تصویر

پیشگام آینده سوریه: هَورین خلف

سمیرا العزیز: «با حزب آینده سوریه که او تأسیس کرد، نه تنها یک ساختار سیاسی ایجاد کرد، بلکه پیشگام آینده جدیدی شد که در آن گروه‌های اتنیکی مختلف گرد هم می‌آیند. او به عنوان یک دبیرکل به صدای عدالت و برابری مبدل شد.»

هَورین خلف

هَورین خلف در جریان حملات اشغالگری ارتش ترکیه به مناطق سرِکانی و گرِسپی در شمال و شرق سوریه در ۱۲ اکتبر ۲۰۱۹ توسط تبهکاران احرار الشرقیه تحت حمایت دولت ترکیه در بزرگراه M4 در جنوب گرِسپی شکنجه و به قتل رسید. با سمیرا العزیز، معاون مشترک حزب آینده سوریه، در مورد رفیق مبارزش هورین خلف در ششمین سالگرد قتلش صحبت کردیم.

هنگامی که هَورین خلف با تاریخ عمیق و میراث فرهنگی غنی سرزمین زادگاهش پا به عرصه حیات گذاشت، سفر پر از داستان‌های قهرمانی و فداکاری او آغاز شد. هنگامی که او در ۱۵ نوامبر ۱۹۸۴ در روستای رَهانیک در شهر دِرک در روژاوا به دنیا آمد، به عنوان کوچکترین فرزند یک خانواده میهن‌دوست، نمی‌دانست که اولین گام از سفری را برداشته است که شاید روزی تبدیل به موضوع حماسه‌ها شود. هَورین که از همان دوران کودکی با اراده و استعداد خود جلب توجه می‌کرد، در سن ۱۱ سالگی به گروه تئاتر نوروزی کودکان دِرک پیوست و متوجه شد که هنر یکی از قدرتمندترین ابزارهای تغذیه‌کننده روح انسان است. نقش او به عنوان یک مدافع حقوق بشر در اولین نمایشش، درباره کشتار هلبجه، بازتابی از هویت او به عنوان مدافع عدالت، برابری و کرامت انسانی، فراتر از شخصیتی بود که روی صحنه بازی کرد.

مسیر پر از موفقیت هَورین عزم و اراده او را آشکار کرد. او عزم خود را برای رسیدن به رویاهایش با اول شدن در مسابقه ریاضی که در سال ۱۹۹۶ در آن شرکت کرد، زمانی که فقط دانش‌آموز کلاس پنجم بود نشان داد. زمانی که در سال ۲۰۰۹ در رشته مهندسی عمران در دانشگاه حلب تحصیل کرد، با آرزوی خدمت به جامعه خود به جای دستاوردهای علمی خود به میدان آمد. جنگ داخلی در سوریه نقطه عطفی در زندگی هورین بود. زمانی که در ۱۹ جولای ۲۰۱۲ انقلاب روژاوا را رهبری کرد، با شجاعت و ایمان خود به نماد آزادی و برابری تبدیل شد. کار سازمانی که او در انجمن نوری درسیمی انجام داد به شکل‌گیری شبکه‌های همبستگی کمک کرد.

در سال ۲۰۱۱، زمانی که ردپای انقلاب طنین‌انداز شد، مسیرهای سمیرا العزیز و هورین خلف از هم گذشت. سمیرا العزیز آن روزها را اینگونه توصیف می‌کند: «ما در سال ۲۰۱۱ با هورین آشنا شدیم. زمانی که هورین در سال ۲۰۱۵ در کمیته انرژی حضور داشت، من نیز در کمیته آموزش و پرورش فعال بودم. بنابراین از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ بارها در مکانیزم‌های مشترک گرد هم آمدیم. تأثیر و سهم هَورین در این سازوکارها کاملاً مشهود بود. او با ایده‌ها و پیشنهادات خود راه را هموار می‌کرد.»

هورین خلف همراه با تأسیس اداره خودمدیریتی دموکراتیک منطقه جزیر در۲۱ ژانویه ۲۰۱۴ به عنوان معاون رئیس کمیته انرژی منصوب شد. سپس، در سال ۲۰۱۵، به عنوان رئیس مشترک کمیته اقتصادی جزیر، شروع به توسعه سیاست‌هایی با هدف رفاه اجتماعی کرد. چشمان او همیشه به سوی آینده معطوف بود. او معتقد بود که باید افق‌های جدیدی به ویژه برای زنان کورد باز شود. او با حزب آینده سوریه که در ۲۷ مارس ۲۰۱۸ در رقه تأسیس کرد، نه تنها یک ساختار سیاسی ایجاد کرد، بلکه پیشگام آینده جدیدی شد که در آن گروه‌های اتنیکی مختلف گرد هم می‌آیند. او به عنوان دبیرکل به صدای عدالت و برابری مبدل شد.

«او حرفه‌ای و دیپلماتیک بود»

سمیرا العزیز با تاکید بر اینکه هورین خلف یکی از اعضای موسس حزب آینده سوریه بود، ادامه می‌دهد: «هورین زنی حرفه‌ای و پیشگام در مدیریت بود، شخصیتی سیاسی و دیپلماتیک داشت که این ویژگی‌ها در او نشان داد که صلاحیت تأسیس و مدیریت آن را دارد و این بود که یکی از اعضای موسس حزب آینده سوریه بود.

