود”

در ابتدای سخنانش، روزنامه‌نگار استرک‌ گولو، رفیق ۲۳ ساله‌ی ریحان عامودا، گفت: “ریحان از خانواده‌ی شویش و طائفه‌ی گرگری‌ در شهر عامودا است، فرزندان این طائفه از اولین افرادی بودند که با صفوف مبارزات آزادی کوردستان در روژآوا ارتباط برقرار کردند، همچنین عموزاده‌اش در تاسیس اتحاد میهنی کوردستان (ی.ن.ک) در دمشق شرکت داشته است، خانواده‌اش همیشه به مسئله‌ی کورد نزدیک بوده‌اند و در انقلاب روژآوا دارای شهید هستند”.

استرک گفت: “دختر کوچک خانواده بود، ما هنوز بچه بودی زمانی که شنیدیم که رفیق ریحان به صفوف مبارزه‌ی آزادی ملحق شده است، رفیق ریحان سال ۱۹۸۵ با رفیق بریوان را ملاقات کرد، پس از آن‌که به مدت ۳ ساعت گفتگو کردند، رفیق ریحان قول داد با صفوف مبارزات ارتباط برقرار کند. به عنوان یک زن، هژمونی سیستم بعث و سنت و عادت جامعه‌ی کوردی را شکست، رفیق ریحان با مقاومت و فداکاری به صفوف مبارزات آزادی پیوست، زنی کورد بود، عاشق خاک و سرزمینش بود، همیشه این را تکرار می‌کرد”.

“زمانی که پ.د.ک وی را دستگیر کرد، گفت: باید خط ملی‌گرایی از بین برده شود”

استرک با اشاره بر این‌که، شهید ریحان همیشه برای خلق کردن روحیه

 زن کورد آزاد مبارزه کرده است، گفت: “با فکر و اندیشه‌ای ملی با روحیه‌ای کوردستانی درصدد بود تا روح زن آزاد کورد را خلق کند، برای این منظور نیز در بین رفقا و فرزندان خلقش مبارزه‌ی بسیار والایی انجام داد. زمانی که برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ وی را دیدم، با روحیه‌ی یک زن آزاد مبارزه می‌کرد، برای آزادی زن و علیه تبعیض جنسیتی مقاومت می‌کرد، همیشه به ملت آزاد‌ و رهبر آپو وفادار بود. پس از ۳ ساعت گفتگو برای مبارزه‌ی ۳۸ ساله پیمان بست، در این مدت برای هر چهار بخش کوردستان مبارزه کرد. همچنین مبارزه‌ی بزرگی علیه خط ملی‌گرایی در کوردستان انجام داد. در باشور کوردستان، توسط پ.د.ک دستگیر شد و مدت ۶ ماه زندانی کردید، آن‌زمان، به این نتیجه رسید که باید خط ملی‌گرایی در کوردستان از بین برود و به عنوان یک زن مبارزه‌ی والایی در این راستا انجام داد”.

“در منبج و کوبانی علیه داعش مبارزه کرد”

استرک گولو با بیان این‌که از طرفی در سنگرها مبارزه کرد، از سویی دیگر، زنان را بر مبنای فلسفه‌ی ملت دمکراتیک آموزش می‌داد، گفت: “وقتی که در زمان آزادسازی منبج وی را دیدیم، یکی از پشروان مبارزات زن بود، همراه با شروانان مبارزه می‌کرد، کوشش والایی در مقابله‌ی داعش داشت، قبلا در کوبانی بود، علیه تبعیض جنسیتی سازمان داعش مبارزه کرد، همراه با زنان منطقه، رفیق ریحان همچنین در کوبانی میز مبارزه‌ی زیادی از خود نشان داد، زنانی را از جوامع کورد و سریانی عرب و مابقی جوامع دیگر را پرورش می‌داد”.

“میراث شهید ریحان به دلیلی برای شدت بخشیدن به مبارزه تبدیل خواهد شد”

همچنین استرک گفت: “تا زمان شهادت مبارزه کرد، شهادت میراث بزرگی برای روح مقاومت ما و تمامی زنان است. با مبارزه و زندگی و روحیه‌ی رفاقتش، میراث بزرگ ۳۸ ساله را برای ما به ارث گذاشت، این راه قهرمانی، راه تمامی زنان کوردستان است، این قهرمانانی که تخم آن را کاشتند، مبارزاتشان در کوردستان مستمر خواهد بود”.

“مبارزات زنان، هدف آن‌ها را برای نابودی زنان را از بین خواهد برد”

استرک گفت: هدف دولت ترکیه از حمله به رهبران و فرماندهان شمال و شرق سوریه، از بین بردن زنان است و گفت: “امروز شندیدیم که نشست آستانه، از داعش به عنوان سازمانی تروریستی قلمداد نمی‌کنند، اما فداکارانی همچون ریحان و یسرا، این تصمیم را نقض کردند. زندگی خود را در راه جغرافیایی آزاد، برای کورد و تمامی جوامع فدا کردند. از مبارزات آن‌ها اتحاد ملی کورد ایجاد خواهد شد. به شعاری برای دنبال کردن تبدیل شدند و به اوج مقاومت روژآوا رسیدند. از طریق حمله به رهبران در شمال و شرق سوریه، می‌خواهند زنان را از بین ببرند، زنان پیشگام علیه این این نابودگری‌ها مقاومت عظیمی از خود نشان می‌دهند. زنان روژآوا با‌وجود این رفقا و شهدای قبلی، آتش مبارزه را گسترش خواهند داد، یک گام عقب نشینی نکردند، بلکه مبارزه را گسترده‌تر خواهند کرد، از طریق مورد هدف قرار دادن زنان پیشگام و حملات به روژآوا، می‌خواهند مبارزه‌ی آزادی را از بین ببرند.

“نمی‌توانند اراده‌ی ما را خورد کنند”

“این قهرمانان، که در جای جای کوردستان در حال مبارزه هستند، به پیامی مهم و معنادار برای جنگ خلق انقلابی تبدیل شدند، از این طریق دست‌آوردهای زنان را حفظ می‌کنند. دولت ترکیه از طریق حملات، می‌خواهد منطقه را اشغال‌ و آن را تقسیم کند. این حملات به مردم غیر نظامی نسل‌کشی علیه خلق کورد است. ترکیه سیاست فاشیستی علیه منطقه پیاده می‌کند. واکنش‌ها در برابر شهادت این رفقا نشان داد که اصرار و پایفشاری زنان بر مبارزه بیش‌تر شده است، این نیز به این معناست که دولت ترکیه نمی‌تواند این اراده را خورد کند. این نیز پاسخ کوبنده‌ای به ترکیه‌ی اشغال‌گر است. پاسخی در خور برای حملات داعش و نیروهای آستانه است. مبارزه‌ی رفیق ریحان و یسرا و باقی رفقای دیگر، پیام عظیمی در برابر نسل‌کشی و نابودگری است، آن سیستم مستقلی که زنان تاسیس کرده‌اند، پیامی برای ساختن سیستمی به رهبری زنان برای زندگی یک جامعه‌ی آزاد است”.