مقاومت کوبانی از نگاه شهدا

شهید جودی آمد: «مقاومت کوبانی با مقاومت روستای سرزوری ایجاد شد. مقاومت کوبانی را می توان با مقاومت ۱۲ رفیق در سرزوری درک کرد.»

یاشار دومان (جودی آمد) که در ۱۶ دسامبر در کوبانی به شهادت رسید، او یکی از شهدای آمد و شرکت کننده در مقاومت کوبانی است. او در صفوف مقدم به مقاومت پیوست و برای مردمش جنگید و به عهد خود عمل کرد.

شهید جودی آمد در مورد مقاومت کوبانی صحبت کرد. به مناسبت اول نوامبر، روز جهانی کوبانی، داستان‌های شهید جودی آمد را منتشر می‌کنیم:

امروز در دیرالزور، در موصل و یا در مناطق، شهرها و شهرک‌های مختلف جنگ در جریان است. اما مانند کوبانی جهان را تحت تأثیر قرار نداد. زیرا کوبانی به عنوان نماد این انقلاب دیده می‌شود. کوبانی محل اولین قدمهاست. بنابراین مقاومت کوبانی یک مقاومت بزرگ است. مثل مقاومت فلسطین، مثل انقلابشان. همانطور که مقاومت فلسطین در خاورمیانه در مرکزیت بود، کوبانی امروز به مرکز مقاومت تبدیل شده است. دلیل مقاومت بزرگ این بود که روحیه همبستگی بسیار قوی بود. آن رفقا در آن زمان این را دیدند، متوجه شدند که اگر مقاومت کوبانی قوی باشد، موج بزرگی از مقاومت ایجاد می‌کند. مقاومت کوبانی با مقاومت روستای سرزوری آغاز شد. اگر بخواهیم مقاومت کوبانی را درک کنیم باید به مقاومت ۱۲ رفیق در سرزوری توجه کنیم. مقاومت سرزوری منشأ ادامه مقاومت بود. مقاومتی در این سطح به ذهن داعش نمی‌رسید و انتظارش را هم نداشت.

وقتی به روستای تهلیک رسیدم، مردم را دیدم. من به طور کلی همه را می‌شناختم. در ابتدا مدت زیادی در کوبانی ماندم و بین مردم کار کردم. بنابراین تقریباً همه را می‌شناختم. وقتی مردم را در آن حالت دیدم، گریه کردم. مادران، کودکان، سالخوردگان را دیدم. آنها فرار می‌کردند. می‌دویدند. بعضی از خانواده‌ها گفتند: « قول دادید از ما محافظت کنید» . با خودم گفتم، ای کاش می‌مردم و این حرف‌ها را نمی‌شنیدم و این وضعیت را نمی‌دیدم. یک بار گفتم، رفقای شهید که این وضعیت را ندیدند خیلی خوش شانس بودند. چون این تابلو را ندیدند. درست است، قول‌هایی دادیم، اما آنها شایسته رفقای شهید و مردم ما نبودند. یگان‌های مدافع خلق ، وجود یگان‌های مدافع خلق برای محافظت از مردم است. به مردم قول دادیم. بدون مردم، یگان‌های مدافع خلق حتی وجود نداشت.

حمله به روستاهای آودیکه، زرمخار، خربی، بیادیل، کنهفتار و سایر روستاها، حملاتی تمرینی بود. تاکتیک‌هایی که می‌خواستند در مورد کوبانی به کار ببرند در این روستاها آزمایش شد. سعی می‌کردند ببینند آیا می‌توانند نتیجه بگیرند یا نه. آن را حتی در مقیاس کوچک عملی کردند. فضای جنگی ایجاد کردند که اجازه تجمع را نمی‌داد. مقاومت کوبانی مقاومت بسیار بزرگ و معناداری بود. این یک جنگ بقا بود. ترس در دل داعش، جنگ آزادی مردم بود.»

* برگرفته از مستند مقاومت قرن.