مجلسی که بار سنگین انقلاب را بر دوش گرفت

بر اثر تداوم حملات روزانه بر شمار شهدای شمال و شرق سوریه اضافه می‌شود. شورای خانواده‌های شهدا با ۸ کمیته و ۱۹۹ کمون خود را به همه خانواده‌ها می‌رساند؛ نیازهای آموزشی، همبستگی، بهداشتی و اقتصادی‌شان را سازماندهی می‌کند.

بر اساس آمار ثبت‌شده این کمیته ۱۱ هزار و ۸۰۴ شهید وجود دارد و با توجه به ادامه شرایط جنگی در شمال و شرق سوریه، روز به روز بر تعداد شهدا افزوده می‌شود. تعداد همسران شهدا حداقل ۳ هزار و ۸۹۳ نفر و تعداد فرزندان شهدا ۱۱ هزار و ۵۸۵ نفر است. هیوی سید مسئول شورای زنان خانواده شهدای منطقه جزیره گفت: «وقتی به خانواده‌ها سر می‌زنیم، زنان از ما نیرو می‌گیرند. ما هم خانواده شهدا هستیم. هم از ما و هم از جامعه نیرو می‌گیرد. آنها متوجه می‌شوند که تنها نیستند.»

شورای خانواده‌های شهدا که زیر چتر اداره خودمدیریتی شمال و شرق سوریه سازماندهی شده است، برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ در شهبا به عنوان کمیته شهدای شهبا تشکیل شد. با شروع انقلاب روژاوا اولین همایش خانواده شهدا در ۲۸ ژوئیه ۲۰۱۱ در روستای بستاسوس از توابع شهر دِریک برگزار شد. پس از برگزاری کنفرانس تیم‌های کوچکی در هر شهر سازماندهی شدند. نهاد خانواده‌های شهدا که از سال ۲۰۱۱ تشکیلات خود را در هر شهر گسترش داده است، در سال ۲۰۱۵ به عنوان شورای خانواده‌های شهدا به راه خود ادامه داد. شورای خانواده‌های شهدا که در ۸ کمیته سازماندهی شده و شامل سیستم کمونی است، دارای ۱۹۹ کمون است. کمون‌ها از ۲۵ تا ۵۰ نفر تشکیل شده‌اند.

شورای خانواده‌های شهدا که اولین کنگره خود را در سال جاری برگزار کرد، در شهرهای شهبا، حلب، منبج، کوبانی، تبقا، رقه، دیرالزور، شداده، حسکه، تل‌تمر، تل‌براک، دربسیه، عاموده، قامشلو، تربِسپیه، تل حمیس، تل‌کوچَر، دِریک، گرکه‌لگه و سریکانی و اردوگاه واشوکانی خود را سازماندهی کرده و حضور دارد.

۱۱ سردخانه در دِریک، قامشلو، حسکه، رقه، کوبانی، سرین، منبج، حلب و شهبا وجود دارد. تعداد آرامگاه‌های شهدای منطقه و تعداد مزار شهدای موجود در آن به این شرح است: شداده ۴۲۶، تل حمیس ۹۰، عاموده ۷۴، منبج ۳۵۱، تل‌کوچر ۹۶، کوبانی (چهار آرامگاه) ۱۷۳۹، قامشلو (دو آرامگاه) ۸۹۱، دیریک ۹۸۰، رقه (دو آرامگاه) ۴۲۰، تربِسپیه ۱۹۴، حلب ۳۸، شهبا (دو آرامگاه) ۲۲۰، حسکه (سه آرامگاه) ۱۰۹۰، دربِسیه ۵۴۴، تل‌تمر ۲۶۹، دیرالزور (سه آرامگاه) ۳۴۹ و تبقا ۲۳۰.

کمیته‌ها و آکادمی‌ها در حال کار هستند

کمیته آموزش، مسئولیت آموزش کلیه اعضای شورای خانواده‌های شهدا را بر اساس پارادایم دموکراتیک، اکولوژیکی و آزادی زنان بر عهده دارد. این سازمان تلاش می‌کند تا خانواده‌های شهدا بتوانند در دوره‌های آموزشی و حرفه‌آموزی که در آکادمی‌ها برگزار می‌شود شرکت کنند. انواع امکانات را برای تحصیل فرزندان شهدا ارزیابی می‌کند، آنها را ساماندهی می‌کند و نیازهای آنها را رفع می‌نماید. این شورا با تمرکز بر فعالیت‌های آکادمی فرزندان شهدا، در صدد است تا مدرسه فناوری بشیر قامشلو را که به مدت دو سال دروس رایانه، الکترونیک، طراحی، فیزیک، شیمی، ریاضی و زبان‌های کوردی، انگلیسی و عربی را ارائه می‌دهد، به عنوان یک الگو در تمام شهرها گسترش دهد. در شهر رقه کودکان در زمینه آموزش زبان و فناوری نیز آموزش می‌بینند.

در آکادمی شهید اَمگیهان جودی، به فرزندان نوجوان شهدا آموزش زبان‌های کوردی، انگلیسی و عربی و کامپیوتر داده می‌شود. همچنین خانواده‌های شهدا زیر چتر آکادمی شورای خانواده‌های شهدا در آموزش ایدئولوژی شرکت می‌کنند.