هورین خلف یک سیاستمدار زن کورد بود که در برابر تاریکی داعش ایستاد و از انقلاب روژاوا که دستاوردهای آن غصب شده بود، صیانت کرد. همچنین بسیاری از زنان را قادر ساخت تا در فعالیت‌های سیاسی شرکت کنند. با این حال، هورین خلف در ۱۲ اکتبر ۲۰۱۹ در جریان تهاجمات ارتش ترکیه به شمال و شرق سوریه در جاده M4 شکنجه و به قتل رسید.

پس از قتل او، نام هورین خلف به میدانی در منطقه گیلویر در لیون فرانسه، به باغ شفا در برلین، به پل روی رودخانه «ریو ریوی فردی - رود سرد» شهرداری برچتو در پارما، ایتالیا و در سوریه، به نهالستانی در قامشلو و به باغچه‌ای (پارکی) در رقه داده شد. علاوه بر این، در سال ۲۰۱۹، او شایسته دریافت «جایزه مارگریتا ترولی» که هر ساله توسط شهرداری کاپوآ در ایتالیا اعطا می‌شود و جایزه «فعال جوان» از «ائتلاف ایتالیایی برای حقوق و آزادی غیرنظامیان» (Coalizione Italiana per la Libertà e i Diritti- CILD) شناخته شد. نام هورین خلف در «آرشیو امید فمینیستی» که توسط انجمن حقوق زنان در توسعه (AWID) در تاریخ ۱ اکتبر ۲۰۲۰ تهیه شده بود، گنجانده شد.

سمیرا العزیز بیان می‌کند که هورین خلف مستقیماً با رهبران عشایر عرب ملاقات کرد و در مورد برخی از ویژگی‌های او می‌گوید: «هورین تنها به گفتگویی که با مردم کورد برقرار کرد محدود نمی‌شد. او پروژه‌هایی داشت که مردم را دور هم جمع می‌کرد. به همین دلیل تلاش کرد تا با هر ملتی گفتگو کند. او گفتگوهای بسیاری با رهبران قبایل عرب داشت. او در گفتگو با مردم پیشگام بود. به وظایف و مسئولیت‌های خود واقف بود. این آگاهی، رویکرد دقیق او به هر موضوع، رسیدگی همه جانبه و ویژگی‌های پرسشگری را روز به روز بیشتر نمایان می‌کرد.

«او مردم را در یک مبارزه مشترک متحد کرد»

دیالوگ‌های هورین با جوانان و زنان بسیار خوب بود. او هم زن جوانی بود. او می‌دانست که چگونه پیوندی عشقی برقرار کند. او در ایجاد احساس ارزشمندی در طرف مقابل استاد بود. او شخصیت ارزشمندی داشت. او خواستار گفتگو با مردم سوریه بود. او موضعی داشت که مردم سوریه را متحد کرد و آنها را به یک مبارزه مشترک سوق داد. او راه‌حل از طریق مبارزه مشترک مردم سوریه را عمیقا احساس می‌کند. در این راستا مسیر مبارزه را مشخص کرد.»

هورین خلف، زن سیاستمداری بود که تاج امیدها، رویاها و مبارزاتی را حمل می‌کرد و سعی داشت در چنگال تاریکی داعش جوانه بزند. او با استقبال از انقلاب روژاوا، نماد مبارزه زنان برای آزادی بود. شجاعت او الهام‌بخش بسیاری از زنان شد تا وارد عرصه‌های سیاسی شوند. این منادی دوره‌ای بود که در آن صدای زنان بلند شد، آنها آزاد شدند و هویت خود را پیدا کردند. او تلاش کرد تا آینده را روشن کند و مانند مشعلی در برابر تاریکی داعش می‌درخشد.

«انتقام هورین در گرو مبارزه سازمان‌یافته زنان می‌باشد»

سمیرا العزیز تاکید می‌کند که حتی قبل از شهادت هورین خلف نیز در بیانیه‌های خود حملات اشغالگرانه ترکیه و هدف قرار دادن مردم را محکوم کرده و سخنان خود را اینگونه به پایان می‌رساند: «هورین تا آخرین نفس خود مبارزه کرد. او تا آخرین لحظه در حال انجام وظیفه بود. شخصیت مبارز او به یادگار ماند. قتل یک زن پیشگام در چنین حمله بزدلانه ما را عمیقاً تحت تأثیر قرار داد. قتل وحشیانه او در اثر یک کمین مانند روز اول دردناک است. تحقق بخشیدن به رویاهایش وظیفه پیروانش است. او معتقد بود که راه‌حل بحران سوریه از طریق اتحاد مردم سوریه ممکن است. او پیگیرانه در این مسیر مبارزه می‌کرد. اینکه بتوان ردپای مبارزات هورین را دنبال کرد مستلزم تقویت تشکل زنان است. زنان متشکل باید مبارزه خود را افزایش دهند تا در اتحاد مردم سوریه نقشی پیشرو داشته باشند.»

قاتلان وی در ترکیه هستند

احرار الشرقیه بسیاری از غیرنظامیان، به ویژه سیاستمدار کورد، هورین خلف، دبیر کل حزب آینده سوریه را به قتل رساند. ابوحاتم شاکره، یکی از فرماندهان گروه تبهکار احرار الشرقیه، متهم به ارتکاب جنایات جنگی توسط سازمان ملل که در دانشگاه مردین آرتوکلو ثبت نام کرد و در ۶ ژوئن ۲۰۲۳ با نام احمد احسان فیاض الحَیاس فارغ التحصیل شد. همین نام هنگام رای دادن در انتخابات ۱۴ می ۲۰۲۳ که در ترکیه برگزار شد نیز بر سر زبان‌ها افتاد.