پیکر شهید فرات توما در قامیشلو به خاک سپرده شد

جوامع شمال و شرق سوریه در مراسم خاکسپاری عضو مجلس کانتون قامیشلو شرکت کردند، فرات توما روز گذشته به دلیل مورد هدف قرار گرفتن ماشینتان از سوی ترکیه‌ی اشغال‌گر به شهادت رسید، امروز در قبرستان کلدان در شهر قامیشلو به خاک سپرده شد.

در مراسم ده‌ها نفر از خلق و نمایندگان سازمان‌های سریانی و کلیمی، همراه با نمایندگان اداره‌ی خودمدیریتی در منطقه‌ی جزیره و مجلس خانواده‌ی شهدا در قامیشلو، از شرکت کنندگان در مراسم بودند.

این کاروان از مقابل منزل شهید با نیایش‌هایی از سوی عضو جمعیت فرهنگی سریانی و سردادن شعار در ستایش شهیدان، حرکت کرد. همزمان با رسیدن به کلیسای مار یعقوب نصیبن کلدانیان، حضار بر پیکر وی دعا خواندند.

سپس جمعیت به سوی قبرستان کلدانیان در محله‌ی سیاحی در شهر قامیشلو رفتند، حضار یک دقیقه به احترام شهدا سکوت کردند. سپس رییس مشترک حزب اتحاد سریانی، نظیره کوریه، به ایراد سخنانی پرداخت، وی با اشاره به حملات هر روزه‌ی دولت ترکیه‌ی اشغال‌گر علیه مناطق شمال و شرق سوریه، گفت: “این تجاوزات برای این است تا ترس و هرج و مرج را در صفوف خلق ما در منطقه منتشر کند”.

نظیره با اشاره بر حملات بر شمال و شرق سوریه، از تمامی دولت‌ها خواست تا این تجاوزات را متوقف کنند. گفت: “تمامی جوامع بر سر این خاک مقدس، خونشان با هم ترکیب شده است، کاروان شهدا تا رسیدن به حقوق خود و مقابله با تمامی موانع که خلق‌ها را مورد هدف قرار می‌دهد، به راه خود ادامه می‌دهد”.

رییس مشترک مجلس اجرایی اداره‌ی خودمدیریتی منطقه‌ی جزیره، ویوان‌ بحو‌، به خانواده‌ی شهدا که دیروز توسط دولت ترکیه‌ی اشغال‌گر مورد هدف قرار گرفته‌اند، تسلیت گفت و ادامه داد: “دولت ترکیه به حملات خود به اداره‌ی خودمدیریتی ادامه می‌دهد، به ویژه پس از اعلام این این اداره در رابطه با محاکمه‌ی نیروهای داعش، زیرا این دادگاه دادگاه دست‌های پشت پرده را آشکار خواهد کرد”.

همچنین گفت: “طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی وجود دارند که نمی‌خواهنداین بحران‌ها پایان یابند، بلکه می‌خواهند، آن را تعمیق بخشند و از راه حلی که رنج خلق ما را می‌کاهد دور نگه دارند”.

ویوان‌ تاکید کرد، برای صیانت از دست‌آوردهای خلق‌ها راه شهدا را ادامه می‌دهند، از دولت‌های تضمین کننده‌ی آتش‌بس در منطقه درخواست کرد به مسئولیت خود عمل کرده و از ترورهای دولت ترکیه‌ی اشغال‌گر جلوگیری به عمل آورید.

سپس هویت شهید قرائت و توسط موسسه‌ی خانواده‌ی شهدای سریانی-آشوری به خانواده‌اش تقدیم شد و سپس پیکر مقدسش در گورستان کلدان به خاکسپرده شد.