تصویر

نیروهای رهایی‌بخش عفرین: فرمانده کارکَر تولهلدان به شهادت رسید

اعلام شد که کارکَر تولهلدان از فرماندهان نیروهای آزادی‌بخش عفرین به شهادت رسید.

فرماندهی نیروهای رهایی‌بخش عفرین در بیانیه خود اعلام کرد که فرمانده کارکَر تولهلدان «در نتیجه یک حمله وحشیانه در منطقه عفرین در ۱۰ ژوئن ۲۰۲۳ به کاروان شهدا پیوست.»

در این بیانیه آمده است:

«انقلاب روژاوای ما فرآیندهای شدید و پر هرج و مرجی را طی کرد. هر فرآیندی دوران جدیدی را آغاز کرد؛ هر دوره قهرمانان خود را خلق کرد. مقاومت و قهرمانی بزرگی در برابر انواع حملات علیه منطقه عفرین ما به نمایش گذاشته شد. در همان سالهای اول انقلاب، عفرین هدف نیروهای تبهکاران قرار گرفت، درگیری‌ها و محاصره‌ها اکنون به اشغال تبدیل شده است و به عنوان نیروهای آزادی‌بخش عفرین، مبارزه ما با این اشغال ادامه دارد.

یکی از قهرمانان انقلاب روژاوا، فرمانده کارکَر تولهلدان بود که با حرکت از منطقه آمانوس به عفرین به جنبش آزادی پیوست. رفیق کارکَر که در سال ۲۰۱۳ به همراه گروهی از رفقایش از آمانوس به عفرین آمد، به مدت ده سال کارهای بی‌وقفه انجام داد. او با جنگیدنی شجاعانه، چه با جبهه‌النصره و داعش و چه علیه دولت اشغالگر ترکیه، نقش فرمانده جنگ را بر عهده گرفت. فرمانده کارکَر در اثر حمله وحشیانه در منطقه عفرین در روز ۱۰ ژوئن ۲۰۲۳ به کاروان شهدا پیوست. این ضایعه را به همه مردم به ویژه خانواده ارزشمند و فداکار رفیق کارکَر تولهلدان تسلیت می‌گوییم و بار دیگر تاکید می‌کنیم که آرزوهای شهدا را عملی خواهیم کرد.

رفیق کارکَر که در خانواده ای میهن‌دوست به دنیا آمد که برای آزادی کوردستان بهای گزافی پرداخته‌اند، با حماسه‌های قهرمانانه آگری و دره زیلان بزرگ شد. بر این اساس با وعده انتقام از کشتار دره زیلان و صدها کشتار دیگری که در سراسر کوردستان صورت گرفته است به صفوف انقلاب پیوست. رفیق کارکر که خصلت قهرمانی کوردبودن را داشت، هم در جنگ و هم در زندگی شجاع بود. وی با آگاهی از این که «راه پیروزی در گرو فداکاری است»، ایثارگری را به سبک زندگی تبدیل کرد. او در جوانی نسبت به واقعیت دشمن آگاهی عمیقی پیدا کرد و به سرعت مهارت‌های فرماندهی را به دست آورد و جنگ‌های سنگین را رهبری کرد. فرمانده کارکر به یمن شجاعتش در جنگ و خلاقیتش در تاکتیک‌های گریلای، ده‌ها حمله و محاصره دشمن را از ناکام گذاشت.

فرمانده کارکر و گروه گریلایی‌اش که برای محافظت از مردم روژاوا و سوریه، چه در عفرین، سرکانیه و کوبانی و چه در رقه و دیرالزور از کوه‌های آمانوس به سمت عفرین حرکت کردند، ضربات سنگینی به تبهکاران داعش وارد کردند و با کارزارهای آزادی‌اش این وحشی‌ترین سازمان تبهکاری را شکست داد. تعدادی از نخبگان گروه گریلایی آمانوس در عفرین، تعدادی در کوبانی و برخی دیگر در مناطق مختلف انقلاب به شهادت رسیدند. رفقایی چون شیار مالاتیا، مظلوم جیگَر، دَوران فراشین، مروان اورفا، خَبات وان، پلنگ آدیامان، رونی روژهلات و خابور دِرک نقشی تاریخی در وظیفه حفاظت از انقلاب ۱۹ جولای ایفا کردند. هر یک از آنها به عنوان یک فرمانده در یک جبهه، دوش به دوش مردم روژاوا علیه تبهکاران النصره و داعش جنگیدند. بدین ترتیب، آنها مرحله تاریخی جدیدی را آغاز کردند. انقلاب روژاوا اکنون به انقلاب شمال و شرق سوریه تبدیل شده است.

