تصویر

«رهبر عبدالله اوجالان امید خلق‌ها است»

میهن‌دوستانی که در دهه‌ی ۸۰ تا ۹۰ پیش رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان رفتند، اظهار داشتند که مبارزه علیه توطئه ۹ اکتبر باید در سطح بین‌المللی افزایش یابد.

رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در دل مردم به آینده و سرنوشت مبدل شد. به ویژه کوردهایی که این شانس را داشتند که رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را از نزدیک ببینند و بشناسند. میهن‌دوستان شهر قامشلو، امینه صالح و جوما خَلو که بین دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ نزد رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان رفته بودند، توطئه ۹ اکتبر را به شدت محکوم کردند و مرتبط با مبارزات رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان برای آزادی مردم و زنان با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کرد.

«رهبر آپو به زنان نیرو داد»

امینه صالح با بیان اینکه مردم کورد در طول تاریخ حملات نسل‌کشی و نابودی را تجربه کرده‌اند، گفت که با ظهور رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، احساس قوی خودسازمانی ایجاد شده است. امینه صالح با بیان اینکه هم مردم ستمدیده و هم زنان آزادی خود را با مبارزه با ذهنیت حاکم به دست آوردند، گفت: «اما با ظهور رهبر عبدالله اوجالان، زنان از یک نسل‌کشی رهایی یافتند. در ۱۵ سالگی در مسیر عمو یوسف گولو با حزب آشنا شدم. همراه با آشنا شدن تمام خانواده من ملحق شدند. همچنین در آن سن و سال در کار و فعالیت حزبی شرکت داشتم. با رویکرد من به حزب و ایده رهبر آپو، تمام ظلم و ستمی که تحت آن قرار داشتم تغییر کرد. می‌توانم بگویم که رهبر آپو به زنان قدرت داد تا به حقوق خود برسند.»

«رهبر آپو تاثیر متفاوتی بر احساسات ما داشت»

امینه صالح از احساس خود با دیدن رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان گفت و ادامه داد: «همسرم از مشارکت من در کار خوشحال نشد. به دمشق رفتم و در آنجا کار حزبی را اداره کردم. رهبر آپو در سال ۱۹۸۸ می‌خواست با گروه‌هایی از مردم گردهم آید و با آنها آشنا شود. ۱۵ اوت ۱۹۸۸ با هم به صورت یک گروه به لبنان رفتیم، مدت زیادی را با رهبر آپو گذراندیم. من واقعاً نمی‌دانم چگونه احساساتم را بیان کنم. چون باور نکردیم روزی می‌آید و با چشمانم رهبر آپو را ببینیم. در دهه ۹۰ فرصتی دوباره برای دیدن رهبر آپو داشتیم، دوباره گروهی با هم رفتیم. رهبر آپو با روحیه عالی بین ما نشست. رهبر عبدالله اوجالان تأثیر زیادی بر ما داشت. در عین حال رهبر آپو اراده منحصر به فردی دارد، من هنوز به یاد دارم سمینار ما ۳ ساعت طول کشید اما رهبر آپو هرگز ننشست و تا پایان سمینار سر پا ماند.»

«توطئه علیه رهبر آپو برای ما دردناک بود»

امینه صالح با بیان اینکه هر چقدر هم برای آزادی رهبر خلق کورد مبارزه کنند، کم است، ادامه داد: «رهبر آپو برای مردم و به ویژه برای زنان مبارزه کرد. هیچ کس در تاریخ جهان برای زنان صدایش را درنیاورد. اما رهبر آپو با وجود اینکه می‌دانست همه دنیا با او می‌جنگند، دست از تلاش برنداشت و به مقاومت خود ادامه داد. وقتی توطئه بین‌المللی علیه رهبر آپو شروع شد برای ما دردناک بود. رهبر آپو همیشه به ما نیرو می‌داد و تا امروز با مقاومت رهبرمان مبارزه می‌کنیم. رهبر ما زندگی ماست و نماد پیروزی خلق کورد خواهد بود.»

«ما باید برای آزادی رهبر آپو مبارزه کنیم»

میهن‌دوستی به نام جوما خَلو که در سال ۱۹۸۹ با رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان دیدار کرد، بسیاری از چیزهایی را که از رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان آموخته بود، اینگونه بیان کرد: «ما هرگز در خواب هم نمی‌دیدیم که رهبر آپو را از نزدیک ببینیم. ما همیشه در تخیل خود رهبر آپو را شخصیتی غیرقابل وصف می‌دیدیم. در سال ۱۹۸۹ من و سه برادرم به دیدار رهبر آپو رفتیم، واقعاً رهبر آپو انسان متفاوتی است. او فردی بسیار مهربان و اجتماعی است. دیدی که رهبر عبدالله اوجالان به ما داد در مورد میهن‌دوستی و ساختن شخصیت انقلابی بود. رهبر آپو حقیقت کورد را که در حال از دست رفتن بود به ما یادآوری کرد و به ما فهماند. ما خیلی چیزها را از رهبرمان یاد گرفتیم، مثلا اراده، مقاومت، روحیه همراهی و .... ما به عنوان مردم کورد باید به ویژه برای آزادی رهبرمان مبارزه کنیم.»

جوما خلو توطئه بین‌المللی که در شخص رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان صورت گرفت را به شدت محکوم کرد و گفت: «می‌توان گفت فردی مانند رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در جهان وجود ندارد. به همین دلیل توطئه بین‌المللی علیه رهبر عبدالله اوجالان ساختند. اما رهبر آپو این توطئه را در میان چهاردیواری شکست داد، مقاومت زیادی از خود نشان داد و برای همه مردم به قدرت و امید مبدل شد.»