تصویر

موضوع روز مجلس زنان سوریه، خوددفاعی است

عضو مجلس زنان سوریه، مکیه حسو گفت‌، با انقلاب با انقلاب شمال و شرق سوریه زنان بیش از پیش اهمیت خوددفاعی را درک کردند و اعلام کرد در شهرهای سوریه آنان تمرکز خود را بیشتر بروی سازماندهی معطوف خواهند کرد.

مجلس زنان سوری

عضو مجلس زنان سوریه، مکیه حسو درباره اهداف و سازماندهی این مجلس با خبرگزاری فرات ‌(ANF) مصاحبه‌ کرد.

مکیه حسو بیان داشت که زنان سوریه‌ای با هدف مبارزه مشترک و قدرتمندکردن مبارزه، مجلس زنان سوریه را ایجاد کردند و گفت‌: ‌«به مثابه زنان سوری کار اساسی ما به یقین رساندن آزادی زنان است. برای اینکه هویت زنان به رسمیت شناخته شود و مورد حفاظت قرار گیرد مبارزه می‌کنیم. از روژاوا تا سوریه و روژهلات کوردستان، درد و آلام زنان یکی می‌باشد. به همین خاطر ما برای این خود این مورد را اساس گرفتیم که با فکر ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌«با اتحاد نیروی بیافرین» حرکت کنیم.‌»

مکیه حسو اشاره داشت که آفریدن جامعه‌ای که زن در آزاد است هدف بنیادین آنان است و گفت‌‌: ‌«آفریدن جامعه‌ای که مبتنی بر آزادی زنان است، دمکراتیک، عادل و برابرانه است، هدف اساسی ما‌ است. زمانیکه ما با زنان در خارج از شمال و شرق سوریه جلسه و گردهمایی انجام می‌دهیم آنان از سازماندهی زنان در شمال و شرق سوریه بسیار متحیر می‌شوند. متوجه می‌شود که زن سازماندهی شده می‌تواند جامعه‌ای نوین را بیافریند. به این قناعت رسیدند زنی که صاحب خوددفاعی و سازماندهی نباشد محکوم به نابودی است.‌»

به صدای زنان مبدل شوید

مکیه حسو اعلام کرد برای اینکه در قانون اساسی سوریه به حق بیان دست‌یابند مبارزه می‌کنند و گفت‌‌: ‌«برای اینکه به صدای زنان مبدل شویم ما مبارزه می‌کنیم. نشست‌های بسیاری درباره بحران سوریه برگزار شدند، اما زنان سوری در آن‌ها شرکت نداشتند. زمانیکه سرنوشت یک جامعه مورد بحث است زنان را در آن بحث و گفتگوها شرکت نمی‌دهند. دلیل بدون نتیجه ماندن گردهمایی‌های آستانا و ژنو مشارکت ندادن زنان سوری در اینچنین جلساتی است. نشستی که زنان سوریه در آن حضور نیابند تنها بحران‌ها را سنگین‌تر می‌کند، سرنوشت را تعیین نخواهد شد. بدین ترتیب ما برای اینکه زنان در قانون اساسی به حق بیان دست‌یابند مبارزه می‌کنیم.‌»

در شهرها سوریه سازماندهی شده هستیم

مکیه حسو بیان داشت مجلس زنان سوریه که مرکز آن در رقا قرار دارد، در شهرهای منبج، حلب، حسکه ‌(کمپ هول) و قامیشلو ادارات و نمایندگی‌هایی دارد و گفت‌: ‌«در کمپ هول زنانی از تمام شهرهای سوریه حضو دارند. ما به زنان مهاجر سوری مستقیما مشغول می‌شویم. به مثابه یک وظیفه برای خود می‌دانیم که به زنانی که به زور و اجبار به عضویت داعش درآمدند مشغول شویم. برای اینکه نگرش فرادستی خشونت داعش را از آن زنان دور کنیم ما ارتباط نیرومندی با آنان برقرار می‌نماییم. برای اینکه بتوانند در یک جامعه سالم مشارکت خوبی داشته باشند به هیج وجه از حمایت‌های معنوی فروگذار نخواهیم بود. مجلس زنان در این کمپ یک چادر ایجاد کرد. داعشی‌ها این چادر را آتش زدند، ما را تهدید کردند، اما ما دوباره چادر خود را ایجاد کردیم و برای آموزش زنان سوریه و حتی تامین نیازهایشان از آنان حمایت نمودیم. بجز شمال و شرق سوریه در شهرهای سوریه ادارات و یا نمایندگی نداریم، اما از راه‌ زنان عضو مجلس ما زنان سوریه را سازماندهی می‌کنیم.‌»

خوددفاعی زنان به امید مبدل شده است

مکیه حسو توجه‌ها را به سخنان و دیالوگ میان زنان سوری معطوف داشت و گفت‌: ‌«برای زنان سوری که در خارج از شمال و شرق سوریه زندگی می‌کنند، حق تصمیم‌گیری هم جالب است و هم به اشتیاق آنان تبدیل می‌شود. سطح توسعه در خوددفاعی زنانی که صدها سال است اسیر هستند  به امید مبدل شده است. حضور ما در عرصه‌ها، سرتعظیم فرود نیاوردن و دفاع از زنان برای آنان امری بسیار جالب و جذاب است.‌»

مکیه حسو اشاره داشت که بر ضد یک سیستم مرکزگرای ضد دمکراتیک مبارزه می‌کنند و گفت‌: ‌«ما اثبات کردیم که زنان کورد، عرب، ارمن، آشور، ترکمن و چرکز و دیگر ملل جداگانه می‌تواند زندگی مسالمت‌آمیز و مشترکی داشته باشند. برای اینکه این حیات نیرومند شود به سازماندهی قدرتمندتری احتیاج است. هم‌زیستی در جهت کامل‌کردن یکدیگر خلق‌ها در سوریه با پیشاهنگی زنان عملی خواهد شد. برای جهانی دمکراتیک، برابرانه و عادلانه، آزادی زنان یک الزام است.‌»

مبارزه آزادی‌خواهی زنان نیرومند خواهد شد

مکیه حسو توجه‌ها را به برنامه‌ها و پروژه‌هایشان معطوف داشت و گفت‌: ‌«در شهرهای سوریه ما برای خود این مهم را هدف قرار دادیم که ادارات مجلس زنان سوریه را بنا کنیم. ما خود را به زنان سوری که به خارج از میهن مهاجرت کردند برسانیم و سازماندهی خود را نیرومند سازیم. برای اینکه بتوانیم خود را به زنان در ادلب، اعزاز، باب، عفرین، جرابلس، سریکانی و گَریسپی برسانیم که از سوی دولت ترکیه اشغال شده است، تلاش‌های گسترده‌ای انجام خواهیم داد. از سال ۲۰۱۷ تاکنون ما خود را به صدهزاران زن سوری رساندیم، با آنان دیالوگ آغاز نمودیم و با مصمم بودن برای اینکه خود را به تمام زنان سوری برسانیم، مبارزه خود را گسترش خواهیم داد.‌»