زمانی که در سال ۲۰۱۸ دولت اشغالگر ترکیه مستقیماً به عفرین حمله کرد، فرمانده کارکر با همان روحیه ایثارگرانه به مقاومت عصر پیوست. مقاومت در قستل جندو به فرماندهی رفیق کارکر شکل گرفت. پس از اشغال عفرین، فرمانده کارکَر به دنبال آزادسازی عفرین بود و یکی از بنیانگذاران نیروهای آزادی‌بخش عفرین  شد. وی با این مسئولیت و انضباط نظامی بالا، بسیاری از عملیات‌ها را در عفرین هماهنگ کرد و ضربات سنگینی به ارتش اشغالگر ترکیه و تبهکارانش وارد کرد. فرمانده کارکر بلافاصله به حملات دشمن پاسخ داد و دستور کار را از نزدیک دنبال کرد. وقتی رفیقی به شهادت می‌رسید بلافاصله وارد عمل می‌شد، نقشه می‌کشید و برای انتقام از شهدا وارد عمل می‌شد. به همین دلیل به عنوان یکی از فرماندهان موثر آن دوره شناخته می‌شد.

رفیق کارکر که با وجود بارها مجروح شدن دست از مبارزه نکشید، حضور در کنار رفقایش در جبهه‌ای که جنگ شدیدتر بود را به عنوان اصل اساسی فرماندهی پذیرفت. به همین دلیل همیشه مایه روحیه و نیرو و ایمان رفقایش می‌شد. او فرمانده‌ای بود که جنگ و زندگی را می‌شناخت. ۲۴ ساعت شبانه‌روز خود و رفقایش را از لحاظ ایدئولوژیکی و نظامی آموزش می‌داد. رفیق کارکر بسیاری از نقشه‌های دشمن را خنثی کرد و با اینکه بارها در کمین قرار گرفت اما هر بار موفق به ناکام گذاشتن آن شد.

فرمانده کارکر که هر وجب از خاک کوردستان را عمیقاً در دل خود احساس می‌کرد، آگاه بود که باید پیوسته در هنر جنگ پیشرفت کند و فرماندهی جنگ مردمی انقلابی را بر عهده بگیرد. در این راستا شبانه‌روز در حال عملیات بود و دائم پایگاه‌های دشمن را رصد می‌کرد و در جا و موقعش به دشمن پاسخ می‌داد و منتظر فرصت مناسب بود. رفیق کارکر همانطور که از نامش پیداست سخت کار کرد و زحمت کشید. جایی که فرمانده کارکر، معروف به قدرت حل مشکلات، حضور داشت، هرگز تنگنایی، بدبینی و لاینحلی وجود نداشت.

رفیق کارکر که گفتار و کردارش یکی بود با ایستار و شجاعت و قهرمانی خود در دل مردم و مبارزان عفرین جای گرفت. او فرزند سرحد و همچنین مقاومت عفرین بود. فرمانده کارکر میراث بزرگ و ارزش مقاومتی برای همه مردم ما به ویژه مردم روژاوای کوردستان به یادگار گذاشت.

ما به عنوان پیروان رفیق و فرمانده کارکر، بر عهد خود برای گسترش مبارزات تاکید می‌کنیم و قول می‌دهیم که وظایف انقلابی را که شهدایمان به عهده ما گذاشته‌اند، به طور کامل انجام دهیم. بزرگترین هدف فرمانده کارکر آزادسازی عفرین بود و این وظیفه ماست. به عنوان نیروهای رهایی‌بخش عفرین، مقاومت و مبارزه ما بدون وقفه تا زمان بازگشت به سرزمین مقدسمان، عفرین ادامه خواهد داشت. موضع شرافتمندانه کارکرها، شیارها، دَوران و خابورها، اصل اساسی ما در تمام ابعاد زندگی ما خواهد بود. هدف آنها نیز هدف ماست و این راه را به پیروزی خواهیم رساند.»

مشخصات شهید کارکر تولهلدان به شرح زیر است:

نام سازمانی: کارکر تولهلدان

نام و نام خانوادگی: رضوان اولوگانا

نام مادر: سعید

نام پدر: قیاس‌الدین

محل و تاریخ شهادت: ۱۰ ژوئن ۲۰۲۳ منطقه عفرین.»