"قرارداد اجتماعی" راه حل معضلات خاورمیانه است

عضو شورای رهبری پ‌ی‌د در کانتون فرات؛ احمد خوجه اعلام کرد که قرارداد اجتماعی به تمام خلق‌ها و مذاهب خدمت می‌کند و افزود: «قرارداد اجتماعی راه حل معضلات خاورمیانه و سوریه است.»

در ۱۲ دسامبر جاری قرارداد اجتماعی متشکل از ۱۳۴ بند، توسط شورای خلق‌های شمال‌وشرق سوریه تصویب شد. این قرارداد اجتماعی بر مبنای کنفدرالیسم دموکراتیک، آزادی زن و حفاظت از محیط زیست تصویب شده و تمام خلق‌ها و مذاهب مختلف را زیر چتر خود می‌گیرد.

درباره این قرارداد اجتماعی، عضو شورای رهبری حزب اتحاد دموکراتیک (پ‌ی‌د) در کانتون فرات؛ احمد خوجه با خبرگزاری فرات گفتگو کرد. خوجه اظهار داشت که مدت زیادی است برای تنظیم این قرارداد کار می‌کنند و گفت: «تمام جوامعی که در شمال‌وشرق سوریه زندگی می‌کنند، از جانب سیاسی و اجتماعی، در ۱۲ دسامبر به این قرارداد رای دادند. پیش از آن نیز قرارداد اجتماعی تعیین شده بود، اما پس از تحولاتی که به‌میان آمده و مناطق زیادی در شمال‌وشرق سوریه آزاد شدند، یک قرارداد اجتماعی نوین مورد نیاز بود.»

خوجه عنوان داشت که قرارداد اجتماعی بر مبنای ۱۳۴ ماده تنظیم و تصویب شده است و چنین ادامه داد: «چیزهایی که برای تمام منطقه و برای تمام جوامع آن مهم است؛ در قرارداد گنجانده شده است. پیش از این قرارداد به هرجایی را اقلیم-منطقه خطاب می‌کردند؛ مثلا اقلیم فرات، اقلیم جزیره. اما حالا کلِ شمال‌وشرق سوریه یک اقلیم متشکل از ۷ کانتون می‌باشد که عبارتند از کانتون جزیره، فرات، رقه، منبج، طبقا، دیرالزور، شهبا و عفرین. برای این کانتون‌ها یک سیستم جدید تعیین شده است که کنفدرالیسم دموکراتیک نام دارد.»

سیستم‌مان به‌طور مشترک و دموکراتیک اداه می‌شود

احمد خوجه اعلام داشت که کل این سیستم در خدمت خلق و حفاظت از جامعه است و افزود: «تمام موسسات و نیز نیروهای امنیتی در خدمت صیانت از جامعه و تمام ماده‌های این قرارداد در خدمت فرهنگ، اقتصاد و خدمات‌رسانی به مردم‌اند. به‌طور مشترک و دموکراتیک اداره می‌شوند. در این سیستم نقش هر فرد و جایگاهش نیز تعیین می‌شود. این سیستم در آینده مبنایی برای رفع اختلافات و معضلات سوریه خواهد شد.»

نامرده عنوان کرد که این قرارداد اجتماعی به مبنای حل اکثر معضلات اجتماعی تبدیل خواهد شد و گفت: «موادی که در این قرارداد تعیین شده‌اند، به حلی برای تمام معضلات سوریه از جمله تاسیس جمهوری دموکراتیک سوریه مبدل خواهند شد. هدف از این قرارداد اجتماعی؛ تجزیه شمال‌وشرق نیست بلکه تمام خلق‌ها و زبان‌ها را شامل می‌شود.»

قرارداد اجتماعی راه حل معضلات سوریه است

احمد خوجه اظهار داشت که قرارداد اجتماعی به مبنای حل بسیاری از معضلات اجتماعی سوریه مبدل می‌شود و گفت: «مواردی که در این قرارداد گنجانده شده‌اند، حلال تمام کشمکش‌های سوریه است. تمام مواردی که برای تاسیس جمهوری دموکراتیک سوریه نیاز است در این قرارداد گنجانده شده است.هدف از این قرارداد تجزیه‌گری نیست؛ بلکه تمام خلق‌ها و زبان‌ها را شامل می‌شود.»

قرارداد اجتماعی برای معضلات خاورمیانه نیز مناسب است

احمد خوجه درباره اهمیت این قرارداد گفت: «سیستم حاکمیت جهانی و دولت‌های کاپیتالیست این قرارداد را برای خود خطرناک می‌بینند. زیرا این قرارداد بر اساس اشتراکیت (کُمونالیسم) شهرها و شوراها را مدیریت و اداره می‌کند. مواد تصویب شده تمام معضلات انسانی را جوابگوست و به نمونه‌ای در سطح جهان تبدیل می‌شود. دولت‌هایی که مخالف حل معضلات داخلی سوریه هستند، تمام تلاششان را انجام می‌دهند تا این قرارداد اجرایی و اجتماعی نشود. پس از تصویب این قرارداد در ۱۲ دسامبر دیدیم که چگونه دولت ترکیه یکبار دیگر به روژآوا یورش آورد و تمام مراکز زیربنایی را هدف قرار داد. این خصومت حاکی از آن است که آنها می‌خواهند این سیستم را به‌شکست بکشانند و در میان مردم ترس ایجاد نمایند. به انواع شیوه‌ها حمله می‌کنند تا این قرارداد اجرایی نشود و نتایجش به‌ثمر ننشیند.»

خوجه افزود که این قرارداد پتانسیل ایستادگی با همه توطئه‌ها را دارد و با تمام توان برای اجرای آن تلاش خواهند کرد.