مهاجرین عفرین روز زبان کوردی را جشن گرفتند

مهاجرین عفرینی روز زبان کوردی را جشن گرفتند و بر لزوم حفاظت و دفاع از زبان کوردی تاکید کردند.

به مناسبت ۱۵ می، روز زبان کوردی، هیئت آموزش و پرورش کانتون‌ شهبا و عفرین مراسمی را در میدان کمپ سردم در روستای تل سوسن برگزار کردند، صدا دانش‌آموز و معلم و نمایندگان هیئت و سازمان‌های اداره‌ی خودمدیریتی از شرکت کنندگان این مراسم بودند، در این میدان عکس رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و تصاویر شهدا را برافراشته شد.

این مراسم با یک دقیقه سکوت برای ادای احترام به شهدا آغاز شد، سپس زلوخ بکر رئیس مشترک شورای آموزش و پرورش به ایراد سخنرانی پرداخت و در آن ضمن تبریک روز زبان کوردی و گرامیداشت یاد و خاطره شهدایی که در راه احیا زبان کوردی مبارزه کرده‌اند.

همچنین به جنایات دولت اشغال‌گر ترکیه با هدف قرار دادن مدارس و ایجاد رعب و وحشت در دل دانش‌آموزان روستاهای نزدیک به خطوط درگیری، همچنین محاصره‌ی ناعادلانه‌ی دولت دمشق که بر کانتون شهبا وارد کرده است، همراه با جلوگیری از رسیدن کتاب و لوازم مورد نیاز مدارس شهبا و به عنوان تلاشی برای امهای هویت خلق‌ها و از بین بردن زبان مادری، اشاره کرد.

زلوخ همچنین فاش کرد، دولت اشغال‌گر ترکیه می‌خواهد ذهنیت تورانی را در بین ساکنان عفرین گسترش دهد و آن‌ها را مجبور به یادگیری زبان ترکی کند و در عین حال زبان کوردی را در مدارس ممنوع کند.

زلوخ در پایان سخنان خود بر ادامه راه شهدایی که جان خود را برای احیای زبان کوردی و یادگیری زبان مادری فدا کردند، برای مبارزه با نیروهای اشغال‌گر کوردستان که خواهان محو هویت کوردی هستند، تاکید کرد.

در این مراسم چندین آهنگ و شعر همراه با اجرای تئاتر در مورد اهمیت یادگیری زبان کوردی اجرا شد و سپس مراسم با پایکوبی و سرودهای انقلابی پایان یافت.