تصویر

نارضایتی در کوبانی علیه غصب شهرداری جولمرگ

کمیته اجرایی منطقه‌ای و شهرداری‌های کوبانی با اعلام نارضایتی نسبت به غصب شهرداری جولمرگ و دستگیری شهردار مشترک آن مهمت صدیق آکیش اعلام کردند که خلق کورد با اراده خود به غصب پایان خواهند داد.

در ۳ ژوئن، شهردار جولمرگ مهمت صدیق آکیش بازداشت و شهرداری جولمرگ غصب شد. اعتراض به غصب شهرداری و دستگیری شهردار ادامه دارد. اعضا و مدیران شورای منطقه‌ای و شهرداری‌های کوبانی علیه این غصب اراده خلق، در مقابل شهرداری کوبانی بیانیه‌ای صادر کردند.

در این بیانیه که توسط فلک یوسف قرائت شد آمده است:

«انتخابات ابزاری اساسی برای تقویت دموکراسی است. به خصوص این در مورد انتخابات شهرداری‌ها صادق است. از سال ۲۰۱۶ شاهد شور و اراده خلق باکور کوردستان و ترکیه هستیم که از حق خود برای تعیین سرنوشت خود استفاده می‌کنند.

در ۳۱ مارس ۲۰۲۴، رای دهندگان بار دیگر اراده خود را با حضور در پای صندوق‌های رای نشان دادند و شهرداری‌های خود را از اشغال دولت ترکیه آزاد کردند. با این حال، دولت حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان بار دیگر در مدت کوتاهی وارد عمل شد. او برای لغو نتایج انتخابات، شهرداران پیروز را دستگیر کرد و می‌خواهد بار دیگر با اشغال، به حکومت ادامه دهد.

آنها شهر وان را به عنوان نقطه شروع این اشغال قرار دادند؛ اما برنامه آنها با مشکل روبرو شد. مقاومت خلق و اراده شهروندان اجازه نداد اردوغان شهرداری وان را تصاحب کند.

در جولمرگ هم، خلق اراده خود را در انتخابات نشان دادند و مهمت صدیق آکیش را به عنوان شهردار مشترک انتخاب کردند. مقامات ترکیه علیه او مدارا نکردند و مهمت صدیق آکیش را به دلیل حمایت از کوبانی دستگیر کرده و سپس او را به بهانه همین پرونده به ۱۹ سال و ۶ ماه زندان محکوم کردند. آنها سعی دارند صدای خلق را سرکوب کنند و اراده آنها را غصب کنند.

این اقدام جز تلاش برای نادیده گرفتن اراده خلق و رویارویی آشکار با آرزوها و رویاهای آنها برای آینده‌ای دموکراتیک چیزی را نشان نمی‌دهد. خلق کورد و ترک این اشغال را نپذیرفته‌اند و نخواهند پذیرفت، زیرا خواست دموکراسی عمیق‌تر و قوی‌تر از هر تلاشی برای سرکوب است. خلق جولمرگ با تصرف و ظلم مخالفت می‌کنند و می‌گویند که حمایت از کوبانی یک موضع انسانی و نفی بی‌عدالتی و اشغالگری است.

ما به عنوان هیئت اجرایی منطقه‌ای در کانتون فرات و شهرداری‌های کانتون فرات، حمایت خود را از مقاومت خلق کورد در باکور کوردستان و به ویژه خلق جولمرگ و نگرش همیشگی آنها نسبت به اجرای استانداردهای دموکراتیک نشان می‌دهیم. ما اقدامات ظالمانه دولت ترکیه علیه اراده خلق کورد در باکور کوردستان را محکوم می‌کنیم.

ما از سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر می‌خواهیم که وظایف خود را برای رفع موانع روند دموکراتیک در ترکیه انجام دهند و از آنها می‌خواهیم اراده آزاد مردم ترکیه را تقویت کرده و از آنها حمایت کنند. پیروزی برای اراده خلق است.»