محاصرەهای حکومت دمشق، بیماران کلیوی را ناامید کرده است

بەدلیل محاصرەهای حکومت دمشق علیه کانتون شهبا، مرکز شستوی کلیه در این کانتون که هر هفته به ١۵ بیمار خدمات می‌دهد در آستانه تعطیلی قرار دارد.

از ١٨ مارس ٢٠١٨، نیروهای حکومت دمشق با هماهنگی فرقه چهارم ارتش سوریه، محاصرەی سختی را بر کانتون تحمیل کردەاند که بیش از ١۵٠هزار آواره را نیز در خود جای داده است. این محاصرەها ضررهای زیادی به اهالی منطقه زده و بزرگترین آسیب را مراکز بهداشتی و درمانی دیدەاند.

گروه سلامت کانتون عفرین و شهبا یک مرکز برای کمک به بیماران کلیوی در منطقه تل رفعت شهبا تاسیس کردەاند. این مرکز هر هفته به حدود ١۵ بیمار کلیوی خدمات ارائه می دهد، اما با ادامه محاصرەها، وضعیت وخیمی در انتظار بیماران خواهد بود.
وسایل مورد نیاز این مرکز درحال اتمام است و موانع حکومت سوریه اجازەی رسیدن درمان و مواد پزشکی لازم را نمی دهد. نیز اگر بخش شستشوی کلیه نیز نباشد، این بخش تعطیل شده و بدلیل ازدیاد میزان پتاسیم در خون، ایست قلبی برای بیماران بەهمراه دارد.
بیماران در ماه حداقل به دو کیسه خون جهت جبران خونی که در هنگام شستشوی کلیه ازدست می دهند دارند. آمپول ایپوتین نیز یکی از ملزومات دیگرشان است که هم اکنون در شهبا وجود ندارد!
در این باره یک بیمار بەنام یوسف محمد در منطقه ماباتا در عفرین اشغالی اشاره کرد که ۳ سال است درگیر این بیماری است و افزود: بەدلیل کمبود وسایل لازم برای شستشوی کلیه با مشکلات زیادی مواجەایم. اگر هرهفته شستشوی کلیه انجام ندهیم با تنگی نفس روبرو می شویم. اما بەدلیل این محاصرەها دو هفته یکبار می توانند شستشوی کلیه برایمان انجام دهند.
عبدالرحمان محمد از اهالی عفرین که هم اکنون در روستای بابینس از توابع بخش احداث کانتون زندگی می کند، گفت: من هم ۳ سال است درگیر این بیماریم و ٨ ماه است کلیەام را شستشو می دهم. با چندین مشکل روبرو شدەام؛ دو هفته یکبار شستشوی کلیه انجام می گیرد و بەهمین سبب وضعیتم بسیار بد است. درمان کم است و محل زندگیم با مرکز درمانی کلیوی بسیار دور است و این سختی هایم را چند برابر نموده است. هر هفته ١۵٠ هزار لیره سوری بابت کرایه اتومبیل باید بپردازم و درمان پیدا نمی شود.
حکومت دمشق با این محاصراتش امید بەزندگی بیماران کلیوی را ازبین برده است.