عمر گونش: به یک پیمان اجتماعی نیاز داریم

وکیل رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، عمر گونش، از طریق پیامی ویدئویی در کنفرانس معاهده لوزان شرکت کرد و گفت: “به دموکراسی و یک پیمان اجتماعی نیاز داریم”.

از طرف دفتر حقوقی صده، عمر گونش، از طریق پیامی ویدئویی در کنفرانس معاهده لوزان شرکت کرد، ابتدا آرزوی نتایج مثبت برای شرکت کنندگان در کنفرانس معاهده لوزان کرد، وی با اشاره به ارزیابی رهبر خلق در رابطه با معاهده‌ی لوزان کرد، گفت: “براساس گفته‌ی آقای اوجالان، خلق کورد در چارچوب قانون بین‌المللی هیچ جایگاهی ندارند، حقوق افراد طبق طبقات تفسیر شده است، حقوق جامعه و اعتقادات دیده نشده است که این امر بحران را پیچیده‌تر و قابل حل نشدن کرده است. این نظریه با معاهده لوزان آغاز شد، کە باعث به رسمیت شناخته شدن بین‌المللی جمهوری ترکیه را فراهم‌نمود و نقشه جدیدی را شکل داد و در نتیجه خلق ارمنی، آشوری و خلق‌های یونان را در اقلیت قرار داد و هیچ حقوقی برای کورد قائل نشد، اين گواهی بر محو کردن فرهنگی و اجتماعی كوردهاست."

همچنین گفت: "ما باید توطئه‌ی دولت‌های امپریالیستی غربی و حکومت ترکیه را به دقت بررسی کنیم، عقب ماندگی خاورمیانه ارتباط مستقیمی با سیاست دولت‌های غربی دارد."

ادامه داد: "ترک و یهودیان نقش عمده‌ای در تاسیس جمهوری ترکیه داشتند، جامعه مسیحی هیچ نقشی نداشتند، بنابراین طعمه رژیم ترکیه شدند و نابود گشتند".

همچنین گونه ادامه داد: “در اوایل سال ۱۹۲۰، ملی گراها به نام جنگ استقلال پیشرفت کردند، بنابراین معاهده سیور و وعده‌هایی که به کورد داده شده بودند را لغو کردند و سیاست ترک کردن و محو نمودن هویت کوردی را آغاز کردند. این معاهده دارای چندین ماده است، اما برای کورد حاوی هیچ چیز نیست، تنها چند ماده کلی اضافه شده است که در رابطه با این است که از تمامی شهروندان ترکیه بدون در نظر گرفتن ملیت، فرهنگ یا هویت حفاظت خواهد شد”.

سپس با اشاره بر این‌که با روحیه‌ی اجتماعی که میان خلق‌ها قبل از معاهده‌ی لوزان وجود داشت گفت: “بین سال‌های ۱۹۱۹-۱۹۲۲ روحیه‌ی مشترکی بین جامعه و جوامع وجود داشته است، معاهده آماسیا و کنگره ارزروم و سواس گواه این واقعیت است. رنگ و بویی دمکراتیک وجود داشت، تمامی جوامع دمکراتیک با هم می‌زیستند و مشکلاتشان براساس معیارهای خود آن را حل می‌کردند. معاهده‌ی لوزان آخرین معاهده‌ای است که کوردستان را تقسیم کرده، هرکسی با این‌معاهده مقابله کرد، ازبین رفت و نابود شد. جمهوری ترکیه با کودتای نظامی و اقدامات ناعادلانه اداره شد، اکنون‌ نیز آ.ک.پ همان نقش را برعهده دارد و در نظر دارد کوردها را نسل‌کش نماید”.

همچنین عمر گونه گفت: "من از خلق‌ها و آزادی‌خواهان حمایت می‌کنم و آنان را به آزادی فرامی‌خوانم، به هیچ کس وابسته نیستم. لوزان را لغو خواهیم کرد و یک معاهده دموکراتیک مبتنی بر اشتراکات و خلق‌های خاورمیانه که به آن باور دارند را می‌سازیم. برادری و خواهری کورد و ترک را زنده خواهیم کرد، ما علیه اختلافات هستیم”.

در پایان سخنانش به این اشاره کرد: “معاهده لوزان، یک معاهده بین‌المللی است که خلق‌ها را مبنا قرار نداد، به همین دلیل جمهوری ترکیه به وجود آمد، ما به دموکراسی و یک معاهده‌ی اجتماعی نیاز داریم، که از طریق آن تمامی بحران‌های برجسته حل شود و دموکراسی در همه‌ی‌ جوامع حاکم شود. اکنون مبنایی برای این معاهده وجود دارد، اما به تلاش مستمر نیاز دارد، لازم است به خوبی همه چیز را برای آن فراهم نماییم".

کنفرانس ادامه خواهد داشت.