م‌س‌د: صلح واقعی با پایان دادن به اشغال امکان پذیر است

به مناسبت ۲۱ سپتامبر روز جهانی صلح، م‌س‌د اعلام کرد که صلح واقعی فقط با پایان دادن به اشغالگری دولت اشغالگر ترکیه امکان پذیر است.

مجلس سوریه دموکراتیک (م‌س‌د) بیانیه‌ای کتبی به مناسبت ۲۱ سپتامبر، روز جهانی صلح منتشر کرد.

م‌س‌د از تلاش‌ها برای یافتن راه حلی مسالمت آمیز و عادلانه برای درگیری‌ها در سوریه، خاورمیانه و کل جهان حمایت کرد.

در این بیانیه آمده است که صلح واقعی و دائمی تنها از طریق راه حل سیاسی با مشارکت همه سوری‌ها، احترام به حقوق همه آنها، اعمال دموکراسی، پذیرش تنوع و عدالت اجتماعی امکان پذیر است.

در ادامه بیانیه آمده است که تحقق صلح، فقط با پایان دادن به جنگ محقق نمی‌شود، بلکه با کار و مبارزه مثبت مبتنی بر اعتماد و درک متقابل میسر می‌شود.

 

در ادامه بیانیه گفته شد با شرایط موجود در جهان و منطقه باید مسیر جدیدی در روابط بین الملل اجرا شود که مبتنی بر همکاری و حمایت است.

در این بیانیه از جامعه بین‌المللی خواسته شده است که از تلاش‌ها برای یافتن راه‌حل سیاسی در سوریه و تقویت مکانیسم‌های گفتگو و میانجی‌گری برای حل مناقشات از طریق راه‌های صلح‌آمیز حمایت کند.

در ادامه بیانیه آمده است که صلح واقعی با پایان دادن به اشغالگری ترکیه در سوریه و توقف مداخلات محلی امکان پذیر است. در این بیانیه از قدرت‌های منطقه‌ای خواسته شده است: «سیاست‌های خود را بازبینی کنید و استفاده از زور را به عنوان ابزاری برای دستیابی به منافع خود متوقف کنید؛ در عوض به گفتگوی سازنده‌ای که به خلق‌ها و حقوق آنها احترام می‌گذارد و اجازه می‌دهد سرنوشت خود را تعیین کنند، بپیوندید.»

در این بیانیه همچنین خواستار گسترش فرهنگ آرامش و تحمل در بین جوانان از طریق برنامه‌های آموزشی شد. همچنین از احزاب سوریه و منطقه خواسته شد که مسئولیت تاریخی خود را بپذیرند و برای پایان دادن به خشونت‌ها و یافتن راه حل سیاسی دائمی و عادلانه تلاش کنند.