کمیته سازش تلاش می‌کند تا تمامی مشکلات خانوادگی را با درک جامعه‌ی اخلاقی و سیاسی حل کند.

کمیته نظارت و پیگیری نیز با هدف دسترسی به همه خانواده‌ها، وضعیت خانواده‌ها را از هر نظر پیگیری و تحلیل می‌کند، نیازها و خواسته‌های آنها را تعیین می‌کند و در مورد هر خانواده گزارش تهیه می‌کند.

خدمات بهداشتی با امکانات محدود

کمیته بهداشت فعالیت‌های آگاهی‌بخشی را برای ارتقای سلامت عمومی انجام می‌دهد و در راستای امکانات موجود از خانواده‌های شهدا حمایت می‌کند.

کمیته اقتصادی مبتنی بر اقتصاد جامعه، با رویکرد اشتراکی و دموکراتیک و بر پایه تعاونی‌ها تشکیل شده است. پروژه‌های تجاری و تولیدی را به منظور بهبود وضعیت اقتصادی خانواده‌های شهدا احداث می‌کند و با تولیدات این طرح‌ها به خانواده‌ها خدمات‌رسانی می‌کند. پروژه‌های تعاونی مانند کشاورزی و دامپروری وجود دارد.

علاوه بر این فعالیت‌های پُرتره شهدا با دسترسی به تمامی اطلاعات شهدا از طریق مطالعات آرشیوی-مطبوعاتی انجام می‌شود.

سازمان‌دهی همسران و فرزندان

شورای زنان خانواده‌های شهدا به طور مستقیم با مادران، همسران و فرزندان شهدا سروکار دارد. شورای زنان که مستقیماً در فعالیت‌های شورای خانواده‌های شهدا مشارکت دارد و در تمامی مطالعات مشارکت فعال دارد، اولین کنفرانس خود را در تاریخ ۵ می ۲۰۲۱ و دومین کنفرانس خود را در ۲۵ اوت ۲۰۲۳ برگزار کرد. در این همایش نظرات و پیشنهادات متمرکزی در خصوص بهبود کار و حمایت از فرزندان و خانواده‌های شهدا ارائه شد.

هدف حمایت از خانواده‌های شهداست

حسين عبيد رئيس شورای خانواده‌های شهدای منطقه جزيره با توجه به نقش و وظايف شورای خانواده‌های شهدا گفت: «ما هر روز شهید می‌دهيم. شورای خانواده‌های شهدا برای ارائه حمایت‌های معنوی به خانواده‌های شهدا به ویژه همسر و فرزندان شهدا همیشه آماده است. وظیفه اصلی ما حمایت از خانواده شهداست. خون کوردها، عرب‌ها، ارمنی‌ها، آشوری‌ها، سریانی‌ها، ترکمن‌ها، آلمانی‌ها، فرانسوی‌ها، کانادایی‌ها، مصری‌ها و خیلی ملت‌های دیگر که می‌توانم نامشان را فهرست کنم در سرزمین‌های شمال و شرق سوریه با هم ترکیب شده است. انقلاب روژاوا نتیجه چنین مبارزه‌ای است. روژاوا حدود ۶۰ شهید بین‌المللی دارد. در واقع ۹ خانواده به منطقه ما آمدند. آنها از مبارزه فرزندانشان صیانت کردند.»

ما راه‌حل‌هایی برای مشکلات ایجاد می‌کنیم

هیوی سید مسئول شورای زنان خانواده‌های شهدای منطقه جزیر گفت که آنها برای حمایت معنوی از مادران، همسران و فرزندان شهدا، آموزش، ارتقابخشی سطح آگاهی‌شان، فعال ساختن آنها و یافتن راه‌حل برای مشکلاتشان تلاش می‌کنند.

هیوی سید با اشاره به اینکه آموزشگاه‌هایی برای فرزندان و همسران شهدا افتتاح شده است گفت: «هدف ما این است که آموزشگاه فناوری شهید بشیر قامشلو را در همه شهرها اجرا کنیم. آمادگی‌های ما در این راستا ادامه دارد. در ماه‌های تابستان آموزش زبان کوردی، انگلیسی و عربی و آموزش آلات موسیقی ارائه می‌شود. با توجه به تعطیلی مدارس به عنوان یک فرصت، بر تربیت سالم و آگاهانه کودکان تمرکز می‌کنیم. همسران شهدا دوره‌های آموزشی ایدئولوژیکی و حرفه‌ای می‌بینند. آنها همچنین در فعالیت‌هایی مانند نقاشی، خیاطی و گلدوزی که مهارت‌های دستی آنها را بهبود می‌بخشد و همچنین در فعالیت‌های تعاونی مانند کشاورزی و دامداری برای حمایت اقتصادی شرکت می‌کنند. همسران شهدا همراه با شورای زنان در بسیاری از فعالیت‌ها از بهداشت گرفته تا تجارت، از نهادهای زنان تا اقتصاد شرکت دارند. ما هستیم تا احساسات زنان را درک کنیم، به آنها معنا ببخشیم و از آنها حمایت کنیم. وقتی به خانواده‌ها سر می‌زنیم، زنان از ما نیرو می‌گیرند. ما هم خانواده شهدا هستیم. هم از ما و هم از جامعه نیرو می‌گیرند. آنها متوجه می‌شوند که تنها نیستند.»